Duveke Herrgård i Skåne

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Duveke Herrgård i Skåne

Inlägg av Kretschmer » 16 mars 2008, 19:22

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp & tips hur jag ska gå vidare i min släktforskning.
Det gäller min morfars farfars far som ska ha arbetat som betjänt på Duveke herrgård på 1850-talet.
Även hans fru (dvs min morfars farfars mor) verkar ha arbetat som piga på herrgården. Jag gissar att de träffats
där. Vad jag tycker är lite intressant är att när de gifte sig i slutet 1854 var han 26 år och hon bara 16 år. Hon var dessutom gravid, för första barnet (av 13) föddes i början av 1855.

Det låter ju lite som en (dålig?) film. Betjänten gör pigan gravid och därmed "tvingas" de till giftemål. :roll:
Men historien kan naturligtvis vara annorlunda, men det är ju lätt att ens fantasi skenar iväg.... :lol:

Hur som helst.
Jag är väldigt intresserad av att få reda på mer. Tror ni man kan kontakta nuvarande ägare till Duveke, och isåfall tror ni det finns handlingar på anställda 160 år tillbaka i tiden?
Har ni några andra tips? Eller finns det kanske någon som känner till Duveke bra?

http://www.algonet.se/~sylve_a/dufeke.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Duveke


Tack på förhand
Christian

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Duveke Herrgård i Skåne

Inlägg av Ben » 17 mars 2008, 09:52

Det finns nog ett par olika alternativ, i fall gårdsarkivet är bevarat. Antingen har det följt med egendomen och finns då antingen fortfarande där eller också har det överlämnats till något offentligt arkiv. En tredje variant skulle kunna vara att den dåtida ägarens arvingar, i fall Duveke sålts till en annan släkt, har fört över handlingarna till något annat gods och att de nu finns där (eller via en sådan omväg har hamnat i ett offentligt arkiv i en helt annan del av landet).

Det bästa är nog att först läsa på ordentligt om gården och om dina släktingar, så du har allt relevant helt klart för dig. Därefter tar du kontakt med nuvarande ägarna och frågar om gårdsarkivet. Skulle de då ställa frågor om varför, kan du visa att din förfrågan är i högsta grad seriös genom att visa att du redan lagt ner mycket arbete.

Skriv svar