Uppgifter om personer i Sverige?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Uppgifter om personer i Sverige?

Inlägg av Ralf Palmgren » 4 november 2007, 18:50

I Adelskalendern står endast ytligt om personer som levt och lever efter det att det genealogiska standardverket "Den introducerade svenska adelns ättartavlor" utgavs av Gustaf Elgenstierna på 1920- och 1930-talen. Då jag har personer som lever och levt efter det att verket utkom undrar jag var jag hittar mer information? Är det eventuellt möjligt att få dessa uppgifter direkt från Riddarhuset eller hur skall jag gå till väga? Det är frågan om sammanlagt 4 ätter.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 november 2007, 16:29

Exakt vilken typ av uppgifter är det du efterfrågar som inte finns med i efterföljande adelskalendrar? Kan du ge ett konkret (fiktivt) exempel?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 november 2007, 16:41

Det finns på CD följande;

Sveriges befolkning 1970

Sveriges befolkning 1980
Där kan man söka på adliga släkter också.

Sveriges dödbok 1947-1999(2003)
Jag har tillgång till denna databas via en dator på Carolina Rediviva i Uppsala, och om du vill så kan jag söka på exempelvis adelssläkter.
Se tråden; viewtopic.php?t=31188

Stefan

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 november 2007, 17:11

Stefan Lundgren skrev:Det finns på CD följande;

Sveriges befolkning 1970

Sveriges befolkning 1980
Där kan man söka på adliga släkter också.

Sveriges dödbok 1947-1999(2003)
Jag har tillgång till denna databas via en dator på Carolina Rediviva i Uppsala, och om du vill så kan jag söka på exempelvis adelssläkter.
Se tråden; viewtopic.php?t=31188

Stefan
Troligtvis är dessa annars så förträffliga hjälpmedel ej till hjälp i det här fallet då grundläggande persondata redan finns i adelskalendern (för jag antar att Ralf Palmgren endast avser agnatiska ättlingar).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 november 2007, 17:25

Richard J skrev:
Stefan Lundgren skrev:Det finns på CD följande;

Sveriges befolkning 1970

Sveriges befolkning 1980
Där kan man söka på adliga släkter också.

Sveriges dödbok 1947-1999(2003)
Jag har tillgång till denna databas via en dator på Carolina Rediviva i Uppsala, och om du vill så kan jag söka på exempelvis adelssläkter.
Se tråden; viewtopic.php?t=31188
Troligtvis är dessa annars så förträffliga hjälpmedel ej till hjälp i det här fallet då grundläggande persondata redan finns i adelskalendern (för jag antar att Ralf Palmgren endast avser agnatiska ättlingar).
Det är denna fråga som Ralf ställde som jag försökte besvara.
Då jag har personer som lever och levt efter det att verket utkom undrar jag var jag hittar mer information?
Som senare utmynnade i svaret som jag skrev.

Stefan

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 november 2007, 22:42

Den fråga som Ralf ställde som jag försökte besvara var:
Då jag har personer som lever och levt efter det att verket utkom undrar jag var jag hittar mer information? Är det eventuellt möjligt att få dessa uppgifter direkt från Riddarhuset eller hur skall jag gå till väga? Det är frågan om sammanlagt 4 ätter.
Då tolkar jag det som att; 1) Ralf vill få djupgående biografiska uppgifter av samma snitt som finns i Gustaf Elgenstiernas ättartavlor till medlemmar av den svenska adeln som ej befann sig på sin ålders höst vid tiden för verkets utgivande; 2) Ralf har ej tillgång till adelskalendrar som utgivits sedan 1930-talet; 3) Ralf vill endast få reda på datum av det slag som kan erhållas från de CD-skivor som ges ut av Sveriges Släktforskningsförbund.

Utav dessa tre givna alternativ tolkar jag ovanstående citerade mening som ett uttryck för mitt alternativ nummer 1.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 6 november 2007, 01:15

Det som jag egentligen är ute efter är att få mer information om personer som är eller var ättemedlemmar i fyra olika ätter. Jag har tagit del av det som står om ätterna i Adelskalendern men där står mycket ytligt om vad som hände sedan 1920- och 1930-talen. Således är det som Richard J skriver. Jag är nämligen ute efter att få mer djupgående biografiska uppgifter än vad som står i kalendern. Där finns visserligen datum eller årtal för centrala skeden i personens liv men var personen har fötts, var vigseln har varit och var personen dött samt eventuellt var personen är begraven. Dessutom skulle det vara trevligt att få veta vad som har hänt i personens liv efter 1920- och 1930-talen. Med andra ord ungefär som det som finns i Gustaf Elgenstiernas ättartavlor men som skulle gå längre fram mot dagens dag. Jag hoppas ni förstår. Själv har jag funderat på att om jag skulle få de uppgifter jag söker genom att antingen skaffa "Stamtavlor på CD-rom.
Utgivna av Riddarhusdirektionen. Baserat på G. Elgenstiernas "Svenska adelns ättartavlor" med uppföljning fram till 2002, ver 3." eller "Utdrag ur Riddarhusets stamtavlor" från Riddarhuset http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=954 Har ni någon erfarenhet av dessa?

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 6 november 2007, 02:21

Nej, jag har ingen erfarenhet av Riddarhusets stamtavlor på datamedia, och jag är precis som du osäker på vad de egentligen innehåller...

Om några ättemedlemmar i Sverige varit hyfsat bemärkta kan de finnas med i årgångar av "Vem är det". Om någon av de fyra ätterna har släktföreningar kan det vara idé att kontakta någon av dessa - addresser finns i så fall på Ridarrhusets webbsida.

Här finns en gratis lathund i ämnet kontemporär svensk personforskning (http://www.lasarnasfria.nu/artikel/7729), vissa föreläsare tar tusentals kronor i betalning för att lära ut samma metoder.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 november 2007, 14:42

Just nu sitter jag vid den där datorn med Sveriges dödbok, alltså avlidna personer mellan 1947-1999(2003).

För information kring "Sveriges dödbok", se följande tråd.

viewtopic.php?t=31188

Vilka fyra olika ätter är du på jakt efter, jag har kollat igenom vissa adliga ätter med Sveriges dödbok?

Jag svarar bara antalet i ett urval av släkter:

Ex:

Sparre: 127 poster
Banér: 30 poster
Douglas: 20 poster
Ehrensvärd: 20 poster
Aminoff: 52 poster
De Geer: 40 poster
Gyllenberg: 93 poster
Wrangel: 37 poster
Wachtmeister: 80 poster
Rääf: 50 poster
Silfverstolpe: 17 poster
Tamm: 319 poster
Taube: 169 poster
Tham: 112 poster

Jag är nämligen ute efter att få mer djupgående biografiska uppgifter än vad som står i kalendern.
Eftersom det har varit diskussion om sekretesslagen eller copywrightlagen, så undrar jag om det är möjligt, minns att det står att man måste har ett särskilt tillstånd för att söka i yngre uppgifter än 70 eller 100 år vad det är nu.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Uppgifter om personer i Sverige?

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 november 2007, 20:10

Ralf Palmgren skrev:I Adelskalendern står endast ytligt om personer som levt och lever efter det att det genealogiska standardverket "Den introducerade svenska adelns ättartavlor" utgavs av Gustaf Elgenstierna på 1920- och 1930-talen. Då jag har personer som lever och levt efter det att verket utkom undrar jag var jag hittar mer information? Är det eventuellt möjligt att få dessa uppgifter direkt från Riddarhuset eller hur skall jag gå till väga? Det är frågan om sammanlagt 4 ätter.
Kanske länken i denna tråd som kan hjälpa dig också.

viewtopic.php?t=31249

Jag skrev inlägget med en annorlunda upplägg, det är meningen om att finna olika faktorer som är nyttiga för historien och inte bara släktforskning.

Stefan

Skriv svar