Letar efter gammal barndomsvän

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Letar efter gammal barndomsvän

Inlägg av Morgan » 4 december 2007, 11:29

Hej,

jag har i ca 15 år haft i tankarna att leta upp en gammal barndomsvän, och då den här forumavdelningen handlar om släktforskning gissar jag att det är den avdelning som denna tråd bäst passar i.

Det finns tre stora problem:

1. Han hade ett mycket vanligt förnamn och ett jätteofta förekommande efternamn. Sökte efter just hans namnkombination på eniro.se och fick upp 2.500+ träffar.

2. Jag har bara en adress där han bodde som barn för ca 19 år sedan. Sedan har jag också en ort som han flyttade till efter vistelsen i Habo, min uppväxtstad, men det är inte 100% säkert.

3. Jag kommer inte ihåg när han är född, men jag vet att han var 10 när han flyttade från habo med sina föräldrar.

Men det finns samtidigt en uteslutande faktor:

1. Jag har ett foto hemma hos min mamma där han och jag är utklädda till påskkärringar och som kan användas för att´utesluta fel personer eller bekräfta att det är just honom som jag letar efter.

Några tipps om vilka myndigheter som kan kontaktas etc?

Alla tipps uppskatts! :D

Han borde vara ca 28 år idag.

Morgan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 december 2007, 11:55

Kolla om hans gamla skola har personnumret.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 4 december 2007, 11:57

Har inga tips men om du kan tänka ut eller kolla i en gammal skolkatalog så underlättare det ju.

Sen vet jag ej om skattemynighetern kan hjälpa dig om du har ett fördelsår och ett namn...

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 4 december 2007, 12:44

Hur är det med StayFriends.se? Någon som har erfarenhet av den hemsidan?

Morgan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 4 december 2007, 13:30

Hej!

Ett sätt som eventuellt kan ge resultat är att först kolla här: http://www.ratsit.se/Search.aspx

Sedan kan du fortsätta med att eventuellt kolla på nytt här:
http://privatpersoner.eniro.se/

Om han hittas på den första men inte på den andra länken kan det betyda att han inte finns med i någon svensk telefonkatalog. Om han däremot inte heller hittas genom den första länken betyder det att han antingen är bosatt utanför Sverige eller att han har skyddad identitet. Om han är bosatt utomlands finns det hopp men om han har skyddad identitet så är det nästan omöjligt att finna honom.

Hoppas detta har varit till någon nytta. :)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 4 december 2007, 15:42

Ralf Palmgren skrev:Hej!

Ett sätt som eventuellt kan ge resultat är att först kolla här: http://www.ratsit.se/Search.aspx

Sedan kan du fortsätta med att eventuellt kolla på nytt här:
http://privatpersoner.eniro.se/

Om han hittas på den första men inte på den andra länken kan det betyda att han inte finns med i någon svensk telefonkatalog. Om han däremot inte heller hittas genom den första länken betyder det att han antingen är bosatt utanför Sverige eller att han har skyddad identitet. Om han är bosatt utomlands finns det hopp men om han har skyddad identitet så är det nästan omöjligt att finna honom.

Hoppas detta har varit till någon nytta. :)
Problemet är att jag inte för tillfället vet i vilken stad han bor, bara var han bodde ca 1988. Om man genom den informationen kunde hitta honom vore det den enda möjligheten.

Morgan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 4 december 2007, 16:18

1. Han hade ett mycket vanligt förnamn och ett jätteofta förekommande efternamn. Sökte efter just hans namnkombination på eniro.se och fick upp 2.500+ träffar.
Det du först behöver veta är förnamnet och efternamnet på personen i fråga. I sökresultatet är tilltalasnamnet svärtat. Du skriver ovan att du vet vad personen heter.
Han borde vara ca 28 år idag.
Då du ovan nämner att han nuförtiden borde vara ungefär 28 år så betyder det att han borde vara född omkring år 1979. Du kan börja med att pröva med ovan nämnda söktermer. Pröva med divergerande födelseår.
Problemet är att jag inte för tillfället vet i vilken stad han bor, bara var han bodde ca 1988. Om man genom den informationen kunde hitta honom vore det den enda möjligheten.
Således behöver du inte direkt veta i vilken stad han för tillfället bor.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 4 december 2007, 16:59

Ralf Palmgren skrev:
1. Han hade ett mycket vanligt förnamn och ett jätteofta förekommande efternamn. Sökte efter just hans namnkombination på eniro.se och fick upp 2.500+ träffar.
Det du först behöver veta är förnamnet och efternamnet på personen i fråga. I sökresultatet är tilltalasnamnet svärtat. Du skriver ovan att du vet vad personen heter.
Han borde vara ca 28 år idag.
Då du ovan nämner att han nuförtiden borde vara ungefär 28 år så betyder det att han borde vara född omkring år 1979. Du kan börja med att pröva med ovan nämnda söktermer. Pröva med divergerande födelseår.
Problemet är att jag inte för tillfället vet i vilken stad han bor, bara var han bodde ca 1988. Om man genom den informationen kunde hitta honom vore det den enda möjligheten.
Således behöver du inte direkt veta i vilken stad han för tillfället bor.
Jo, jag har redan besökt den hemsidan och sökt, men jag får upp så många träffar att jag behöver ytterligare en urskiljningsvariabel: Tidigare adresser.

Eftersom jag vet exakt var han bodde ca 1988 så borde jag hitta honom på det sättet. Men frågan är vart man i såna fall kan ringa... Folkbokföringen tror jag har bara den senaste adressen och det hjälper mig inte. Skatteverket vet jag inte om de får lämna ut information om honom till mig. Bilregistret fungerar definitivt inte då han knappast ägde en bil 1988.

Alltså, Ratsit hjälper, det är inte det jag menar, men det tar betydligt längre tid att leta reda på honom på den vägen. fanns alternativet ovan skulle det gå betydligt snabbare...särskilt i kombination med Ratsit.

Kanske också StayFriends.se vore en möjlighet...chansen finns ju att han har reggat sig där.

Morgan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 4 december 2007, 18:38

Testa att söka hans namn på http://www.facebook.com - betydligt mer spritt än stayfriends.

Har han ett vanligt namn kan man testa att försöka hitta hans föräldrar eller syskon om de har mer ovanliga namn.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 6 december 2007, 17:39

Wooster skrev:Testa att söka hans namn på http://www.facebook.com - betydligt mer spritt än stayfriends.

Har han ett vanligt namn kan man testa att försöka hitta hans föräldrar eller syskon om de har mer ovanliga namn.
Försök med http://www.birthday.se/ på den ort du t.ex. senast känner till.

Det är en utmärkt sajt för att leta fram födelsedagar, adresser o.s.v. för klasskompisar m.m.
(Obs! du kan inte ha popup-spärren inkopplad vid sökningen)

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 10 januari 2008, 21:15

Om personen är född runt 79 så borde han finnas med på sveriges befolkning 1980, kanske inte värt att köpa för just detta ändamålet, men kan ju alltid finnas någon kompis som har eller bibliotek

Hedlund
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 januari 2008, 00:47
Ort: Enköping

Inlägg av Hedlund » 16 januari 2008, 00:50

Mycket riktigt borde han finnas där -- PM:a mig med hans namn och vilken stad så ska det nog gå bra. Ju mer information desto bättre, har du någon av föräldrarnas namn så borde det gå ännu lättare.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Letar efter gammal barndomsvän

Inlägg av Targenor » 30 maj 2008, 19:36

Morgan skrev:Hej,

jag har i ca 15 år haft i tankarna att leta upp en gammal barndomsvän, och då den här forumavdelningen handlar om släktforskning gissar jag att det är den avdelning som denna tråd bäst passar i.

Det finns tre stora problem:

1. Han hade ett mycket vanligt förnamn och ett jätteofta förekommande efternamn. Sökte efter just hans namnkombination på eniro.se och fick upp 2.500+ träffar.

2. Jag har bara en adress där han bodde som barn för ca 19 år sedan. Sedan har jag också en ort som han flyttade till efter vistelsen i Habo, min uppväxtstad, men det är inte 100% säkert.

3. Jag kommer inte ihåg när han är född, men jag vet att han var 10 när han flyttade från habo med sina föräldrar.

Men det finns samtidigt en uteslutande faktor:

1. Jag har ett foto hemma hos min mamma där han och jag är utklädda till påskkärringar och som kan användas för att´utesluta fel personer eller bekräfta att det är just honom som jag letar efter.

Några tipps om vilka myndigheter som kan kontaktas etc?

Alla tipps uppskatts! :D

Han borde vara ca 28 år idag.

Morgan
Hur har det gått, har du hittat honom?

Skriv svar