Ben skrev:
Jag skulle bli mer övertygad om Charles Emil Pipers "skuld" om det kunde visas frams dokument som styrkte det hela. Släkttraditioner i all ära, men de har en tendens att utbroderas och här rör det sig om något som skulle ha hänt redan i slutet på 1830-talet.
Samma inställning som du har här hade jag också bra länge. Började skriva om släkten när min mor låg för döden. En plågsamt lång historia. Hellre det än att bara prata elände. Och det var rätt tänkt visade det sig.
Skrev ner släktens historia. Så som de själva såg på den. Bestämde mig tidigt för att helt enkelt skriva ner det som jag fick veta, utan att försöka jaga någon annan sanning.
Men så hände något som bara övertygade mig. Var på Löfstad med min syssling. Han hängde där på väggen. Målningen var som om den var målad med honom som modell. Men målningen var en avbildning av Charles Emil.
Då berättade min mor som lite då och då retat min far för att var skitförnäm, att hon upplevt samma sak. Min yngste bror var en kopia av greve Carl Piper i Skåne när de båda var unga. Och det är 17 generationer mellan dom om jag kommer ihåg rätt.
Lite märkligt då jag trodde det var vanligt med snedsteg även bland de som sågs som 'äkta'.
Som jag ser det så är det egentligen bara en sak som är märklig med den här historien. Att pigan inte blev körd på porten.
Vanligt var det i och för sig att placera dem på något annat gods i släkten. Så det var det jag såg först, när hon fick höra att hon hamnade på Mälsåker.
Men det var inte riktigt det som hände, för hon var tillbaks på Löfstad då och då. Även om det nog mest var i egenskap av barnpigan som följde kusinerna Gyllenstolpe på deras resor mellan släktgruppens gods.
Men varför vill du bli 'övertygad'? Om det är sant eller inte är väll strunt samma? Det intressanta är själva historien. Jag har inga som helst planer på att topsa mig.
För mig är släkten min norska släkt. De hade mina föräldrar tät kontakt med under 2:a världskriget. Det har gjort mig till gäst många gånger på Reins kloster under en period av mitt liv. Piper, det är mest en god historia.
Det kanske roligaste och mest oväntade under min undersökning för många år sedan var mötet på Mälsåker med släkten Qvarnström. Jag har inga egna minnen av Lill-Anna trots att jag träffat henne som liten. Men nu fick jag en bild av henne som var mer nyanserad än någon annan kunde ge. En i sig fin upplevelse.
Inget i det jag berättat bevisar på något som helst sätt att greven verklige brydde sig om sin son Anders Fredrik. Att han fick hjälp av sina dibröder Gyllenstolparna, det behöver inte vara så konstigt. De kanske helt enkelt blev vänner. De tre uppfostrades ju tillsammans i Stockholm och på Mälsåker av pigan. Både Nils Gyllenstolpe och Gustav Fersen Gyllenstolpe föddes i början av juni -39 med fyra dagar emellan. Anders Fredrik föddes i januari. Så pigan var di mor till tre barn under tiden i Stockholm. Kanske var AF redan avvand för att grevesönerna skulle få mjölken. Mödrarna Ebba Brahe och Hedvig von Fersen var bästa vänner. De flyttade runt tillsammans mellan godsen och Stockholm. Mellan Stockholm, Finspång, Mälsåker och Löfstad i första hand. Mest Stockholm och Mälsåker. Charles Emils hustru Sofia född Piper bodde granne i Stockholm. Umgicks tydligen intensivt med Ebba och Hedvig då CH ofta var utomland som diplomat. Både i Gyllenstolpes hem och i hovet i tjänsten.
Pigans son Anders Fredrik blev hovmusiker. Dirigerade då och då orkestrarna på hovet i Stockholm. Ledde oftast orkestern vid officiella arrangemang i Trondhjem. Lär ha dirigerat vid två av kröningarna där. Så kanske var det helt enkelt så att Anna blev förälskad i dirigenten. Och gifte sig därför, trots att hon kom från Trondheims ledande ätt. Hennes farfar Eidsvoldsmannen hade skrivit utkastet till norska grundloven. Finns fortfarande kvar på Rein.
Men att hon bara gifte sig av kärlek är inte det hennes barn trodde. De såg det som ett arrangerat äktenskap enligt den tidens tradition. Som ett äktenskapet arrangerade av AFs mäktiga högadliga släktingar. Det är så pigans barnbarn berättade det för mig. Krångligare än så är det inte. Bevis? Behövs det? Det förändrar inte deras historia. Och den är ju just - historia...