Idrottsläkten

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Idrottsläkten

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 september 2007, 21:34

Jag tyckte att jag har skrivit om det tidigare, men hittade ingenting när jag sökte.

På tal om lite släktrelationer så är Elton John släkt med en ganska så känd fotbollsspelare som spelade för Nottingham Forest i 1959 års cupfinal mot Luton Town, samma match som han bröt benet.

Bröderna Charlton kommer via sin moder in på släkten Milburn, där tre generationer har spelat i den lilla klubben Ashington i nordöstra England. Några av dem spelade även i ligan som exempelvis Jackie Milburn som gjorde en del mål för Newcastle United under 40- och 50-talet.

Paul och Clive Allen(om jag minns rätt så är dom bröder), deras far vann "The Double" med Tottenham 1961. Clive har meriter med bl a Tottenham, Paul har det för West Ham.

Pearson var en släkt med målvakter i England under 1920-talet, Harold Pearson stod i mål för West Bromwich och i samma klubb som hans far hade stått för under ett par decennier tidigare. Kurinen Horace? Pearson stod bl a för Blackpool och Oldham under mellankrigstiden.

Inom svensk travsport så är Johansson från Edsbyn en relativt känd släkt med många bandyspelare. Då syftar jag på Hans och Ola som spelade och var framgångsrika i såväl på serienivå som landslaget.

Nordin har varit framgångsrik i svensk travsport, i samma sport så är far och son Goop som har vunnit flera storlopp, har haft flera bra travare.

Stefan

Skriv svar