Betydelse av ordet "ogillad"?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Eva R
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 22 mars 2008, 10:48

Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Eva R » 22 mars 2008, 10:53

Två av mina släktingar, far och son, har fått kommentaren "ogillad" av prästen i husförhörslängderna och jag förstår inte vad som menas. Båda var bönder och levde på 1800-talet i Gävleborg. Är det någon som kan hjälpa mig?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Hexmaster » 22 mars 2008, 11:04

Betydelsen är väl "icke godkänd", fast i vad vet jag inte. Underkänt i husförhören kanske?

Eva R
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 22 mars 2008, 10:48

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Eva R » 22 mars 2008, 11:37

Det skulle kunna vara så, men jag tror det inte. Sonen fick någon kommentar om att han var en god läsare, vilket i och för sig inte behöver betyda att han kan sin katekes. På ett annat ställe hittade jag en person som hade fått kommentaren "gillad". Om ogillad betyder icke godkänd borde väl gillad betyda godkänd och det borde i så fall stå på ganska många.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Engan » 22 mars 2008, 12:36

Eva R skrev:Det skulle kunna vara så, men jag tror det inte. Sonen fick någon kommentar om att han var en god läsare, vilket i och för sig inte behöver betyda att han kan sin katekes. På ett annat ställe hittade jag en person som hade fått kommentaren "gillad". Om ogillad betyder icke godkänd borde väl gillad betyda godkänd och det borde i så fall stå på ganska många.
Kan det inte helt enkelt vara så att i den där andra personens fall hade han tidigare varit ogillad (icke godkänd) men nu blivit godkänd, och därför ansågs det intressant att påpeka detta med ett "gillad"? För de som alltid varit godkända fanns det förstås ingen anledning att påpeka detta..

Med tanke på att der är just i en husförhörslängd kan jag inte föreställa mig annat än att det skulle vara just godkänd/icke godkänd i husförhöret som avses..

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Targenor » 3 maj 2008, 18:17

Eva R skrev:Två av mina släktingar, far och son, har fått kommentaren "ogillad" av prästen i husförhörslängderna och jag förstår inte vad som menas. Båda var bönder och levde på 1800-talet i Gävleborg. Är det någon som kan hjälpa mig?
Jag stötte på en anteckning från en präst där det stog "idiot" på en person.
Jag har funderat mycket över just detta, vad krävdes för att prästerna skulle få skriva kommentarer?

Räckte det med att man inte var i kyrkan, eller bråkade med prästen?
Vore intressant om någon har några tankar kring detta.

"Ogillad" tycker jag nästan låter som prästen själv inte gillade far och son.

Förövrigt , du är säker på att det står "Ogillad" ? Och inte "Obildad" ?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av millgard » 3 maj 2008, 19:21

Ogill betyder ju inte "icke omtyckt" utan snarare ogiltig. Det kanske är så att provet måste göras om? "Diskvalificerad" med andra ord.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Engan » 3 maj 2008, 23:07

Targenor skrev: Jag stötte på en anteckning från en präst där det stog "idiot" på en person.
När var detta? Betänk att ord ändrar betydelse med tiden. Idiot är ett typiskt exempel, som ursprungligen närmast betytt "obildad" eller "okunnig". I slutet av 1800-talet och långt in på 1900-talet var "idiot" dessutom, i alla fall i offentliga sammanhang, en psykiatrisk diagnos som inte alls behövde vara menad som något personligt omdöme. Vid den här tiden är det inte ovanligt att hitta den här sortens psykiska "lytesanmärkningar" (idiot, imbecill, sinnesslö, mindre vetande, sinnessjuk etc) i kyrkoböcker och liknande; de är inte menade som tecken på personligt ogillande.

Att det numera blivit ett rent subjektivt skällsord som man kan oftare använder om en fullt frisk, normalintelligent person man anser beter sig illa är ju en annan sak. Din präst lär inte ha menat det så.
Targenor skrev: Jag har funderat mycket över just detta, vad krävdes för att prästerna skulle få skriva kommentarer?

Räckte det med att man inte var i kyrkan, eller bråkade med prästen?
Vore intressant om någon har några tankar kring detta.

"Ogillad" tycker jag nästan låter som prästen själv inte gillade far och son.
Låter extremt osannolikt att man skulle uttrycka sig så. Speciellt när det finns mycket troligare förklaringar som redan nämnts.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Targenor » 4 maj 2008, 18:56

Engan skrev:
Targenor skrev: Jag stötte på en anteckning från en präst där det stog "idiot" på en person.
När var detta? Betänk att ord ändrar betydelse med tiden. Idiot är ett typiskt exempel, som ursprungligen närmast betytt "obildad" eller "okunnig". I slutet av 1800-talet och långt in på 1900-talet var "idiot" dessutom, i alla fall i offentliga sammanhang, en psykiatrisk diagnos som inte alls behövde vara menad som något personligt omdöme. Vid den här tiden är det inte ovanligt att hitta den här sortens psykiska "lytesanmärkningar" (idiot, imbecill, sinnesslö, mindre vetande, sinnessjuk etc) i kyrkoböcker och liknande; de är inte menade som tecken på personligt ogillande.

Att det numera blivit ett rent subjektivt skällsord som man kan oftare använder om en fullt frisk, normalintelligent person man anser beter sig illa är ju en annan sak. Din präst lär inte ha menat det så.
Det var i slutet av 1800-talet början av 1900-talet

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Engan » 4 maj 2008, 19:29

Targenor skrev:
Engan skrev:
Targenor skrev: Jag stötte på en anteckning från en präst där det stog "idiot" på en person.
När var detta? Betänk att ord ändrar betydelse med tiden. Idiot är ett typiskt exempel, som ursprungligen närmast betytt "obildad" eller "okunnig". I slutet av 1800-talet och långt in på 1900-talet var "idiot" dessutom, i alla fall i offentliga sammanhang, en psykiatrisk diagnos som inte alls behövde vara menad som något personligt omdöme. Vid den här tiden är det inte ovanligt att hitta den här sortens psykiska "lytesanmärkningar" (idiot, imbecill, sinnesslö, mindre vetande, sinnessjuk etc) i kyrkoböcker och liknande; de är inte menade som tecken på personligt ogillande.

Att det numera blivit ett rent subjektivt skällsord som man kan oftare använder om en fullt frisk, normalintelligent person man anser beter sig illa är ju en annan sak. Din präst lär inte ha menat det så.
Det var i slutet av 1800-talet början av 1900-talet
Då kan du nog vara ganska säker på att personen ifråga led av någon form av mental efterblivenhet eller funktionsnedsättning, och kommentaren "idiot" syftade bara på det. Kan röra sig om många olika typer av sjukdomar, hjärnskador, begåvningshinder etc eftersom diagnosen "idiot" egentligen bara är en symptombeskrivning och inte tar hänsyn till orsaken.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 4 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Betydelse av ordet "ogillad"?

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 maj 2008, 19:41

"idiot" var ett ord som betecknade oförbättringsbar eller någonting liknande förr. Men det kan också vara afasi och dyxlesi(felstavad, men jag hoppas att ni förstår). Men det kan också vara ett ord som också betecknade okunnighet, det finns diskussioner om det på anbytarforumet också.

"ogillad", att han inte var omtyckt.

Förr i tiden kunde föräldrarna göra ett barn arvslös och det kunde vara ett barn som inte var populär hos föräldrarna eller i värsta fall, familjen i övrigt.

Jag tänkte på den man som blev dräpt under en logedans i Knutby socken i augusti 1894, som var känd att bära revolver och alltid har en vilja att slåss och trots drygt 60 personer som bevittnade händelsen så var det ingen som direkt ville framstå som ett vittne.

Det är svårt, ibland förekommer det att en specifik präst är ensammen om en specifik anteckning.

Stefan

Skriv svar