Kända svenskars härstamning

Diskussioner kring släktforskning.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Kända svenskars härstamning

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2007, 18:24

På anlöparforum hos Sveriges släktforskarförbunds hemsida finns diskussioner kring kända svenskar.

http://genealogi.aland.net/discus/

Det finns antavlor om Gustav Fröding, Geijer, Erik Gustaf, Astrid Lindgren(stor antavla), Stig Wennerström, Tage Erlander, Gösta Bohman, Per Albin Hansson, Albert Engström och Lennart Hyland för att nämnda några. Syftet med denna tråd är att starta diskussion kring svenska kändisar och härstamningen kring dessa. Dessa är ju ganska så utreda ändå, så det finns ganska mycket information. Syftet med denna tråd är att ge tips om dessa finns.

Selma Lagerlöf
http://www.genealogi.se/lagerlof.htm

Linnés släkt
viewtopic.php?t=29315

Stefan

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 6 augusti 2007, 12:44

I Börje Furtenbachs bok Släktforskning för alla (s. 102) finns ett utdrag ur en stamtavla för Kristoffer Geijer. Där framgår det att Esaias Tegnér, Gustaf Fröding, Selma Lagerlöf, E.G. Geijer är släkt med varandra.
Avsnittet handlar om ärftlighetsforskning. Här säger Furtenbach: "Från vilka av anorna före far- och morföräldrarna kommer arvsanlagen? Det är i varje fall ingalunda så, att vi från våra 64 anfäder och anmödrar i sjätte generation har ärvt 1/64 anlag från var och en. Från många av dem har helt enkelt alla arvsanlag fallit bort. Vissa arvsanlag kan ha förändrats som följd av mutationer. På grund av alla dessa förhållanden varnas den som saknar djupare insikter i genetik att dra förhastade slutsatser enbart på grund av ytliga konstateranden." Vad sägs om det?

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 6 augusti 2007, 12:46

Tage Erlander
Tage Erlander härstammar från finnättlingar i Värmland, liksom Svennis. Gunnar Myrdal har också rötter bland skogsfinnarna.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 6 augusti 2007, 12:58

Konstigt, "Farmen-Lotta" fanns inte med. :roll:




:lol:

För övrigt så har Furtenbach säkert rätt, än så länge vet vi för lite om vad som "kommer med" genom generationerna. Den Pfalziska näsan är ju känd, men det berodde nog också på att inkommande gener inte var alltför långt borta, släktmässigt sett - ett annat ord för den fursteinavel som var kutym i Europa under nästan tusen år.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 augusti 2007, 18:02

Harkett skrev:I Börje Furtenbachs bok Släktforskning för alla (s. 102) finns ett utdrag ur en stamtavla för Kristoffer Geijer. Där framgår det att Esaias Tegnér, Gustaf Fröding, Selma Lagerlöf, E.G. Geijer är släkt med varandra.
Avsnittet handlar om ärftlighetsforskning. Här säger Furtenbach: "Från vilka av anorna före far- och morföräldrarna kommer arvsanlagen? Det är i varje fall ingalunda så, att vi från våra 64 anfäder och anmödrar i sjätte generation har ärvt 1/64 anlag från var och en. Från många av dem har helt enkelt alla arvsanlag fallit bort. Vissa arvsanlag kan ha förändrats som följd av mutationer. På grund av alla dessa förhållanden varnas den som saknar djupare insikter i genetik att dra förhastade slutsatser enbart på grund av ytliga konstateranden." Vad sägs om det?
Jo, jag har kommit underfund med att det finns sådana där kopplingar mellan olika kändisar. Selma Lagerlöf har en annan författare med samma efternamn som levde på 1600-talet i sina anor, men han var inte så stor som henne om man säger så. Jag är inte säker på den punkten, men att Heidenstam skulle på något sätt vara släkt med en känd forskningsresande, skall nog undersöka den där saken närmare.

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 18 augusti 2007, 11:03

I Börje Furtenbachs bok Släktforskning för alla (s. 102) finns ett utdrag ur en stamtavla för Kristoffer Geijer. Där framgår det att Esaias Tegnér, Gustaf Fröding, Selma Lagerlöf, E.G. Geijer är släkt med varandra.
Avsnittet handlar om ärftlighetsforskning. Här säger Furtenbach: "Från vilka av anorna före far- och morföräldrarna kommer arvsanlagen? Det är i varje fall ingalunda så, att vi från våra 64 anfäder och anmödrar i sjätte generation har ärvt 1/64 anlag från var och en. Från många av dem har helt enkelt alla arvsanlag fallit bort. Vissa arvsanlag kan ha förändrats som följd av mutationer. På grund av alla dessa förhållanden varnas den som saknar djupare insikter i genetik att dra förhastade slutsatser enbart på grund av ytliga konstateranden." Vad sägs om det?
Visst kan genetiken spela roll - men då får man inte glömma vilken roll en sociala situationen spelar.
Majoriteten av svenska befolkningen på 1800-talet var bönder och arbetare, småhantverkare.
Större delen av Sveriges befolkning hade inga eller väldigt små möjligheter att slå sig fram. Geijer och Tegner ingick i litterära Uppsalakretsar där det hade varit svårt att passera obemärkt oavsett hur usel man varit på att skriva. Att man sedan dessutom kunde skriva och kom att tillhöra avantgardet i en brytningstid för Svensk litteratur gav sedan det mesta. Värmländska bruksägarsläker är inte så många och de är alla släkt med varandra. 1800-talets Svenska överklass var inte stor.

Om vi söker ättlingar efter Kristoffer Geijer, död 1657 hittar i slutet av 1800-talet ättlingar i släkterna (långt ifrån fullständig): Tegner, Wahlund, Rappe, Lagerlöf, Warodell, Beckman, Piscator, Fredenberg, von Ehrenheim, Wester, Tisell, Falkengren, Serrander, Hildebrand, Hasselblad, Dahl, Kjellberg, Bratt, Dahlgren, Beskow, Lind (af Hageby), Posse, Barck, Aminoff, Fischerström, Lewenhaupt, Aschan, Tjerneld, Kreuger, Hamilton, Bergenstråhle, Böttiger, von Hofsten, Lagerberg, Virgin, Schånberg, Adelsköld, Ahlmark, von Axelson, Lilliehöök, Hülphers, Örn, Kuylenstierna, Waern, af Geijerstam, Printzensköld, de Frese, Rudensköld, Edgren, Ridderstedt, Svinhufvud, af Segerström, von Geijer, Bråkenhielm, af Forsell, Heijkensköld, Clason, Swedelius, Ulff, Lagergréen, Laurell och Falk

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Statsminister Reinfeldts härstamning !

Inlägg av Stilleben » 19 augusti 2007, 09:46

Fredrik Reinfeldts härstamning är ju också intressant:

Ur http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=573767 :

"Berättelsen om Fredrik Reinfeldt

En ung kvinna kom till Stockholm från Riga och arbetade som hembiträde. Nej, nej, det handlar inte om inte Fredrik Reinfeldts barnflicka. Det här hände för mycket, mycket länge sedan.

I Stockholm träffade den lettiska kvinnan en cirkusdirektör, en mulatt från New York. Han gjorde henne med barn, som det hette. Cirkusdirektören återvände till USA och flickan födde sonen John.

Denne pojke skulle blir Fredrik Reinfeldts farfars far.

Journalisten Mats Wiklund berättar detta i sin bok om Fredrik Reinfeldt, "En av oss?"

Aftonbladet har också en (möjligen mera fantasifull ?!?) artikel om det, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article441739.ab

Observera att jag ser detta enbart som intressant - och positivt !

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 27 augusti 2007, 14:11

Majoriteten av svenska befolkningen på 1800-talet var bönder och arbetare, småhantverkare.
Större delen av Sveriges befolkning hade inga eller väldigt små möjligheter att slå sig fram.
En bra och kortfattad bok om ståndscirkulation i Sverige och om kände svenska släkten är Sten Carlssons Bonde-präst-borgare (eller ngt dyl.). De flesta svenskar var bönder, men Carlsson påvisar att just prästställningen skall ha varit en etapp som många kända släkter passerat. Carlsson själv tillhör en känd historikersläkt (och lär ha varit nazist som sin far).

Fråga:
Jag undrar om någon vet om just Branzell i Furtenbachs stamtavla på s. 102 är släkt med: Överläkare Anders Branzell och hans barn arkitekten Sten Branzell och oerasångerskan Karin Branzell? Finns inte i Svenska släktkalendern.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 29 augusti 2007, 23:11

Vet inte om denna varit med innan
http://home.swipnet.se/genealog/bure/11-301_2223.htm

Katarina Nilsdotter. Född 1595-01-05 i Uppsala. Död 1681-07-22 i Uppsala. Gift 1614. med Jacob Zebrozynthius. Biskop i Strängnäs, professor. Född 1582-11-17 i Säbrå. Född 1572-11-17 i Säbrå prästgård. Död 1642-07-09 i Strängnäs. Jacobus Johannis Buraeus Zebråzynthius. Professor 1612 i Uppsala. Bland biskopens ättlingar märks: sångerskan Zarah Leander, författaren Olof Lagercrantz, författarinnan Agnes von Krusenstjerna, regissörerna Gustaf och Olof Molander, skådespelarna Gösta Ekman och Max von Sydow, statsministern Thorbjörn Fälldin, författarinnan Selma Lagerlöf samt Marcus, Jacob och Raoul Wallenberg, skådespelarna Allan Edwall och Pernilla Wahlgren (Curt Carlsson).

Några av dessa härstammar från syskon till Jacob.

Ska förövrig finnas en bonde från härnösands trakten som många kändisar härsammar från också

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 31 augusti 2007, 06:02

Jag nekar inte till att det förekommit ståndscirkulation redan på 1800-talet och ännu tidigare. Det finns flera exempel på släkter som "gått ned sig" även ibland ättlingarna till Kristoffer Geijer, men då är det ju inte heller där de kända personerna återfinns.
Att bondsöner kunnat bli präster hindrar inte att den stora majoriteten inte blev det. Det var dessutom främst rikare bönder som hade råd att sätta några söner i universitet. Dessutom fick dessa fattiga präster sällan de möjligheter som krävdes för att bli proffesorer eller biskopar - det fick komma några generationer längre fram - ett lyckat giftermål kunde göra processen snabbare.
Katarina Nilsdotters släkt är överhuvud taget väldigt stor. Zebråzynthius var som sagt biskop och proffessor. En av hans söner adlades och tre döttrar gifte in sig i adliga släkter. (dottern Kristina, gift med ärkebiskop Laurentius Stigzelius - vars söner adlades Lilliemarck finns inte med i listan ovan)

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 31 augusti 2007, 13:16

Att bondsöner kunnat bli präster hindrar inte att den stora majoriteten inte blev det. Det var dessutom främst rikare bönder som hade råd att sätta några söner i universitet.
Givetvis har du rätt. Bonde-Präst-Ämbetsman heter Sten Carlssons gamla bok. Och tittar man på måfå i Svenska släktkalendern där många kända släkters (med namnkunniga ämbetsmän) härstamningar presenteras och följer generationerna bakåt hittar man snart någon präst och sedan i nästa generation en bonde (troligen en mycket rik bonde). :)
Om vi söker ättlingar efter Kristoffer Geijer, död 1657 hittar i slutet av 1800-talet ättlingar i släkterna (långt ifrån fullständig): Tegner, Wahlund, Rappe, Lagerlöf, Warodell, Beckman, Piscator, Fredenberg, von Ehrenheim, Wester, Tisell, Falkengren, Serrander, Hildebrand, Hasselblad, Dahl, Kjellberg, Bratt, Dahlgren, Beskow, Lind (af Hageby), Posse, Barck, Aminoff, Fischerström, Lewenhaupt, Aschan, Tjerneld, Kreuger, Hamilton, Bergenstråhle, Böttiger, von Hofsten, Lagerberg, Virgin, Schånberg, Adelsköld, Ahlmark, von Axelson, Lilliehöök, Hülphers, Örn, Kuylenstierna, Waern, af Geijerstam, Printzensköld, de Frese, Rudensköld, Edgren, Ridderstedt, Svinhufvud, af Segerström, von Geijer, Bråkenhielm, af Forsell, Heijkensköld, Clason, Swedelius, Ulff, Lagergréen, Laurell och Falk
Har du FBQ hittat detta på nätet (källa efterfrågas alltså)? Jag har bara haft Furtenbachs urval av stamträdet till hands.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 31 augusti 2007, 19:57

Tyvärr kan jag inte ge dig källorna :oops:
Det är hämtat från mina egna inmatningar i Disgen - en del från andra forskare på nätet - mycket från sådant jag har letat själv - Elgenstierna, svensk släktkalender, herdaminnen m. m. m. m. En del är egetforskat material - men jag tror inte jag har något när den här släktledningen.
Jag har angett källor på en hel del, men inte allt - och i det här fallet är det en hel del olika källor.
Är det någon särskild del du tänker på? Då kanske jag kan titta om jag har upplysningar varifrån det kommer.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 1 september 2007, 13:10

Rappe, Dahlgren, Kreuger, Hamilton, fr.a. Hülphers, Kuylenstierna, Svinhufvud Heijkensköld är jag intresserad av. Hänger de ihop släktmässigt.
Jag vet att Hugo Hamilton, Gävles borgmästare, riksdagsman osv räknade anor till E.G. Geijer på mödernet. Vore särskilt kul att veta om diktaren Walter Hülphers var släkt med Hamilton. :D Dahlgren finns det väl så många av (om man ser till Svenska släktkalendern)... Jag är inte säker på vilken av Dahlgrenarna jag är intresserad av. Så där kan jag inte begära något... Så något om Axel Rappe d.ä. ochg d.y. Ivar Kreuger släkt med Hamilton och Rappe?
Pehr Evind Svinhufvud, Finlands president? :D

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 2 september 2007, 17:29

Jag har bara lagt in personer födda före 1880 i min databas. Vilken Hugo Hamilton är detta? Hugo David Hamilton (1789-1863) var gift med Maria Charlotta von Hofsten som stammade från Geijer (hans son Adolf Ludvig Hamilton var gift med Johanna Ulrika Anges Geijer, så där finns dubbelt släktskap), men även hans bror Adolf Ludvig Hamilton (1786-1844) var gift Maria Charlottas syster Christina von Hofsten.
Kuylenstierna kommer in genom Adolf Ludvig Hamiltons dotter Henriette Christina, gift med Johan Carl Kuylenstierna (1813-1865).
Dahlgren handlar om författaren till "Värmlänningarna" och akademiledamoten Fredrik August Dahlgren(1816-1895):s släkt. Själv var han inte av Geijersläkt, men väl hans hustru Ulrika Magdalena von Heland, vars mor var Brita Charlotta Geijer (1792-1819)
Jag tror inte Walter Hülphers finns med bland de här släktingarna. Beata Charlotta Geijer (1764-1823) var gift med brukspatron Herman Lennartson. Deras dotter Fredrika Lovisa var gift med Per Abraham Hülphers (1791-1845) Jag känner till 7 barn till dessa men endast en son - regementsläkaren Herman Vilhem Hülphers 1822-1905 och gift 1862 med Karolina Charlotta Turinna von Axelson (1832-1888) Jag har inga uppgifter på barn till dessa.
Sedan var också klädfabrikant Carl Abraham Hüphers (1806-1860) gift med Lovisa Ulrika Wester, vars farmor var Christina Elisabeth Geijer. Jag känner dock bara till dottern Louise Hülpers, gift med Johan Gustaf Schwartz.
Bland Rapparna finns nog inga ättligar kvar. Göthilda Tegnér (1811-1885) var gift med Överste och Friherre Carl Rappe (1797-1880), men dessa hade enligt vad jag kan finna endast dottern Anna Emerentia, gift med Adolf Kristian Posse och senare David Emil Tigerhielm - båda äktenskapen barnlösa.
Svinhuvud (af Västergötland) kommer in genom bröderna Gustaf Henrik (1790-1877), David Vilhelm (1794-1871) och Johan Samuel (1801-1871) alla gifta med en varsin syster af Geijerstam, döttrar till löjtnant Anton af Geijerstam.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 september 2007, 20:56

FBQ

Är din databas tillgänglig? Verkar iallafall vara intressant.

Nu kom jag på att berätta lite grann om min egen släkt, en tråd som jag startade för ett tag sedan handlade om kändisar i släkten. Så har jag en känd anfader som är min farfarsfar, han hette Oskar Lundgren och levde mellan 1862-1938(han var tolv år äldre än den han var gift med), han var politiker för liberalerna mellan 1907-1909 samt satt i olika perioder. Han var bl a emot alkoliseringen och en av hans motioner var att alkohol skulle förbjudas på tåg. Eftersom han är död så tänker jag inte klandra honom för hans tankegångar, men han skulle nog vrida sig i graven om han visste om vad jag har hållit på med. Sedan var han också studierektor såväl på Tyst folkhögskola på Tjörn som Mölnycke folkhögskola, den sistnämnda finns han som poträtt på en tavla. Han finns med i såväl Svenska män och kvinnor som Sveriges bibliografiska lexikon.

Han kommer egentligen ifrån lite enklare förhållanden, min ffff dog när min fff var sex år och såvitt vad jag känner till så dog de flesta i den fjärde generationen under de två sista årtionden av 1800-talet.

Det är den enda "kändisen" som jag kommer på som finns i min släkt, det var många som visste vem han var och en gång när Oskar gick förbi kyrkogården så var det någon som ropade "goddag rektorn", han tittade sig omkring och såg ingenting, så personen fick ropa igen. Sedan han tittade lite noggrannare så fick han se ett huvud och en viftande arm, så var det en manlig person som stod i botten av en utgrävd grav. Jag kan inte svara på det säkert, men det ryktas också lite grann att jag också är släkt med Albert Engström. :roll:

På tal om kända personer, Selma Lagerlöf är släkt med en annan författare som levde under 1600-talet. Det var Petrus Lagerlöf som bl a skrev, men hans texter var inte lika kända som Selmas.

Stefan

Skriv svar