Romer och Resande

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Romer och Resande

Inlägg av Schwozh » 17 april 2007, 12:33

Hej!

En fråga angående Romer och resande, skrev man i kyrkoböckerna om blandäktenskap bland zigenare och svenskar, eller man tog bort att den person som gifte sig med en zigenare var zigenare? Om man tog bort att de va zigenare när de döptes?

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 17 april 2007, 14:21

Frågorna kan delas upp på flera:
1. Folkbokfördes zigenare och resande?
2. I så fall från ung. vilken tid?
3. Förekom det sådana blandäktenskap som åsyftas?

Spontant skulle jag säga att jag uppfattar att "zigenare/romer" gifter sig med sina egna. Vid sidan om dessa "folk" uppfattar jag att det också funnits ( och kanske fortf. finns) en grupp resande/tattare som rekryterats också ur de bofastas/inhemskas led.

Drängen kunde s.a.s. rymma från sin bonde och övergå till ett nytt liv som resande.

Om han från det kretsen sedan kunde återgå till att bli bofast igen är mer än jag vet - men jag skulle kanske tvivla.

Jag uppfattar att enl. vissa landslagar kunde påträffade zigenare saklöst hängas.
Detta var kort tid efter att de först inkommit i riket (genom invandring över Finland. Cirka 1400-talet).

EDC
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 oktober 2002, 13:54
Ort: Sthlm

Inlägg av EDC » 17 april 2007, 15:02

För den som är intresserad av Resandefolket - kolla på deras egen hemsida. Där finns bl a att forum där man kan ställa frågor. http://www.resande.info.se/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2007, 17:28

En liten personhistoria, Liverpool hade en romer i sin laguppställning när de vann ligan för första gången säsongen 1900-01. Han var född i en "husvagn" utanför Sheffield någon gång under 1870-talet(i mina böcker om Liverpool står det ingenting om något födelsedata). Hans namn var "Rabbi" Howell och spelade även för Sheffield United, han är den enda romern som har spelat i engelska ligan vad jag har fått erfara. En landskamp för England hann också med.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 30 april 2007, 12:47

Spaningsledaren skrev:Frågorna kan delas upp på flera:
1. Folkbokfördes zigenare och resande?
Efter att ha sysslat en del med släktforskning skulle jag gissa att man åtminstone försökte folkbokföra romer och resande. Kanske står de periodvis med i husförhörslängderna för att sedan hamna på sidor över personer som vistas på okänd ort (finns ibland sådana listor i husförhörslängderna). Dop, bröllop och begravningar måste väl i alla fall finnas noterade även för i romer och resande? Kanske går det också att hitta en del i domböckerna?

Jag skulle alltså gissa att de, i alla fall sporadiskt, finns med i folkbokföringen. Dock kan jag tänka mig att släktforskningen blir besvärlig, eftersom de flyttade mycket och kanske inte hade så mycket kontakt med kyrkan och andra myndigheter.

Skriv svar