Victorias barn, vilken ätt kommer de tillhöra?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Victorias barn, vilken ätt kommer de tillhöra?

Inlägg av 1772 » 17 januari 2008, 18:44

Då ättenamnet enbart går vidare på svärdssidan så undrar jag vad barnen til kronprinsessan Victoria kommer att tillhöra för ätt?
De kan ju inte heta Bernadotte utan lär ju (som det ser ut nu) heta Westling?

Eller blir det kanske en ny ätt? Westling-Bernadotte?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 17 januari 2008, 19:09

Jag tror att man enkelt kommer att betrakta dem som bernadottar. Inte tycker väl någon att man bytt ätt i England eller Danmark?

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av 1772 » 17 januari 2008, 23:45

Fast det kan de väl inte vara? Ätter går ju vidare på svärdssidan, det har väl inte ändrats?

Danmark har jag dålig koll på, men Englands kungliga ätt torde ju bli Oldenburg, eller Mountbatten iochmed Prins Philips härkomst?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 18 januari 2008, 02:52

Englands kungliga ätt kommer efter Elizabeth i fortsättningen att heta Windsor-Mountbatten.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 19 januari 2008, 10:12

Nu kommer ju inte Daniel att vara kung, han kommer att vara prinsgemål som det heter. Ungefär som prins Philip i England. Elisabeths trogna och tystlåtna make.

Att säga härskande drottning är liite svårt! :) Så jag säger istället: Det är drottningen som kommer att ha kungavärdigheten.

Så barnen ärver Victorias status och ätt, inte Daniels. Ergo: ingen ny dynasti.

Däremot det Daniel kan göra är att starta en dynasti som entreprenörer, kanske rentav ett Hus. Huset Westling... :) Det är han nog karl för. :)


Men det är en annan historia, som dessutom blir aktuell först långt in i framtiden när "vi alla" är gråskäggiga gubbar resp rynkiga gummor.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av 1772 » 20 januari 2008, 17:16

Giancarlo skrev:Englands kungliga ätt kommer efter Elizabeth i fortsättningen att heta Windsor-Mountbatten.
Just precis, då borde vår heta Bernadotte-Westling?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 januari 2008, 23:22

Nu vet jag inte på rak arm varifrån de brittiska namnen kommer. Men de är iaf högadliga bägge två och sedan gammalt - kungabärande.

Men visst, jag får väl kolla...

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 januari 2008, 23:41

Wikipedia skriver aningen kryptiskt: "Though the Royal House is named Windsor, it was decreed, via a 1960 Order-in-Council, that those descendants of Queen Elizabeth II and Prince Philip who were not Princes or Princesses of the United Kingdom should have the personal surname Mountbatten-Windsor.[27] In practice all of their children, in honour of their father, have used Mountbatten-Windsor as their surname (or in Anne's case, her maiden surname). Both Charles and Anne used Mountbatten-Windsor as their surname in the published banns for their first marriages.[28]"



Hur som helst, prins Philip var inte bara prinsgemål, han HADE egen högadlig titel och om inte om hade varit, hade han kunnat "ge upphov till" helt egna kronprinsar av huset Mountbatten.

Intressant fråga. :)

BueDigre
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 januari 2005, 22:37
Ort: Örebro

Re: Victorias barn, vilken ätt kommer de tillhöra?

Inlägg av BueDigre » 17 mars 2008, 10:22

Det är väl redan avgjort. Ulrika Eleonoras och Fredriks barn var av den hessiska ätten. Således föreligger ett preudicat. Åven om jag redan nu kan se debatten framför mig om könsdiskriminering. Kanske blir det en ändring...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Victorias barn, vilken ätt kommer de tillhöra?

Inlägg av CvD » 29 mars 2008, 14:07

BueDigre skrev:Det är väl redan avgjort. Ulrika Eleonoras och Fredriks barn var av den hessiska ätten. Således föreligger ett preudicat. Åven om jag redan nu kan se debatten framför mig om könsdiskriminering. Kanske blir det en ändring...
Fast i det fallet, abdikerade Ulrika Elenora i förmån för sin man, så han kunde bli kung. Tror inte Victoria kommer att abdikera i förmån för Daniel...

/CvD

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Victorias barn, vilken ätt kommer de tillhöra?

Inlägg av Richard J » 1 april 2008, 00:39

Egentligen är det inte särskilt svårt att greppa "konceptet": släktskapet ärvs via svärdssidan men en värdighet kan under vissa omständigheter ärvas genom spinnsidan. Att man i "modern tid" underlåtit sig pga nationalistiska och andra icke-rationella skäl att bibehålla namnet av det föregående Konungahuset (tex. Nederländerna, Luxembourg) är inte något argument i sig.

Förmodligen kommer ättenamnet Bernadotte att bäras av Victorias ättlingar (dvs om hon får några). Nästa Danska monark som inte kommer att tillhöra grenen Glücksburg av huset Oldenburg kommer med all sannolikhet inte kalla sin ätt för "Laborde-Monpezat" .

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Victorias barn, vilken ätt kommer de tillhöra?

Inlägg av a81 » 2 april 2008, 20:49

CvD skrev:
BueDigre skrev:Det är väl redan avgjort. Ulrika Eleonoras och Fredriks barn var av den hessiska ätten. Således föreligger ett preudicat. Åven om jag redan nu kan se debatten framför mig om könsdiskriminering. Kanske blir det en ändring...
Fast i det fallet, abdikerade Ulrika Elenora i förmån för sin man, så han kunde bli kung. Tror inte Victoria kommer att abdikera i förmån för Daniel...

/CvD
Dessutom fick inte Ulrika Eleonora och Fredrik I några barn. Efterföljaren Adolf Fredrik valdes till tronföljare av riksdagen (tydligen med påtryckningar från Ryssland) 1743. Han var då 33 år. Ulrika Eleonora var då död sedan två år tillbaka och Fredrik I var 67 år gammal. (Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Fredrik)

När det gäller Victorias och Daniel Westlings evenuella barn, skulle jag gissa att de antingen kommer att tillhöra ätten Bernadotte eller möjligen "Bernadotte-Westling" eller något i den stilen.

Skriv svar