Varför hittar jag i Husförhöret men inte i Födelseboken?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Varför hittar jag i Husförhöret men inte i Födelseboken?

Inlägg av Kretschmer » 24 mars 2008, 20:01

Hej!
Har sedan en tid tillbaka börjat släktforska "på riktigt". Använder flitigt Genline Familyfinder.
Det har dock inte varit helt problemfritt..... :?
Exempel.
I Husförhör 1873-1877 Sireköpinge (Skåne) står tydligt att Kjersti Larsdotter är född 31/12 1837 i Asmundtorp.
Jag går genast till födelseboken för Asmundtorp 1814-1837. Men där finns hon inte med!
(Lite otur att hon var född just 31/12 men i bok 1838- finns hon inte heller med.)

När det gäller hennes man Lars Nilsson så står det i samma Husförhör (1873-1877 Sireköpinge) att han är född i Borgeby 2/8 1833. Men när jag tittar i Borgebys födelsebok 1772-1848 så finns han inte med! Det finns bara 3 st födda i augusti månad 1833 enligt födelseboken, vilket jag tycker låter lite.
Jag gjorde en liten test och hittade 2 helt andra personer (barn) i Borgebys Husförhör som skulle vara födda i augusti 1833. (Står dock inte att de är födda i Borgeby, men eftersom de är barn i Borgebys hursförhör borde de vara födda i Borgeby.) Dessa två (oberoende av varandra) fanns inte heller med i Borgebys Födelsebok 1772-1848.
VARFÖR är det så här tror ni?


På "andra" släktsidan söker jag en Anders Nilsson som ska vara född i Svenstorp 24/11 1828. När jag kollar i Svenstorps födelsebok finns han inte med. Jag har fått uppgifterna från ett Husförhör i Halmstad (Skåne). Frågan jag ställer mig i detta fallet är, talar Husförhörsboken om ett annat Svenstorp?
Samma Anders Nilsson ska enligt Husförhöret från Halmstad (Skåne) flyttat från Grydt till Halmstad 1853. Detta bekräftas av Halmstads Inflyttningsbok. MEN, tittar jag i Grydts (Kristianstad län) Utflyttningsbok så hittar jag honom inte. Samma fråga kommer upp, talar Husförhörsboken (och Inflyttningsboken) om ett annat "Grydt"?


Tack på förhand
Christian

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför hittar jag i Husförhöret men inte i Födelseboken?

Inlägg av a81 » 25 mars 2008, 23:32

Jag har också tillgång till Genline ett tag framöver. Om du skriver vilken by/gård det gäller samt sidnummer och/eller GID-nummer, så kan jag titta i husförhörslängden. Kanske går det att lösa problemet på något sätt.

Ett tips kan vara att kolla lite olika födelsedatum omkring det födelsedatum som står i husförhörslängden. Jag tycker det verkar som att födelseuppgifterna ofta blev fel när en person flyttade från en socken till en annan. Om du hittar en person med rätt namn och födelseort, men med ett annat födelsedatum än i husförhörslängden, så kan du ju följa personen i födelseboken framåt och kolla om det är rätt person.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Varför hittar jag i Husförhöret men inte i Födelseboken?

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 mars 2008, 12:15

Jag vet inte om du har gjort det, men det är alltid värt att dubbelkolla en gång till. Prästerna som skrev kyrkoböckerna var ju också mänskliga och därmed kunde de också skriva fel och det finns en del exemplen på det. En gång märkte jag själv att en person skrev in en persons födelse ungefär två år före dennes födelse i husförhörsboken. Det är inget man kan göra någonting åt, bara konstatera. I databasen för södra Sverige finns ju inte Asmundstorp med, så det är lite svårt att göra en sådan sökning.

Stefan

Skriv svar