Skrönor

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Skrönor

Inlägg av Schwalbe » 14 september 2007, 14:48

Min mormor (f 1917) var hittebarn. Hon växte upp på ett stort gods i Västergötland.
Eftersom hon var hittebarn så skvallrades det en hel del om att hon var släkt med de kungliga. Har ni några skrönor i släkten? :)

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:45
Ort: (född i) Malmö

Inlägg av Johan Olofsson » 14 september 2007, 15:30

Duger det att min mormor hade två mostrar som drev företag tillsammans och bott ihop sedan de var unga?
Bara en av dem var moster i köttslig mening, men båda var aktiva i en frikyrkoförsamling.
8O


Och vad är det nu för konstigt med detta?
Ja, jag har också alltid undrat.
:lol:

(Den köttsliga mostern han för övrigt dö innan jag föddes, men den andra minns jag. Hon var döv, gammal och distanserad.)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skrönor

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 september 2007, 17:01

Schwalbe skrev:Min mormor (f 1917) var hittebarn. Hon växte upp på ett stort gods i Västergötland.
Eftersom hon var hittebarn så skvallrades det en hel del om att hon var släkt med de kungliga. Har ni några skrönor i släkten? :)
Vad det inte så att din mormor blev utauktionerat av Allmänna barnhuset i Stockholm, eftersom hon var hittebarn? Dom skötte om hanteringen av fosterföräldrar och "lottades" ut om flera var intresserade av ett barn och det var vanligt fram till 1930-talet. Verksamheten var över hela landet, till alla möjliga samhällsklasser. Anledningen att jag tog upp Allmänna barnhuset var att det var en del hittebarn som gick den där vägen också. Fast Allmänna barnhuset är ett annat ämne i sig själv och jag startar en tråd om det direkt efter detta inlägg.

Skrönor och skrönor, min äldsta moster fick reda på att det var en annan fäder inblandat än min morfar. Men man kan utgå ifrån att det var en skröna eftersom min mormor blev mer och mer senil vid detta tillfälle.
Kanske någon typ av skröna.

Stefan

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 15 september 2007, 12:33

En klassisk skröna är väl att det finns valloner i släkten. Gäller inte min släkt, men andra som jag gjort släktutredningar för. Har i två fall stött på folk som är övertygade om detta. När man sedan har kollat på släkten och kommit ner till slutet på 1600-talet så är det bara att konstatera att det inte finns något som tyder på släktskap med valloner. Av någon annledning blir vissa smått irriterade om man påpekar detta :roll:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2007, 13:48

Mer om valloner och andra genealogiska tveksamheter:
viewtopic.php?t=26560

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 september 2007, 12:30

Simon_HBG skrev:En klassisk skröna är väl att det finns valloner i släkten. Gäller inte min släkt, men andra som jag gjort släktutredningar för. Har i två fall stött på folk som är övertygade om detta. När man sedan har kollat på släkten och kommit ner till slutet på 1600-talet så är det bara att konstatera att det inte finns något som tyder på släktskap med valloner. Av någon annledning blir vissa smått irriterade om man påpekar detta :roll:
Det misstänker jag också i min släkt.

Stefan

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 12 oktober 2007, 16:03

I släkten Alfthan finns en tradition om släktskap med Gustaf Vasa. I själva verket var stamfadern ett slags betjänt på slottet eller en person med en befattning inom tjänstestaben. Nu vilar det jag skriver tyvärr på mitt minne.

En klassisk skröna är väl att det finns adligt blod i släkten. En piga i släkten skall ha haft en affär ihop med en yngre adelsman. De blev aldrig gifta eftersom tidens seder och bruk inte tillät sådana äktenskap. Urbilden kan vara Karin Månsdotter och Erik XIV.

Skriv svar