Tysk släkting?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
mr.google
Utsparkad
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 juni 2008, 21:01

Tysk släkting?

Inlägg av mr.google » 17 juni 2008, 21:05

Hejsan alla! Jag skulle vilja släktforska och kolla om jag har nån tysk släkting eller så. Men jag är inte så insatt i ämnet så jag hoppas att ni killar kan hjälpa mig :wink: :) :D

Tack på förhand// mr.google

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juni 2008, 12:44

Killar??? Det är nog tjejer/kvinnor som är med på forumet också. :D
Jag skulle vilja släktforska och kolla om jag har nån tysk släkting eller så. Men jag är inte så insatt i ämnet så jag hoppas att ni killar kan hjälpa mig
Det finns lite trådar på forumet som du gärna kan ta del av;

Titta gärna i vår länksamling på delforumet.
viewtopic.php?f=41&t=21446

Övriga;

Lite tips hur man släktforskar
viewtopic.php?f=41&t=21434

Källmaterial
viewtopic.php?f=41&t=26221

Kyrkböcker på internet
viewtopic.php?f=41&t=25820

På Sveriges släktforskarförbund kan du om du blir medlem, delta i diskussionen i detta forum.
Annars finns det en stor länksamling där också som är uppdelat i länder, landskap och olika delar(militär, befolkning och emigration mm).

Några enkla råd, visserligen är det en liten upprepning.

1) Börja fråga ut dom som lever.

2) Googla på namn i släkten, har du tur så kan du hitta en släktforskare som har forskat i samma anfäder som du tillhör.

3) Om du är säker på att du har en tyska anor så kan du försöka på någon tysk hemsida, som exempelvis en arkivinstitution. Jag kan inte tyska så bra....Men om Hans eller Mattias Forsberg tittar in på denna diskussion så kanske dom kan fylla ut med något.



Stefan

mr.google
Utsparkad
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 juni 2008, 21:01

Re: Tysk släkting?

Inlägg av mr.google » 18 juni 2008, 12:49

Stefan Lundgren skrev:Killar??? Det är nog tjejer/kvinnor som är med på forumet också. :D

Det finns lite trådar på forumet som du gärna kan ta del av;

Titta gärna i vår länksamling på delforumet.
viewtopic.php?f=41&t=21446

Övriga;

Lite tips hur man släktforskar
viewtopic.php?f=41&t=21434

Källmaterial
viewtopic.php?f=41&t=26221

Kyrkböcker på internet
viewtopic.php?f=41&t=25820

På Sveriges släktforskarförbund kan du om du blir medlem, delta i diskussionen i detta forum.
Annars finns det en stor länksamling där också som är uppdelat i länder, landskap och olika delar(militär, befolkning och emigration mm).

Några enkla råd, visserligen är det en liten upprepning.

1) Börja fråga ut dom som lever.

2) Googla på namn i släkten, har du tur så kan du hitta en släktforskare som har forskat i samma anfäder som du tillhör.

3) Om du är säker på att du har en tyska anor så kan du försöka på någon tysk hemsida, som exempelvis en arkivinstitution. Jag kan inte tyska så bra....Men om Hans eller Mattias Forsberg tittar in på denna diskussion så kanske dom kan fylla ut med något.



Stefan

Haha jo det har du nog rätt i :wink:

Tack för hjälpen! Den är värdefull!! :D :)

mr.google
Utsparkad
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 juni 2008, 21:01

Re: Tysk släkting?

Inlägg av mr.google » 3 juli 2008, 19:30

Stefan Lundgren skrev:Killar??? Det är nog tjejer/kvinnor som är med på forumet också. :D
Jag skulle vilja släktforska och kolla om jag har nån tysk släkting eller så. Men jag är inte så insatt i ämnet så jag hoppas att ni killar kan hjälpa mig
Det finns lite trådar på forumet som du gärna kan ta del av;

Titta gärna i vår länksamling på delforumet.
viewtopic.php?f=41&t=21446

Övriga;

Lite tips hur man släktforskar
viewtopic.php?f=41&t=21434

Källmaterial
viewtopic.php?f=41&t=26221

Kyrkböcker på internet
viewtopic.php?f=41&t=25820

På Sveriges släktforskarförbund kan du om du blir medlem, delta i diskussionen i detta forum.
Annars finns det en stor länksamling där också som är uppdelat i länder, landskap och olika delar(militär, befolkning och emigration mm).

Några enkla råd, visserligen är det en liten upprepning.

1) Börja fråga ut dom som lever.

2) Googla på namn i släkten, har du tur så kan du hitta en släktforskare som har forskat i samma anfäder som du tillhör.

3) Om du är säker på att du har en tyska anor så kan du försöka på någon tysk hemsida, som exempelvis en arkivinstitution. Jag kan inte tyska så bra....Men om Hans eller Mattias Forsberg tittar in på denna diskussion så kanske dom kan fylla ut med något.



Stefan

Alltså jag har sökt och sökt men hittar inget. Det namn jag har är stenberg från min far. Enligt han så har vi tyska vallon anor.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tysk släkting?

Inlägg av NIL » 3 juli 2008, 22:39

Om jag inte är felinformerad så är vallonerna av belgiskt och franskt ursprung.
Det finns en förening för vallon-ättlingar, dom kanske sitter på någonting matnyttigt:
http://www.vallon.se/
Äh, det löser sig.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 5 juli 2008, 23:49

NIL skrev:Om jag inte är felinformerad så är vallonerna av belgiskt och franskt ursprung.
I den mån vallonerna kom från det territorium som idag utgör franskspråkiga södra Belgien, så hörde detta område till Tyska riket fram till ungefär 1795, så det borde inte vara helt orimligt att kunna kalla dem "tyskar", må vara att de talade ett annat språk. Slaverna i östra Tyskland borde även de ha kallats tyskar, antar jag.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tysk släkting?

Inlägg av NIL » 6 juli 2008, 18:06

[/quote]
I den mån vallonerna kom från det territorium som idag utgör franskspråkiga södra Belgien, så hörde detta område till Tyska riket fram till ungefär 1795, så det borde inte vara helt orimligt att kunna kalla dem "tyskar", må vara att de talade ett annat språk. Slaverna i östra Tyskland borde även de ha kallats tyskar, antar jag.[/quote]

Nu blir mr.google glad :)
Äh, det löser sig.

Vallo
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 december 2008, 21:16

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Vallo » 26 december 2008, 21:44

[/quote]
I den mån vallonerna kom från det territorium som idag utgör franskspråkiga södra Belgien, så hörde detta område till Tyska riket fram till ungefär 1795, så det borde inte vara helt orimligt att kunna kalla dem "tyskar", må vara att de talade ett annat språk. Slaverna i östra Tyskland borde även de ha kallats tyskar, antar jag.[/quote]

Men Tyskland fanns väl inte förrän i mitten(slutet av 1800-talet? eller. Jag har för mig att det fanns en massa tyska självstyrande delstater. Jag undrar, för jag har aldrig hört någon nämna valloner som någon sorts tyskar. De var franskspråkiga och vad jag förstår kalvinister till religionen. och enligt wikipedia, årmintsione så verkar jag ha rätt att det inte fanns ngt tyskland på 1700-talet, äevn om det så klart fanns tyskar. ( till vilka vallonerna inte alltså kunde räknas)

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 10 januari 2005, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Ubbe » 27 december 2008, 08:34

Vallo skrev:Men Tyskland fanns väl inte förrän i mitten(slutet av 1800-talet? eller. Jag har för mig att det fanns en massa tyska självstyrande delstater. Jag undrar, för jag har aldrig hört någon nämna valloner som någon sorts tyskar. De var franskspråkiga och vad jag förstår kalvinister till religionen. och enligt wikipedia, årmintsione så verkar jag ha rätt att det inte fanns ngt tyskland på 1700-talet, äevn om det så klart fanns tyskar. ( till vilka vallonerna inte alltså kunde räknas)
Nu syftar nog Jurgen pa "Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation", vilket brukar beskrivas som verken Rommerskt, Tyskt eller heligt. Vad dess invanare kallades av sin samtid har jag ingen anning om. Jag staller mig dock tveksam att man kallade Fransksprakiga medborgare for Tyskar, men som sagt jag vet inte.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 december 2008, 13:39

Det finns tyskspråkiga områden idag i södra (vallonska) Belgien, och dessa ändrade statstillhörighet efter första världskriget och under andra världskriget, så "tyska valloner" skulle kunna sägas finnas idag, men de kanske tager illa upp om de kallas så.

Begreppet "Tyskland" har funnits sedan fjortonhundratalet. Skulle detta ha åsyftat hela det Heliga romerska riket, eller enbart de germanskspråkiga delarna av detsamma, och skulle alla invånare ha kunnat kallas tyskar? Ursprungligen, innan frankernas rike delades i en fransk del och en tysk del så hade riket tvenne stora tungomål, den välska/romanska och den tydska/germanska. Att vallonerna egentligen räknades till den välska delen av befolkningen hörs på namnet, så det är uppenbart. När en tysk kolonisation skedde i Transsylvanien under tolvhundratalet innefattade den ett antal valloner, vilket gav upphov till ortnamn som Wallendorf, ett tyskt ortnamn med betydelsen "vallon-torp". För intern tysk del var skillnaden alltså uppenbar, men det behöver ju inte innebära att de uppfattades som skilda från den tyska gruppen, utan kanske bara att de var en särskild sort bland dem. Att de deltog i samma "tyska" (!) kolonisation antyder att de var en del av det tyska samhället, och de hörde ju till samma rike.

Vi får väl leta efter något exempel där valloner har kallats tyskar, kanske i stil med att skottar har kallats engelsmän och att svenskar har kallats schweizare ... det handlar ju om folklig kulturhistoria, och inte om en exakt naturvetenskap. Sågs Bogislav/Erik av Pommern som tysk? Ryssarna kallade Gustav Vasa "den tyske kungen", eftersom han var den tyske kung som de var i kontakt med, och vi skandinaver är ju faktiskt en nordlig variant av tyskar, även om många inte vil kännas vid det. På samma sätt får man höra att "om du säger till en holländare att han är tysk så får du stryk" så samma sak gäller där. I fråga om härar, så bär de namn av sin furstes nationalitet oavsett varifrån soldaterna kom, så "svenskarna" led ett svårt nederlag vid Nördlingen 1634, utan att så värst många från Sverige deltog.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 december 2008, 20:52

Jag kanske har fel om Valloniens status som del av Tyska riket fram till 1795. Mina gamla tyska historiska kartböcker säger att det var så, men nyss läste jag i wikipedia att kejsar Karl V genom sin pragmatiska sanktion år 1549 skilde de sjutton nederländska provinserna från både Frankrike och Kejsardömet, så att de blev ett separat habsburgskt arvland. I så fall är vallonerna inte längre välska tyskar, men var de det dessförinnan?

Om vi vänder på frågeställningen: Har holländarna som verkade i Sverige under 1600-talet någon gång betraktats som valloner av svenskarna?

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Yder » 16 januari 2009, 23:27

Ta en svep i släkten för att det är ofta en släkting som redan påbörjat släktforskningen. Det är "lättare" att hitta tyskar i släkten om man bor i de sydligare landskapen. Tyskarna har, vad jag förstår, mer specifika efternamn så detta kan göra det lite lättare. Själv tog jag över släktforskningen efter en gammal numer avliden släkting. Han hade bara kört den Svenska grenen för "-Di från udlannet" (utlandet) var inte intressanta (tydligen). Jag hittade släktens vagga på norra Jylland och därefter kunde jag följa den tillbaks till Holstein och 1200-talet. Ingenting är omöjligt, det är bara att välja rätt gren i släkten :lol:

Vallo
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 december 2008, 21:16

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Vallo » 15 november 2010, 23:25

Ubbe skrev:
Vallo skrev:Men Tyskland fanns väl inte förrän i mitten(slutet av 1800-talet? eller. Jag har för mig att det fanns en massa tyska självstyrande delstater. Jag undrar, för jag har aldrig hört någon nämna valloner som någon sorts tyskar. De var franskspråkiga och vad jag förstår kalvinister till religionen. och enligt wikipedia, årmintsione så verkar jag ha rätt att det inte fanns ngt tyskland på 1700-talet, äevn om det så klart fanns tyskar. ( till vilka vallonerna inte alltså kunde räknas)
Nu syftar nog Jurgen pa "Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation", vilket brukar beskrivas som verken Rommerskt, Tyskt eller heligt. Vad dess invanare kallades av sin samtid har jag ingen anning om. Jag staller mig dock tveksam att man kallade Fransksprakiga medborgare for Tyskar, men som sagt jag vet inte.
ja, nu har jag råkat reda på att vallonerna inte kom från detta tyskromska rike. utan från i huvudsak två stater; Furstendömet Liége och spanska nederländerna. Så "spanjorer" är det troligare att de skulle ha kallats, eller liégare.
Vallonerna flyttade också till andra ställen, tex Tyskland under medeltiden. ( eller vad det kallades kanske därav detta med valloner i Rumänien?)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Göstring » 16 november 2010, 18:44

Jurgen Wullenwever skrev:, och vi skandinaver är ju faktiskt en nordlig variant av tyskar, även om många inte vil kännas vid det.
Källa torde vara Olaus Petri.
Olaus Petri skrev:Thet är ganska lijkt, ja thet kan och icke feela, at Tydzske Swenske, Danske, Norske, haffua foordomdags alle warit itt folk,
...
Så kan man jw clarliga merkia, at Swenske, Danske och Norske, haffua foordom warit Tydzske, the ther sich haffua så förmeerat at the tesse land besät haffua,
...
Lijkast synest mich thet wara at the Tydzske haffua först besätt thenna landen, så at the haffua warit thet första folk som här boodt haffuer.
...
Och epter thet at woro förfädher äre aff then Tydzska Nationen vth kompne,

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk släkting?

Inlägg av Stefan » 8 januari 2011, 09:51

mr.google skrev: Enligt han så har vi tyska vallon anor.
Låter som en gåta. Hur löser vi gåtan? Jo, din far kanske menade inflyttade tyska järnverksarbetare.

SÅNA fanns det rätt många utav, åtskilligt fler än inflyttade valloner. Påstår de som skriver om saken.


Dvs, om han använde "vallon" som synonym för "invandrad skicklig järnverksarbetare". Vilket är ju den egenskapen vallonerna är mest kända för.

Skriv svar