Charlotte Slottsberg

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Charlotte Slottsberg

Inlägg av oilc » 3 januari 2008, 17:31

Jag är intresserad av att få veta mer om Gustava Charlotte Slottsberg. Hon levde mellan åren 1760-1800 och var dansare i kungliga baletten. Hon är mest känd i historien för sitt förhållande med hertig Karl, (den senare kung Karl XIII), men hon är även en av de första inhemska yrkesdansarna i Sverige. Då kungliag baletten grundades 1773, nämns hon och Magdalena Lundblad som en av de få svenska medlemarna i truppen som i övrigt mest var fransk.

Hon nämns i notiser ganska ofta, men det är svårt att hitta mer information om henne. Vilka var hennes föräldrar? Gifte hon sig, hade hon några barn? Hon blev medlem i baletten 1773, men hur länge arbetade hon? Det sades att hon dansade som barn- vars då? Vad var hennes dödsorsak? Det talas om hennes förhållande med hertig Karl, men under vilka år pågick det förhållandet? Och slutligen; att hon hade ett förhållande med honom nämns ofta, men det talas inte lika ofta om hennes karriär, så det skulle vara intressant att få reda på lite om vilka roller hon spelade och liknande. Det fanns en artikel om henne i boken "Svenska Kvinnor" av Carin Österberg, men annars är det svårt att hitta information om henne. Om någon har någon information om henne, så skulle det vara intressant att läsa!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2008, 18:33

Ord och bild!!!

http://runeberg.org/ordochbild/1912/0077.html

Wikipedias artikel om henne;

http://en.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Slottsberg

Någonting jag inte kan låta bli att undra över är följande, hur mycket kan du om dessa personer själv??? Tycker att du kan ganska mycket själv så det är därför jag undrar utan att vilja vara alltför petig. :) Jag visste ingenting om dessa personer tidigare, om du vill veta mer om dessa personer kan domböcker och kyrkoböcker vara två bra alternativ. Det är tipset från mig.

Jag förmodar att ingen annan på forumet har hört talas om dessa personer, eftersom jag är intresserad av personhistoria så tycker jag att det verkar intressant. :D

Stefan

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Inlägg av oilc » 3 januari 2008, 19:13

Stefan Lundgren skrev:Ord och bild!!!

http://runeberg.org/ordochbild/1912/0077.html

Wikipedias artikel om henne;

http://en.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Slottsberg

Någonting jag inte kan låta bli att undra över är följande, hur mycket kan du om dessa personer själv??? Tycker att du kan ganska mycket själv så det är därför jag undrar utan att vilja vara alltför petig. :) Jag visste ingenting om dessa personer tidigare, om du vill veta mer om dessa personer kan domböcker och kyrkoböcker vara två bra alternativ. Det är tipset från mig.

Jag förmodar att ingen annan på forumet har hört talas om dessa personer, eftersom jag är intresserad av personhistoria så tycker jag att det verkar intressant. :D

Stefan
Ja, jag vet en del om historia, men det är alltid något som fattas, så jag tänkte göra ett försök att få tag på något jag inte vet. Alltid finns det någon som vet något, och pusslar man samman alla småbitar...Tror du verkligen att det inte finns någon här som vet mer än jag? Jag hoppas på det ändå. Tack för ditt svar- det stod lite om henne där som jag inte hittat på nätet förut.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2008, 19:24

Tackar!!!

Men titta lite grann i domböckerna efter henne om du har den där möjligheten, man behöver inte vara brottsling för att hitta uppgifter i domböckerna och jag läste en gång i tiden att det var en man som hade runt 40 poster i domböckerna utan att begå något brott, så chansen att hitta mer i domböckerna är stor.

Stefan

Skriv svar