Svarskatalogen

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Svarskatalogen

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juni 2008, 16:36

Eftersom Uppsala universitet har inloggningsskript till www.svar.ra.se så kommer jag åt allting som finns i denna databas och det är under förutsättning att man sitter vid en dator som är kopplat till universitetets datanät. Därför vet jag inte riktigt hur mycket man kommer åt om man varken har inloggningsskript eller prenumation på svarskatalogen.

Jag kan kopiera över informationen om Svar hit.
Svensk arkivinformation SVAR - din länk till historien
Svensk Arkivinformation (SVAR) är en byrå/enhet i Riksarkivet.
Vi arbetar för att underlätta utnyttjandet av arkivmaterial och vänder oss till alla som söker information och kunskap om och ur de statliga arkiven som förvaras hos det centrala Riksarkivet och de regionala landsarkiven.
Hos SVAR kan du söka i den Nationella Arkivdatabasen (NAD) och få överblick över det arkivbestånd som förvaras och på vilka olika sätt som materialet är tillgängligt.
För att underlätta forskning och undervisning på distans distribuerar SVAR det arkivmaterial som arkivverket förfogar över och som är överfört till mikrofilm, mikrokort eller digitalt media. Distributionen sker till såväl nationella som internationella kunder framför allt i Europa och USA.
I vårt konferens- och forskarcentrum i Ramsele erbjuds en god miljö för egen forskning i det arkivmaterial som SVAR distribuerar. Vår personal utför även forskning samt erbjuder forskarhjälp till såväl nybörjare som forskare med kvalificerade behov.
SVAR har även en uppdragsverksamhet där vi hjälper institutioner, myndigheter och företag att överföra orginalhandlingar till lämpligt modernt media. Vi har idag spetskompetens inom områdena mikrofilmning, digitalisering, digitala söksystem och distribution av arkivinformation över Internet.
Nationella databasen(www.nad.ra.se) kan vem som helst söka i.

På Svarskatalogen kostar det om man inte är medlem eller har inloggningsskript eller någonting liknande.

Stefan

Skriv svar