Hur släktforskar ni?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
skogsfrisk
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2007, 00:49
Ort: Uppsala

Hur släktforskar ni?

Inlägg av skogsfrisk » 21 maj 2008, 01:02

Vilka källor mm man använder för att släktforska har behandlats i andra trådar.

Jag undrar lite mer vilken "metodik" och med vilka verktyg ni använder när ni släktforskar.

Hur släktforskar ni, helt enkelt?


Jag har släkftforskat en hel del från och till, men det är svårt att hålla ordning och framförallt att hålla koll på alla källhänvisningar.

Det brukar bli att man skriver av kyrkböcker på ett kollegieblock sen försöka bena ut relationerna och spara ner det i ett släktforskarprogram. Jag är en sån som vill ha full koll och försöker undvika fel, så jag brukar följa alla personer i alla Husförhörslängder under livet, då ser jag hur dom flyttat och vilka händelser personerna genomlevt. Men det blir väldigt många husförhörslängder att hålla reda på. Hur hanterar ni er forskning? Försöker ni bara få ihop en antavla eller följer ni personerna genom livets skeden? ...eller hur man ska beskriva det?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hur släktforskar ni?

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 maj 2008, 23:42

Hur släktforskar ni, helt enkelt?
Min morfars antavla fick jag princip "gratis", för en dotter till en av min morfars systrar hade släktforskat om det.

Övrigt:

***Anbytarforumet

***Kyrkböcker

***Soldatregistret

Jag har såvitt vad jag kommit på, ett fåtal släktningar som finns i de kyrkböcker som är online på nätet. Tjörns släktforskarförening har uppgifter kring min farfar och hans bröder eftersom familjen bodde i Stenkyrka socken på ön i början av 1900-talet. Samt Norrtälje släktforskarförening, som har avskrifter från kyrkoböcker som har tidspannet 1850- och framåt i tiden.

Stefan

skogsfrisk
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2007, 00:49
Ort: Uppsala

Re: Hur släktforskar ni?

Inlägg av skogsfrisk » 25 maj 2008, 02:00

Stefan Lundgren skrev:
Hur släktforskar ni, helt enkelt?
Min morfars antavla fick jag princip "gratis", för en dotter till en av min morfars systrar hade släktforskat om det.

Övrigt:

***Anbytarforumet

***Kyrkböcker

***Soldatregistret

Jag har såvitt vad jag kommit på, ett fåtal släktningar som finns i de kyrkböcker som är online på nätet. Tjörns släktforskarförening har uppgifter kring min farfar och hans bröder eftersom familjen bodde i Stenkyrka socken på ön i början av 1900-talet. Samt Norrtälje släktforskarförening, som har avskrifter från kyrkoböcker som har tidspannet 1850- och framåt i tiden.

Stefan
Tack för ditt svar. Men du får nog läsa mitt inlägg en gång till. Du svarade på det jag INTE ville ha svar på, dvs vilka källor man använder. Min fråga var mer vilka verktyg/program du använder och hur du håller ordning på referenser mm.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hur släktforskar ni?

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 maj 2008, 12:19

Men du får nog läsa mitt inlägg en gång till. Du svarade på det jag INTE ville ha svar på, dvs vilka källor man använder. Min fråga var mer vilka verktyg/program du använder och hur du håller ordning på referenser mm.
Jag gjorde det, men var inte riktig detalj.

Brukar göra så att jag skriver källan på en gång sedan jag har fört in uppgiften och på det viset håller man reda på sina referenser. I min ännu inkompletta antavla finns det en rad personhistoriska beskrivningar och jag fyller i allt som det går att göra. Källor bakom varje ana finns registrerat och jag kör in varje minnesanteckning (både för att jag skall komma ihåg det själv eller om jag vill föra in någonting i framtiden) i min privata databas som dock inte är tillgänglig för allmän beskådning förutom det som publiceras på bloggen förstås. När det gäller metoder så är det nog en del, ganska många släktforskare har något av de släktprogrammen som disgen och Holger. Jag för in allt i min databas istället som i dagsläget rymmer drygt 14 000 "dokument"(inte bara om släktforskning).

Stefan

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Hur släktforskar ni?

Inlägg av Targenor » 30 maj 2008, 19:24

skogsfrisk skrev:Vilka källor mm man använder för att släktforska har behandlats i andra trådar.

Jag undrar lite mer vilken "metodik" och med vilka verktyg ni använder när ni släktforskar.

Hur släktforskar ni, helt enkelt?


Jag har släkftforskat en hel del från och till, men det är svårt att hålla ordning och framförallt att hålla koll på alla källhänvisningar.

Det brukar bli att man skriver av kyrkböcker på ett kollegieblock sen försöka bena ut relationerna och spara ner det i ett släktforskarprogram. Jag är en sån som vill ha full koll och försöker undvika fel, så jag brukar följa alla personer i alla Husförhörslängder under livet, då ser jag hur dom flyttat och vilka händelser personerna genomlevt. Men det blir väldigt många husförhörslängder att hålla reda på. Hur hanterar ni er forskning? Försöker ni bara få ihop en antavla eller följer ni personerna genom livets skeden? ...eller hur man ska beskriva det?
Min bror hade redan forskat så långt ner han kunde komma.
Och när jag hittade lite info om amerikasläkten blev jag intresserad och började bena ut det min bror missat, dvs kolla upp barnen i familen, lägga till barn där det fattades, var dom levde, vilka dom gifte sig med osv.

Jag brukar använda
* Sveriges Dödsbok 4 (1946-2006)
* Sveriges Befolkning 1890/1970/1980
* Anbytarforum
* Google (för att hitta andra som har forskat på samma personer)

för att samla ihop allt använder jag Holger, dock har jag väldigt mycket papper där saker står skrivna också. Har inte kännts allt för aktuellt att kasta dessa även om jag lagt in dom i Holger.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Re: Hur släktforskar ni?

Inlägg av Yder » 6 januari 2009, 18:54

När man börjar komma ner i släktens historia så blir det ett rent helskotta att hålla ordning på alla "Gubbar" och "Kärringar", jag har kategoriserat dem efter släktled/grenar, här har jag det rätt så lätt då jag kan samla de i stora "klumpar" under respektive vapensköld. Som du säkert noterat så är det mycket lätt att det breddgrupperar väldigt fort, då gäller det att inte tappa den röda tråden. Jag försöker hålla tråden och alla personer som "poppar" in lägger jag i en "slaskhög" i väntan på kontroll. Denna hög har också ett litet provisoriskt system... damer/herrar eller efter om de har ett klargjort yrke, typ präst. Efter hand som det blir luckor så går jag in och kontrollerar i "högen" om där är någon kandidat.

Jag har kommit ner till 1216 men där finns såklart många luckor här och var. Det lättaste, tyckte jag, var att bara köra så långt tillbaka i tiden man kunde och sedan börja bredda allt eftersom när man nått "Rock bottom". Jag har inte nyttjat internet ett enda dugg... det jag inte vet om min släkt står inte att finna på nätet (högmod går före fall :lol: ). Jag har dock haft tur då släkten är flitigt förekommande i sydskandinavisk-nordtysk medeltid men samtidigt är det bara de kända grenarna som är kartlagda, jag pysslar med de mer okända grenarna.

Mina biblar för detta har varit: Diplomatarium Danicum (Danmarks riges breve), Schleswig-Holstein-Lauenburgishe Urkunden, Danmarks Adels Aarbog, Kjerrulfske Studier mfl http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjerrulf

Ett sätt att hålla källhänvisningen på rätt köl är att hitta på förkortningar för de olika källorna. Ex så kallar jag (men även många andra forskare) Danmarks Adels Aarbog för DAA, efter detta kan man sätta årgången och sida, då kan det bli DAA1923/354. Ranekes medeltidsvapen blir SMV (Svenska MedeltidsVapen), Skånelands medeltid av Tor Flensmark blir FSM (Flensmarks Skånelands Medeltid), kan detta vara ett sätt för dig? Ta gärna en titt i ex Svenska Medeltidsvapen för Jan Raneke har ett mycket bra sätt att förkorta de olika källhänvisningarna.

Var detta svar på din undran?

Skriv svar