Ätten Natt och Dag

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Ätten Natt och Dag

Inlägg av Anders Nyman » 16 september 2007, 16:58

Ätten Natt och Dag är ju en väldigt gammal ätt, som är väl ifrån medeltiden, å som än idag existerar.. Men är det någon som vet när denna gammla ätt uppstog och varifrån den kommer.. För visst är denna ätt ifrån medeltiden, för jag vet att deras ättvapen finns med på äldre mynt som är gjorda på 1300-talet eller 1400-talet. Det skulle vara väldigt roligt att veta.. :)

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 16 september 2007, 17:20

Dessa gamla ätter är just "gamla". De kan följas bakât i tiden ett stycke väg - och inte längre. Det är viktigt att inse att även "ättarna" är uppfattade begrepp.
De kunde dela sig eller omformas till en ny. Sedan, i ett läge, började de identifieras med t.ex. sköldemärken. I ett tredje steg började sedan âttens medlemmar betecknas med namnet/tolkningen av detta mârke.

Mycket schematiskt hade vi alltsâ primärt t.ex. "Ätten X" där sonen till Bengt ( som kanske hette Gustav) dâ blev Gustav Bengtsson. (En del ätter kom aldrig längre än hit.) Andra antog sköldemärken t.ex; ett där sköldens ena halva är vit och den andra svart. Kring det märket, som det uppfattades, utvecklades sedan bruket att identifiera familjemedlemmarna som t.ex. Bengt Gustavsson ( Natt och Dag).
Nâr sedan Riddarhuset kommit pâ plats började benämningarna alltmer uppfattas som familjenamn. I det läget förkortade man sâ att personen kunde kalla sig t.ex. Erik Natt och Dag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 september 2007, 17:34

Om namnet kan man läsa lite här:

Bland annat
Lindir skrev:
Andreas K skrev:Och vad menar du? Har du missat hela diskussionen eller?
Dag och Natt har redan nämnts ett par gånger... :)
Bland annat av mig, om du syftade på Natt och Dag. ;)

Jag gjorde just en sökning på SCB:s namnstatistik, och det finns tydligen 55 Natt och Dag i Sverige. Dag och Natt fanns det däremot fyra eller färre (de ger ingen statistik om det är fyra eller färre). Kanske är det bara den människan som jag hittade som heter så.
Andreas K skrev:Jag har för övrigt hört att det ska vara ett av Sveriges äldsta adelsnamn.
Mvh Andreas
Natt och Dag är till och med den äldst dokumenterade av alla ännu fortlevande svenska adelsätter. Dock måste jag påpeka att namnet inte är tillnärmelsevis lika gammalt som ätten - de har bara använt det sedan 1700-talet.
/Martin

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 september 2007, 19:25

Adliga ätten, Natt och Dag, nr 13 är Sveriges äldsta kända ännu existerande ätt av rent svenskt ursprung. Denna urgamla uradliga svenska medeltida frälsesläkt omnämns för första gången år 1280. Den förste som omnämns i källorna är Nils Sigridsson (Natt och Dag). Han var riddare 11.05.1280, då östgöta lagman underrättade Ydreborna, att denne till honom upplåtit Ringshult i Torpa socken i Östergötlands län. Var råd 1288. Död sannolikt 1299.

För ytterligare information se Gustaf Elgenstiernas genealogiska standardverk "Den introducerade svenska adelns ättartavlor" från 1920- och 1930-talen. För mer information om ättemedlemarna av idag se i den senaste versionen av adelskalendern i "Sveriges Ridderskap och Adels kalender 2007".

Jag härstammar i rakt nedstigande led från Adliga ätten, Natt och Dag, nr 13. :D Är även du en ättling till släkten Natt och Dag?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 16 september 2007, 20:11

Tyvärr släkten Natt och Dag är jag inte släkt med.. Men, en äldre släkting en tant på min morfars sida som var född i början av 1900-talet, brukade visa ett äldre svartvitt foto på en äldre man då och då som var kusin med henne, mannen var född på mitten av 1800-talet, å han var även kusin med Karl- Johan Bernadotte.. Så på långt håll är jag släkt med Bernissarna. Sedan om dom har någon gren som är ingift med Natt och Dag, ska jag låta vara osagt, för släktforskning är inte min starka sida.. 8-)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 september 2007, 21:10

Men, en äldre släkting en tant på min morfars sida som var född i början av 1900-talet, brukade visa ett äldre svartvitt foto på en äldre man då och då som var kusin med henne, mannen var född på mitten av 1800-talet, å han var även kusin med Karl- Johan Bernadotte.. Så på långt håll är jag släkt med Bernissarna.
Menar du verkligen att du härstammar från en kusin till Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844). 8O Berätta gärna mer om hur den äldre mannen var släkt med kungen.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 16 september 2007, 21:31

Tanten jag nämnde om, som brukade visa det äldre svart vita fotografiet. Hon brukade då och då nämna att mannen på detta foto var kusin med Karl XIV Johan, mannen på fotografiet bodde här oppöver Dalarna, hitflyttad. För tydligen så kom det ju om jag minns hela historien rätt, släktingar efterföljande hit till Sverige, ja, släktingar som var släkt med den forne regenten. Men det var med vördnad hon pratade om den "Gammle". Det skulle vara intressant att få prata mer med denna äldre tanten. Men tyvärr så är hon avliden sedan några år.. Men jag har tänkt att försöka komma till skott med någon form av släktforskning om detta. För min Morfar, när han var pigg, brukade nämna om någon äldre Greve i släkten,,, sedan så fanns det i släkten en äldre dam som var född i slutet av 1800-talet, som jobbade som sömmerska åt en Adlig Baron utanför Örebro.. Så visst finns det material att arbeta med, om man tog sej tid att forska lite..

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 september 2007, 13:36

Martin Lundvall skrev:Om namnet kan man läsa lite här:
Hm, ska vi gissa att du menade här ...? :wink:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 september 2007, 14:16

Jo. :oops:

/Martin

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 26 september 2007, 10:09

Mycket intressanta namn som står under Rubriken "Häftigaste Adelsnamnet".. :) :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 14 oktober 2007, 18:37

Har fått veta nu i Helgen, att Ätten Oxenstierna är också en Ätt som har några hundra år på nacken och som fortfarande existerar.

asaalderlof
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 april 2010, 16:07

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av asaalderlof » 29 oktober 2010, 11:05

hej .jag är själv ättling till 2 i släkten natt och dag, men dessa personer är båda två kvinnor. en kvinna vid namn märta bosdotter natt och dag , gift med en ribbing, den andra en kvinna vid namn elin nilsdotter natt och dag, gift med en annan person jag nu ej kommer på namnet på.

åa

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av Stefan » 4 november 2010, 20:22

På tal om släkten Natt och Dag.

Har de varit inblandade i någon känd fejd eller så?

Jag har sett en något naiv fråga på ett släktforskarforum (Anbytarforum tror jag), där någon ville har reda på fejden mellan släktena Natt och Dag...
Missförstånd, givetvis. Men jag gissar att det fanns ändå något slags fejd ätten var inblandad i. "ingen rök utan eld".

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av Anders Nyman » 7 november 2010, 11:34

Dom flesta Ätter har nog varit inbladade i någon form av Batalj igenom Historien, likaså Natt och Dag. Men för tillfället så vet jag ingen batalj de har varit med i eller Fejd som du skriver Stefan. :wink:

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av Stefan » 9 november 2010, 17:33

Wikipedia skriver att namnet Natt och Dag kommer sig utav sköldmärket - där det är två skarpt kontrasterande fält. Skillnad som på natt och dag, ungefär.

Kontrastera, konflikt, antagonism - -> fejd på ren svenska. :D

Det kanske är så enkelt...


Och jag håller med dig Anders, en så stor släkt med så långa anor har givetvis varit med om mycket.

Samma Wikipedia-artikel nämner flera riksföreståndare var Natt och Dag, t.ex. både Sten Sture den äldre och den yngre.
Liksom Måns Bengtsson Natt och Dag, mördaren av Engelbrekt...

Så de KUNDE utföra även mörksens gärningar, det var inte bara ljusa förebilder. :D

Skriv svar