Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Inlägg av oilc » 3 januari 2008, 18:02

Jag hörde en gång, att den svenska adelsdamen Ulrika Palme ska ha avrättats för trolldom i Trondhjem i Norge år 1659, då denna del av Norge var svenskt. Jag har inte lyckats hitta några uppgifter om det här själv. Är denna uppgift sann? Och om den är det, vad anklagades hon för mer exakt, hur gick rättegången till, och hur avrättades hon? Jag har ingen aning om hur sann den här uppgiften är, men eftersom det var sällsynt att en medlem av adeln avrättades för häxeri, tycker jag att det låter intressant och skulle gärna vilja veta mer. Om någon känner till något om saken, så skulle det vara mycket intressant att läsa om. Om det inte är sant, skulle det vara bra att veta det med. Tack på förhand.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Inlägg av Ben » 12 augusti 2008, 19:22

Namnet låter inte adligt, i alla fall inte som ett svenskt adligt namn.

Men var det ett sådant fall i Trondheim 1659 bör det ju ha behandlats i lokalhistorisk litteratur eller i norska böcker om häxprocesserna.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Inlägg av oilc » 12 augusti 2008, 21:30

Ben skrev:Namnet låter inte adligt, i alla fall inte som ett svenskt adligt namn.

Men var det ett sådant fall i Trondheim 1659 bör det ju ha behandlats i lokalhistorisk litteratur eller i norska böcker om häxprocesserna.
Den här kvinnan ska ha varit släkt med statsminister Olof Palme. Jag känner inte till om familjen Palme var adlig. Oavsett adlig status eller inte, så ska familjen ha bott i Trondheim under den svenska tiden där (Jag tror det var 1658-60?) och haft en position i den svenska förvaltningen. Men som sagt, jag återger bara vad jag fått berättat från mig och vet inte vad som stämmer. I vilket fall som helst är det intressant med avrättningen av en medlem från den svenska överklassen för häxeri i en del av Norge som just då lydde under Sverige. Det vore intressant att någon gång få veta vad som stämmer!

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Inlägg av Anders Nyman » 28 september 2008, 16:07

Ja många släkter oavsett adlig eller inte adlig släkt har kanske någon som har avrättats eller blivit dömd för något igenom historiens gång... Men just Palme som adlig har jag aldrig hört... Men däremot släkten von sudow är ju en äldre adllig släkt med tyskt ursprung.. :wink:

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Inlägg av oilc » 16 november 2008, 14:51

Vad jag tyckte var särskilt intressant med detta fall är just att det inträffade mot svenskar i ett av Sverige "ockuperat" land. Därmed kan man ju misstänka att det var politiskt motiverat, som en slags protest. Dessutom var det ju ovanligt för en medlem av överklassen att anklagas för ett sådant brott.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Inlägg av Lindir » 16 november 2008, 15:08

oilc skrev:Den här kvinnan ska ha varit släkt med statsminister Olof Palme. Jag känner inte till om familjen Palme var adlig.
Olof Palmes mor var adlig (från den baltiska släkten von Knieriem), men faderns familj Palme var däremot inte adlig.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Ulrika Palme avrättad för häxeri?

Inlägg av Anders Nyman » 16 november 2008, 19:56

En intressant länk om den baltiska ätten som Olof palme är släkt med www.g-gruppen.net/baltadel.htm :)

Skriv svar