Sverkersätten

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Sverkersätten

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 april 2007, 09:49

Jag håller på att skriva en musikal, löst baserad på Vreta klosterrov så som det beskrivs i Guillous böcker. För rekvisitaavdelningens del söker jag nu bilder på den sverkerska ättens vapensköld. Är det någon som har en aning om det överhuvudtaget finns en bild på denna?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 april 2007, 20:00

Det är väl osäkert ifall den Sverkerska ätten överhuvudtaget hade en vapensköld. Det äldsta kända svenska frälsevapnet är från 1219 (Sigtrygg Bengtsson) och tre år senare dog den Sverkerska ätten ut. Så vitt jag vet är det först med Folkungaätten som vi känner till kungarnas vapen, och inte ens då fanns det ett enhetligt vapen som alla medlemmar av ätten använde.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 9 april 2007, 08:40

Vapenskölden ingick i riddarens ( = adelsmannens) utrustning.

Vid tornérspelen prydde deltagarna sina hjälmbuskar med fjädrar i olika färger och hade bemålade sköldar.

Sedan, som ofta händer, stabiliserades det hela så att färgen och bemålningen kom att känneteckna själva riddaren och sedan, i ytterligare ett steg, hela dennes ätt.

Det svenska adelsståndet växte fram stegvis, under en period av flera hundra år. Här fanns t.ex. Alnsnö stadga, Riddarhusordningen m.fl. milstolpar.

Dessförinnan fanns det givetvis också välbärgade och på olika sätt ledande ätter i samhället men utan vare sig formell rang av adel eller med sådana attribut som med tiden kom att förknippas med sådan adel.

Förväntningen att Sverkersätten skulle haft en vapensköld kan ses som anakronistisk.

Påpekas bör att en del av dessa gamla ätter överfördes till adeln när Riddarhuset inrättades.

Ytterligare ett påpekande kan vara att adelsmannen hade ett tjänsteförhållande till statsmakten. Han fick betalt, vis skettefriheten, för en prestation. Tidigare stred ätterna mot sina och landets fiender i egen sak. De var fria män.

På en här tiden valdes också kungarna, ofta just ur stormännens led.
Även detta var fotat på frivillighet. Om inte kungen skötte sig till belåtenhet kunde väljarna utse en ny.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 10 april 2007, 09:21

Det verkar rimligt det ni skriver. Eftersom ätten i fråga dog ut under första hälften av 1200-talet (1222?) och sålunda nästan 60 före Alnsö stadgar, så får man kanske utgå från att inget ättemärke fanns. Tack för svaren, det blir väl till att få improvisera en aning. 15-åringarna brukar inte bry sig om sådana detaljer, men man vill ju gärna att det ska finnas åtminstone ett korn av realism och sanning i det man släpper ifrån sig. Hör gärna av er om ni får veta något mer!

Sgt

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 10 april 2007, 10:21

Vid tiden för sköldemärkena inträffade ytterligare en förändring nämligen att många (gamla) ätter gavs nya namn efter dessa nya sköldemärken.

Ätten som i sin sköld börjat föra två fält, det ena vitt och det andra svart, började kallas Natt och Dag (motsvarande det vi idag skulle kalla familjenamn.)

Från den tiden kunde sedan en individ ur denna ätt heta t.ex. Bengt Natt och Dag.

Fanns det i vapnet en bjälke kunde ätten ges namnet Bielke.
Därefter kunde individen p.s.s. heta t.ex. Gustaf Bielke.

Den som (ny)adlades var skyldig att
a) anta ett släktnamn, (sitt befintliga eller ett nytt) och
b) inkomma med en (för den nya ätten unik) vapensköld.

Redan av detta kan du - indirekt - sluta dig till att Sverkersätten inte hade någon vapensköld.

Omvänt kan du, som tumregel, förvänta dig att de svenska ätterna med de kortaste, mest kärnfulla, namnen också är de äldsta på Riddarhuset, (alltså med med de lägsta numren): Bielke, Bonde, Brahe, Tre Rosor, Sture m.fl.

Ätterna med t.ex. "von" och "af" kom mycket senare.

Den heliga Birgitta kom på sin fars sida från Ängel ätten.

Lycka till med 15-åringarna.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 maj 2007, 13:03

Jo du... 75 hormonstinna 15-åringar, ständigt tjafs om varför just DEN fick DEN rollen, varför just HON fick sjunga den sången, kärleksbekymmer, skolk från genrep, smittosam magsjuka, slagsmål med värjor (!!!) och en elev som skulle testa om en spikpistol kunde gå igenom handen (ja jösses, det är värt en uppsats bara det...) och en ständig kamp för att få upp folk till klockan 08.00.

Och det var bara erfarenheterna från detta läsårs musikal om stormaktstiden...

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Sverkersätten

Inlägg av Christer Samuelsson » 17 september 2007, 20:28

Sgt 83 Pluton skrev:Jag håller på att skriva en musikal, löst baserad på Vreta klosterrov så som det beskrivs i Guillous böcker. För rekvisitaavdelningens del söker jag nu bilder på den sverkerska ättens vapensköld. Är det någon som har en aning om det överhuvudtaget finns en bild på denna?
Skulle du inte kunna göra detta på något av följande: http://www.linkopingsposten.se/epaper/p ... pdfs/8.pdf

Det är förvisso inte av Jan G. Dock lika sant eller osannt
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 17 september 2007, 21:00

Jag ser fram emot sregeantens löpande dagboksanteckningar här på forumet om repetitionernas framskridande, med eller utan värjslagsmål och spikpistoler.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 18 september 2007, 07:34

Arbetet med 2008 års musikteater dras igång den här veckan. Personalgruppen träffas och ska dra upp riktlinjerna. Frågan är om jag ska rapportera om det här eller om jag ska starta en separat tråd. Det lutar nog åt det senare.

Hur som helst - jag har ett manus som väl får betraktas som färdigt till 75-80%. Man blir lätt hemmablind och mina kollegor tycker allt jag skriver är bra (eftersom de då själva slipper skriva manus...). Frågan är om någon av er har ett par timmar över och skulle kunna ge en ärlig bedömning av manuset?

Skicka ett PM/mail så skulle jag kunna skicka över ett ex av manuset för läsning och granskning. Observera att detta är skrivet för elever i nian med obefintlig kunskap om svensk medeltid. Språket är givetvis anpassat efter deras nivå och samma sak med de skämt som eventuellt finns med.

Skriv svar