Rurik var av finsk härstamning

Diskussioner kring släktforskning.
BalticBandit
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 17 juni 2007, 21:49
Ort: Sverige

Inlägg av BalticBandit » 2 december 2007, 01:42

Det talades finska språk ända från Murmansk i norr till Perm i sydost. Dessa folk har säkert varit inblandade i mycket av kärnhändelserna i norra Europas historia för att sedan helt förbises i historieskrivningen.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 4 december 2007, 16:16

BalticBandit skrev:Vilka källor använder du, Boreas? Jag läser gärna mer.
Torgrim Titlestad "Kampen om Nordvegen" (Fagbokforlagt, 1996) har blivit ett standardverk i den nya debatten om Vikingatiden.

Se anmälan av Johan Brox:
http://www.dagogtid.no/arkiv/1996/50/viking.html

Arild Hauges hem-sidor:
http://www.arild-hauge.com

Frans-Arne Stylegar:
http://arkeologi.blogspot.com/2004/07/s ... agnar.html

Norska wikipedia berättar en hel del som inte finns i de svenska eller engelska, t.ex:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sigurd_Ring
http://no.wikipedia.org/wiki/Aud_Djupauga
http://no.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Lodbrok

Stein Jarving;
http://www.eutopia.no/Historielinker.html

---

Apropos;
Erik Vindhatt, Lodbroks son med Svanloga, är en given kandidat till titeln "Rurik"...

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 4 december 2007, 18:15

BalticBandit skrev:Det talades finska språk ända från Murmansk i norr till Perm i sydost. Dessa folk har säkert varit inblandade i mycket av kärnhändelserna i norra Europas historia för att sedan helt förbises i historieskrivningen.
All hedendom blev ju svårt undertryckt, krossad och förintad eftersom kyrkans barbariska diktatur spridde sej i Europa och nord-västliga Asien. Sen dom vunnit makten blev alla de gamla kulturbärare, från adel till lagmän och seidmän, mycket effektivt förföljd. På 1200-talet hade man rätt att bränna på bål envar som kunde läsa och skriva.Sen följde alla böcker, skrifter, traditioner och förmån som kunde påminna om de erövrade folkens egen, gamla kultur.

I 1244 insamlades och brändes mer än 30.000 schackspel, bara i Paris. Därefter blev detta "hedniska spel" totalförbjudit i hela Europa.***


Under 1300-talet blev kyrkans kulturella monopol absolut. Härnäst blev ALL historia omskriven - i syftet att begrunda kyrkans "högre legitimitet" som ett "civiliserande, historiskt framsteg". I tråd med religionernas fundamentalism blev därför alla kyrkans gamla, historiska motståndare stigmatiserad och idiot-förklarade.

Först i våra dagar har vi fått möjlighet att förstå att 1300-talets fiende-bilder från Vatikanstaten - av de gamla Huner, Wender och Vikingar - kan betraktas som grava förfalskningar och historiska bedrägerier. Katolicismens propagandabild av 1500-talets indianer kan kanske tjäna till exempel. För att motivera en systematisk plundring och utrotning fick spanska och portugisiska soldater lära sej att "de röda" inte var mäniskor, utan "vilda och brutala, men listiga halv-apor."

Sen dess har alla minoriteter på klotet lidit av makt-mänskornas sjuka övertro och brutala girighet. Ända upp till Alaska, Finnmark ock Tibet...

Problemet intill vår tid är att 1900-talets "moderna, vetenskapliga" historiker inte har förmådd att se bakom den paradigm som bildades av denna tid och denna kyrkans arkiver. Därför går allmogen fortfarande ikring med den tro att det var de äldre sakser, daner, svear och nordmän som var de "primitiva och brutala".

Alltså var det deras egen skuld att deras land invaderades, plundrades (för "hedniska föremål") och sen övertogs - som slavar och soldater. Efter 500 års livegenskap, från 1050 till 1550, har nordens folk fortfarande inte förmått att befria sej från denna bild av de förfäder som dog i kampen för den klassiska kulturs handel och vandel, konst ock vetenskap.

Tvärtemot har vikingarnas fiender - som alltså vann kampen om Norden - fortsatt att indoktrinera oss med en en falsk historisk självbild. I dag vet pålästa nordbor själva att berätta att "... jovisst, vikingara var några grymma satar som plundrade fridsamma munkar, nunnor ock kloster - redan sommaren 796, hörr'u..."

Alltså har den gamla Kyrkostatens hatiska propaganda och "förakt" för vikingar - producerad en paradoxal, falsk och helt onödig själv-förakt bland dagens nordbor. Medan afrikaner, indianer, samer och inuiter äntligen börjar hitta tillbaks till sina genuina rötter - går dagens svenskar och finnar fortfarande ikring medvetslösa eller oengagerade om sin egen kulturs ursprung. Världen vill fortfarande bedras -och inget kan övergå självbedrägeriet...

---
*** X-tra Quiz; År 1244 brände biskopen av Paris mer än 30.000 schackspel. Därefter var scackspelet förbjudit - som "syndigt" - i hela den katolska värld. Varför?!

BueDigre
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 januari 2005, 22:37
Ort: Örebro

Re: Rurik var av finsk härstamning

Inlägg av BueDigre » 17 mars 2008, 10:44

Om de senare inläggen kan jag bara säja Herregud............

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Rurik var av finsk härstamning

Inlägg av Samequeen » 4 april 2008, 14:16

BueDigre skrev:Om de senare inläggen kan jag bara säja Herregud............
8O Jaa!

Min bästa kompis blev helförtjust när jag visade honom detta om att Rurik har y-DNA N3. Det har han också och hans släkt är samer från Karelen, dessutom har han mt-DNA från Normanderna och svenska sörsamerna. Så nu fick han sin värld att stämma, fniss!!

Åså hittade vi detta också då på DNA Testing of the Rurikid and Geminid Princes, punkt 3 på källhänvisningen på wikipedias Rurik :


"(**) It seems that Rurik was, in fact, a historical person who was born around the year 800 (i.e. approx. 30 years earlier than it has been suggested in historical sources) in the Uppland Province (north of Stockholm, Sweden – see Stefan Bratkowski, “Pan Nowogrod Wielki” (The Lord Novgorod Velikii). However, he was of the Ugro-Finnish descent (the Uppland Prov. until approx. 6th/7th cent. was inhabited by the Finns http://uralica.com/400ad.htm ). In the Uppland at least 30 stones were discovered where the inscriptions read that e.g. someone was a captain under Ingvar’s (Rurik’s son) command in his military campaigns against the Byzantine Empire. However, it seems that Rurik was speaking Swedish as his native tongue, since all the given names including Rurik (Roerik), Ingvar (Igor), Helge (Oleg) or Askold and Dir (Rurik’s brothers) are typical for the Norse dialects. The N to N3 haplotypes are typical for the Ugro-Finnish population. The early Norse Varangians were called the “Russ” (so, the word “Russia” seems to have originated from the Russ-Varangians). Surprisingly, a lot of males in Spain and in Mexico are having N Ugro-Finnish haplotypes. This can be explained by an invasion of the Russ-Varangians of the southern part of Spain as early as in the year 845 (!) And this also suggests that the Russ-Varangians appeared in Russia by the year 862 (suggested in Nestor’s chronicle), possibly around the years 837-842."

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Rurik var av finsk härstamning

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 4 april 2008, 21:37

In the Uppland at least 30 stones were discovered where the inscriptions read that e.g. someone was a captain under Ingvar’s (Rurik’s son) command in his military campaigns against the Byzantine Empire.
Det här är litet vid sidan av trådens ämne, men om det är Ingvarsstenarna som avses, så brukar de räknas till mitten av tiohundratalet, och kan i så fall inte röra sonen till någon som föddes drygt tvåhundra år tidigare. Dessutom for han till Särkland på sitt olyckliga sista härtåg, inte till Grekland. (Om jag minns rätt.)

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Rurik var av finsk härstamning

Inlägg av Samequeen » 6 april 2008, 10:30

Jurgen Wullenwever skrev:
In the Uppland at least 30 stones were discovered where the inscriptions read that e.g. someone was a captain under Ingvar’s (Rurik’s son) command in his military campaigns against the Byzantine Empire.
Det här är litet vid sidan av trådens ämne, men om det är Ingvarsstenarna som avses, så brukar de räknas till mitten av tiohundratalet, och kan i så fall inte röra sonen till någon som föddes drygt tvåhundra år tidigare. Dessutom for han till Särkland på sitt olyckliga sista härtåg, inte till Grekland. (Om jag minns rätt.)
Hej, jag vet inte heller, men jag citerade en not på forskningen om Ruriks ätter. Man går in på Wikipedia/ Rurik och klickar på not 3. DNA Testing of the Rurikid and Germinid Princes, där står detta. det som egentligen intresserar mig är y-DNA för dem om det skulle vara så att de kom från Uppland. De har två linjer nämligen N3 och R1a. N3 anses vara ömsom en samisk my-DNA och ömsom en finsk. R1a är mycket vanlig bland testade i södra Sverige och södra Finland och i Östeuropa. Nu kallas denna sistnämnda grupp för slavisk i DNA Testing.... och N3 kallas finsk-ugrisk. Men detta är ju språkvetenskapliga termer.

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Rurik var av finsk härstamning

Inlägg av Samequeen » 7 april 2008, 17:41

http://photos1.blogger.com/blogger/5379 ... sweden.jpg
Den här sidan ha ni säkert sett till leda? :D ...Jag inser att jag måste ta mig tid och läsa vad ni diskuterat i flera andra trådar som tycks i princip handla om samma sak.

Användarvisningsbild
Rus
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 januari 2009, 00:12

Re: Rurik var av finsk härstamning

Inlägg av Rus » 11 januari 2009, 00:22

Samequeen skrev:
BueDigre skrev:Om de senare inläggen kan jag bara säja Herregud............
8O Jaa!

Min bästa kompis blev helförtjust när jag visade honom detta om att Rurik har y-DNA N3. Det har han också och hans släkt är samer från Karelen, dessutom har han mt-DNA från Normanderna och svenska sörsamerna. Så nu fick han sin värld att stämma, fniss!!

Åså hittade vi detta också då på DNA Testing of the Rurikid and Geminid Princes, punkt 3 på källhänvisningen på wikipedias Rurik :


"(**) It seems that Rurik was, in fact, a historical person who was born around the year 800 (i.e. approx. 30 years earlier than it has been suggested in historical sources) in the Uppland Province (north of Stockholm, Sweden – see Stefan Bratkowski, “Pan Nowogrod Wielki” (The Lord Novgorod Velikii). However, he was of the Ugro-Finnish descent (the Uppland Prov. until approx. 6th/7th cent. was inhabited by the Finns http://uralica.com/400ad.htm ). In the Uppland at least 30 stones were discovered where the inscriptions read that e.g. someone was a captain under Ingvar’s (Rurik’s son) command in his military campaigns against the Byzantine Empire. However, it seems that Rurik was speaking Swedish as his native tongue, since all the given names including Rurik (Roerik), Ingvar (Igor), Helge (Oleg) or Askold and Dir (Rurik’s brothers) are typical for the Norse dialects. The N to N3 haplotypes are typical for the Ugro-Finnish population. The early Norse Varangians were called the “Russ” (so, the word “Russia” seems to have originated from the Russ-Varangians). Surprisingly, a lot of males in Spain and in Mexico are having N Ugro-Finnish haplotypes. This can be explained by an invasion of the Russ-Varangians of the southern part of Spain as early as in the year 845 (!) And this also suggests that the Russ-Varangians appeared in Russia by the year 862 (suggested in Nestor’s chronicle), possibly around the years 837-842."
Ingen har bevisligen hittat Ruriks grav eller DNA från honom själv och därför går det inte att få fram vad hans haplogrupp är. Samequeen kan tyvärr inte förstå detta utan hon vill bara så gärna att saker och ting ska vara på ett visst sätt. :roll:

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:15
Ort: sverige

Re: Rurik var av finsk härstamning

Inlägg av Sergeant Harrison » 9 februari 2009, 21:45

Trådtiteln är för det första ett konstaterande, vilket är provocerande i sig.
Hade inte Ruriks maktövertagande beskrivits som en finsk seger om han vore fins-ugrisk? Sådant är ju inte fallet.
Rurik var en Svion.

Skriv svar