Finska samer...

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
evany
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 december 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Finska samer...

Inlägg av evany » 29 december 2007, 01:58

Hej alla.... jag undrar lite om finska samer... Någon som träffat någon? Någon som sett, och kan hjälpa mig i min egen släktforskning med något tips? Jag undrar även om specifika etnologiska fakta, vad som kännetecknar dem utseendemässigt... (ett par i min släkt tillbaka har ett säreget utseende, så jag undrar om det kan ha något sammanhang där)

Tackar på för hand och önskar ett gott slut och ett gott nytt!

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 29 december 2007, 05:53

Om dina släktingar är korta, satta och mörkhåriga, så är de alldeles säkert samer. :)

Allvarligt talat, så är ju "same" inget biologiskt begrepp, utan ett kulturellt och juridiskt, och det är inte alls självklart vem som är same, och vem inte, i finska Lappland. Det samma gäller säkert i Sverige, Norge och Ryssland. Språket har en avgörande betydelse för den juridiska definitionen i Finland, som har gett upphov till en del konflikter (hänger ihop med vissa rättigheter, renskötsel o.s.v.).

Sedan finns det ju utan tvekan vissa ansiktsdrag, som ett tränat öga kan identifiera som samiska, men jag skall inte göra bort mig här, genom att försöka förklara dem (jag vill inte påstå att jag själv skulle klara av det heller). Det är bara att studera en massa bilder , filmer o.s.v., tills man kanske får en känsla för det.

Beträffande dina släktingars bakgrund, så är det nog endast vanlig släktforskning som kan ge dig svaret. Har inte själv sysslat med släktforskning, men kyrkböckerna i Finland är bland de bäst bevarade och kompletta i världen, det borde inte vara några bekymmer alls att komma ner till 1700-talet åtminstone.

/G:son

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Inlägg av Samequeen » 2 januari 2008, 23:27

Hej! Titta här, det är en fantastiskt fin blogg och full med intressant källhänvisning. Jag har någon släkt i Finland. Vi är blonda och vackra allihop, kanske någon med lite snea ögon, men lyyysande blå har de flesta. http://saamiblog.blogspot.com/2007_12_30_archive.html
(Nå, min mamma är svarthårig, fast inte jag.)

zïa
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 februari 2008, 05:37
Ort: Sc.

Re: Finska samer...

Inlägg av zïa » 10 februari 2008, 17:36

Hej Samequeen,

Min mamma är fr Karelen i Finland och våran mtDNA är U5b1

Som det stod i länken du gav här på sidan så är det nog inte så ovanligt att en stor del utav den Finska befolkningen har Saamiska (gener) från tillbaka i tiden, som många andra i Sverige och Norge också

En sak jag undrar är vet du någon Saamisk person som gjort AnthroGenetic test?

T.ex vid

http://www.familytreedna.com

http://www.dnatribes.com

Vet du någon som tillhör Haplogrupperna D5 eller Z1, Z1a?

Jag vet det kanske låter som en konstig fråga men eftersom jag inte känner några Saamer tänkte jag att det kunde vara roligt att fråga dig

Mvh,

Zïa :idea:

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Finska samer...

Inlägg av Samequeen » 4 april 2008, 11:57

Hej Zia!
Oj, jag har inte sett att du frågar mig, här kommer ett litet sent svar. Du kanske hittat det du söker, redan?

Jo, det finns några som testat sig. Man kan ju gå in och titta på diskussionsfora på dessa trådar du listar, folk skriver till varandra. Finns också en norsk dagstidnings forum där man diskuterat detta redan några år, och de har blivit mycket kunniga på att dela med sig på det forumet. Alltså trevlig stämning. Jag ska titta vad det heter.

Jag har fått för mig att D5 kanske är en finsk-ugrisk haplogrupp, alltså folk som talar det numera. Ainofolket i Japan lär ha en hel del av det. Z1 tror jag mig ha sett bland sydsamerna. Jag själv kommer från sydsamerna. Troligen kom Z in under bronsåldern. De övriga sydsamernas haplogrupper är mycket äldre. Jag vet inte exakt.
Jag ska kolla lite.

zïa
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 februari 2008, 05:37
Ort: Sc.

Re: Finska samer...

Inlägg av zïa » 4 april 2008, 17:43

Hej Samequeen,

Jag pratar inget Samiskt språk eftersom min familj inte var Saamisk utan Finsk fr. Karelen

Så om den Norska tidningen är på Saamiska kan jag inte förstå ngt, men kul ändå att flera har testat sig så det finns mer information om distributionen på de olika Haplogrupperna i den Saamiska befolkningen

Iofs är mitt mtDNA U5b1 men eftersom jag har blivit testad att jag har Öst Asiatiska och lite Native Amerikanska gener undrar jag om jag ev har fått ngt från dom Haplogrupperna som också är vanliga i Saamerna och den Finska befolkningen, t.ex Z1 eller D5

Det är 4 år sedan jag testade vid Family Tree DNA så jag har inte kollat så noga där på ett tag!

Kul att du svarade 8-)

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Finska samer...

Inlägg av Samequeen » 4 april 2008, 18:17

Hej igen!
Jag har lekt hela dagen på datorn, gu va jag har hittat mycket, men nu blir det paus igen länge...här kommer i alla fall den där norska debatten jag gillar: http://debatt.aftenposten.no/item.php?G ... dID=116441

Genforskning och folkevandring, på norsk!

Vad kul att du kommer från Karelen, det gör min kompis också. Du vetr väl att man anser där att den ursprungliga befolkningen var samisk? D5 brukar man väl räkna som finsk inte samisk grupp? Jag vet för lite egentligen, men jag är också intresserad. :)

zïa
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 februari 2008, 05:37
Ort: Sc.

Re: Finska samer...

Inlägg av zïa » 5 april 2008, 18:31

Den högsta procenten Saamisk DNA finns nog i Karelen .. de övriga i Finland kommer inte långt därefter

Jag fann en länk där de pratar om Haplogruppen D5 i Skandinavien:

http://forums.familytreedna.com/archive ... -1251.html

Du kanske hittade den också :)

Tack för den Norska länken!

Jag är född i Sverige - min mamma är fr. Joensuu 8-)

Mvh,
Zïa

Skriv svar