Stenkils härkomst

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Stenkils härkomst

Inlägg av Örjan » 21 februari 2007, 21:33

På svenska wikipedia står följande om kung Stenkil som regerade ca 1060-1066.
Stenkils närmare bakgrund är okänd. En kungalängd från 1200-talets Västergötland påstår att Stenkil var västgöte med anknytning till Levene men den uppgiften har sagts sakna trovärdighet.[1]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenkil

Fotnoten hänvisar till Maja Hagermans bok " Spåren av kungens män" (sid 289-290). Är det någon som har boken och kan berätta hur Maja Hagerman har resonerat?

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 22 februari 2007, 10:51

Har inte Hagermans bok, men följande står att finna i äldre västgötalagen.
Väsgötalagens kungalängd skrev:Fæmti war Stænkil konongær. Han ælskæðhi wæstgøthæ vmfram allæ þe mæn, i hans riki waru. Oc han war goðhær skyttæri oc starkær, swa sum æn stanðæ hans skotmark i Lifwini. Callær eth Konongsten. Annar stanðær wið Konongs liðstolppæ, þridhi a Stanzbyærghi. Oc e glæddus wæstgøtær af hanum, mæð hans liffdaghær waru.

Femte var konung Stenkil. Han älskade västgötarna framom alla de män som i hans rike fanns. Och han var en god skytt och stark, så att än står hans skottmärken i Levene. Ett kallas Konungasten. Ett annat står vid Konungsledstolpe, ett tredje på Ståndsberget. Och västgötarna gladdes åt honom, så länge hans livsdagar varade.
Översättningen från Bengans historiasidor.

Har även läst att Stenkil ska ha varit son till västgötajarlen Ragnvald. Har ingen källa på detta dock.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 februari 2007, 10:53

Maja Hagerman skrev:Nästa kung som nämns i regeringslängden (efter Olofs frillososn Emund Slemme) heter Stenkil. Även hans bakgrund är okänd. Det sägs visserligen i en kungalängd som är författad i Västergötland på 1200-talet att kung Stenkil var västgötemed stark anknytning till Levene, men det är ingen trovärdig uppgift.
Mer än så säger hon inte om den saken. Dock fortsätter hon
Maja Hagerman skrev:En säkrare uppgift om Stenkil säger att han hörde hemma i kretsen kring kung Emund Slemme.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 februari 2007, 10:57

Covendor skrev:Har även läst att Stenkil ska ha varit son till västgötajarlen Ragnvald. Har ingen källa på detta dock.
Det kommer från Hervararsagan som nämner att Stenkil var son till Ragnvald gamle, vilket man traditionellt har tolkat som jarlen Ragnvald Ulfsson som omnämns i Snorre Sturlasson Heimskringla.
Hervararsagan skrev:Stenkil hette en mäktig och ättstor man i Sveariket; hans mor hette Astrid, dotter till Njal Finnsson från Halogaland, son till Ragnvald gamle. Först var Stenkil jarl i Sveariket, men efter kung Eymunds död tog svearna honom till kung. Därmed gick kungadömet förlorat för den förra kungaätten. Stenkil var en stor hövding; han gifte sig med en dotter till kung Eymund och dog sotdöden i Sveariket vid ungefär samma tid som kung Harald föll i England.
Lars Lönnroths översättning från boken "Isländska mytsagor".

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 februari 2007, 11:11

Markus Holst skrev:
Maja Hagerman skrev:Nästa kung som nämns i regeringslängden (efter Olofs frillososn Emund Slemme) heter Stenkil. Även hans bakgrund är okänd. Det sägs visserligen i en kungalängd som är författad i Västergötland på 1200-talet att kung Stenkil var västgötemed stark anknytning till Levene, men det är ingen trovärdig uppgift.
Mer än så säger hon inte om den saken.

Det borde vara förbjudet att utan motivering ifrågasätta källors trovärdighet. För om det är så lätt att strunta i vad som står i källorna så kan man ju i princip påstå vad som helst. Vilket dock är precis det som Maja Hagerman har för vana att göra om det jag hört om henne stämmer.
Maja Hagerman skrev:En säkrare uppgift om Stenkil säger att han hörde hemma i kretsen kring kung Emund Slemme.
Den uppgiften kommer från Adam av Bremen som berättar att Stenkil var närvarande när Emund Slemme och biskop Osmund ca 1060 avvisade sändebud från Hamburg-stiftet som hade tänkt inrätta ett eget biskopssäte i Sigtuna.

Slutligen kan det väl nämnas att Snorre Sturlasson berättar om att Norges kung Harald Hårdråde invaderade Västergötland när Stenkil var kung. Stenkil befann sig uppenbarligen inte i Västergötland vid det tillfället utan anlände senare med en här från Svitjod för att driva ut norrmännen. Därmed har vi tänkt in alla källor vi har om Stenkil

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 februari 2007, 18:32

Då den svenske kungen Stenkil på 1060-talet (död ungefär 1066) är min direkta förfäder i rakt nedstigande led och hans bakgrund diskutteras i denna tråd så tycker jag att detta är en mycket intressant diskussion. Jag flyttar dock diskussionen över till avdelningen Släktforskning.

Maja Hagerman berättar historia på ett mycket bra och inspirerande sätt. Med andra ord kan hon populärisera historia så att de som inte är historiker eller blivande historiker kan bli intresserade av historia. Hennes bok "Spåren av kungens män" är en bra populärvetenskaplig skildring om det tidiga medeltida Sverige eller "Om när Sverige blev ett kristet rike i skiftet mellan vikingatid och medeltid". Jag har själv köpt denna bok i fjol och tycker att den är lysande. Det som står om Stenkils bakgrund och som redan har citerats av Markus Holst ovan finns allt på sid 289. Jag tänker tänker således inte gå närmare in på detta.
Det kommer från Hervararsagan som nämner att Stenkil var son till Ragnvald gamle, vilket man traditionellt har tolkat som jarlen Ragnvald Ulfsson som omnämns i Snorre Sturlasson Heimskringla.
Kan man då enligt din åsikt verkligen skriva att kungen i fråga hette Stenkil Ragnvaldsson eller att Stenkil var son till Ragnvald? :?

Den stenkilska ätten var en svensk kungliga dynasti som regerade under 1000-talet och i början av 1100-talet. Utgående från de ytterst få skrivna källor som vi har om de svenska kungarna under 1000-talet så kan vi se att dessa var knutna till just Västergötland. Det kan vara möjligt att Stenkil hade sitt ursprung i Västergötland men att så verkligen var fallet är en helt annan sak. Själv vill jag inte gå vidare med Stenkils härstamning då källäget är så ytterst tunt.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 februari 2007, 10:15

Ralf Palmgren skrev:
Det kommer från Hervararsagan som nämner att Stenkil var son till Ragnvald gamle, vilket man traditionellt har tolkat som jarlen Ragnvald Ulfsson som omnämns i Snorre Sturlasson Heimskringla.
Kan man då enligt din åsikt verkligen skriva att kungen i fråga hette Stenkil Ragnvaldsson eller att Stenkil var son till Ragnvald? :?
Nej, det tycker jag inte. Men tydligen är jag rätt ensam om detta då den etablarade uppfattningen tycks vara att Stenkil var son till Västergötlands jarl Ragnvald Ulfsson. Vilket isåfall innebär att Ragnvald Ulfsson måste ha gift om sig och med sin nya hustru fått Stenkil som ingen isländsk saga har brytt sig om att nämna trots att de nämner Ragnvalds söner med hustrun Ingeborg, dvs Eiliv och Ulf. Samt att Stenkil måste ha växt upp i Ryssland dit Ragnvald Ulfson landsförvisades 1019.
Det kan vara möjligt att Stenkil hade sitt ursprung i Västergötland men att så verkligen var fallet är en helt annan sak. Själv vill jag inte gå vidare med Stenkils härstamning då källäget är så ytterst tunt.
Jag håller med om att källäget är tunt och att det är bäst att inte påstå något bestämt om vilket landskap Stenkil kom ifrån. Fast ska vi nödvändigtvis peka ut något landskap verkar Västergötland vara den starkaste kandidaten. Men jag tycker ändå att det är en aning märkligt att det inte uttryckligen framgår av västgötalagen att Stenkil var västgöte när den beskriver en annan kung, Håkan Röde, som sådan. Bara för att Stenkil älskade Västergötland behöver han inte ha varit av västgötsk härkomst, han kan till exempel bara ha vistats mycket där eller kanske haft väldigt trogna anhängare i just det landskapet.
Den stenkilska ätten var en svensk kungliga dynasti som regerade under 1000-talet och i början av 1100-talet. Utgående från de ytterst få skrivna källor som vi har om de svenska kungarna under 1000-talet så kan vi se att dessa var knutna till just Västergötland.
Vilka källor är det? Vi har bara en kung som i en källa uttryckligen anges ha varit västgöte, dvs Håkan Röde. Efter honom är det Stenkil som har de största "västgötska vibbarna", men du har ju konstaterat att dessa inte räcker som bevis för att påstå att han var västgöte. Hur kan du då hävda att kungarna var knutna till Västergötland?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 28 februari 2007, 14:50

Vilka källor är det? Vi har bara en kung som i en källa uttryckligen anges ha varit västgöte, dvs Håkan Röde. Efter honom är det Stenkil som har de största "västgötska vibbarna", men du har ju konstaterat att dessa inte räcker som bevis för att påstå att han var västgöte. Hur kan du då hävda att kungarna var knutna till Västergötland?
Jag beklagar om jag var litet otydlig här men vad jag menade var att kungarna under 1000-talet ägde jord och var allierade med kyrkan i Västergötland. Jag menade inte att de som regerade i början av medeltiden var från Västergötland utan att de hade starka kontakter till just Västergötland.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2007, 15:31

I vikingatidens ABC så står det att han har en västgötsk härstamning och jag sökte även på "medeltida brev(diplomatarium) på http://www.ra.se och det var inte så mycket där egentligen. Sökte man på personnamn så fick man upp ortnamn, för det finns platser som har Stenkil i ortnamnet. Det enda brevet jag kunde hitta under hans regeringstid var av en biskop från 1060, men det handlar ju inte om honom direkt.

Jag tror nog att jag kommer att göra en del efterforskningar själv, tror jag. :)

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 18 mars 2007, 18:06

Västgötalagens uppgifter är väl för övrigt ganska tunna som källhänvisning även de. Uppgifterna om skottstenarna och att de skulle ha att göra med Stenkils skytte är ju i vilket fall som helst helt felaktiga.
Det handlar väl snarast om att i brist på material vill man gärna hellre ha en anfader att skriva i släkträdet än att behöva lämna rutan tom.
Det är väl inte helt ovanligt att hitta Åke Ohlmarks uppgifter i diverse stamtavlor. Blot-Svens släktskap med Ingvar Vittfarne är väl ett annat exempel på hur man gärna anstränger sig för att med bästa vilja kunna utöka släktträden.
Vad jag vet finns inga handlingar som berör något jordägandeförhållande i Sverige under hela 1000-talet.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 mars 2007, 11:05

Örjan skrev:Slutligen kan det väl nämnas att Snorre Sturlasson berättar om att Norges kung Harald Hårdråde invaderade Västergötland när Stenkil var kung. Stenkil befann sig uppenbarligen inte i Västergötland vid det tillfället utan anlände senare med en här från Svitjod för att driva ut norrmännen. Därmed har vi tänkt in alla källor vi har om Stenkil
Jag hade glömt bort den här tråden och får väl sent omsider korrigera mig själv efter att jag har läst in mig mer på ämnet. I det ovannämnda citatet hade jag förväxlat Stenkils krig mot norrmännen med ett liknande krigståg som sonen Inge den äldre råkade ut för. Stenkil anlände aldrig till Västergötland med några förstärkningar utan befann sig hela tiden någon annanstans. De strider som pågick mellan norrmännen och västgötarna under en vinter leddes istället av den landsflyktige norske jarlen Håkan Ivarson som av Stenkil hade fått Västergötland att styra över, detta enligt Morkinskinna som innehåller en längre skildring som på vissa punkter skiljer sig från Snorre (bla a vem som startade kriget).

Morkinskinna som jag inte nämnde tidigare får vid sidan av Adam av Bremen betraktas som den viktigaste källan till Stenkil. Den skrevs något decennium före Heimskringla och täcker in Norges historia från 1030 till 1177 (de sista 20 åren har dock gått förlorade). I den åtefinns den enda beskrivning vi har av Stenkil som person och det är en förödande beskrivning av en kung som inte sköter sin plikt att försvara sitt land:
King Steinkell was a portly man and heavy on his feet. He was much given to drinking parties and not much involved in the business at hand. Though some of his men marched with Jarl Hákon, he himself liked to be left in peace.
Västgötalagens påstående om att Stenkil älskade västgötarna framför alla andra blir mycket suspekt med bakgrund av detta krigståg då Stenkil lämnade västgötarna åt sitt öde. Snarare verkar det bara vara en i raden av intetsägande fraser som västgötalagens författare skrev eftersom han trots bristande kunskaper ville säga något positivt om varje kung. Författaren skulle nog ha kunnat göra en karriär av att skriva horoskop.

Det enda hållfasta indiciumet som vi har på Stenkils härkomst är en donation av östgötsk jord som sonen Inge den äldre gav till Vreta kloster.
Senast redigerad av 1 Örjan, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 mars 2007, 11:08

FBQ skrev:Uppgifterna om skottstenarna och att de skulle ha att göra med Stenkils skytte är ju i vilket fall som helst helt felaktiga.
På vilket sätt kan de sägas vara felaktiga?

Har du eller någon annan information om den "gamla folksägen" som enligt Nordisk familjebok identifierar Stenkils grav med den så kallade Kungskullen i Levene. Uppenbarligen måste sägnen ha uppstått efter att västgötalagen skrevs ned eftersom den säger att Håkan Röde begravdes i Levene men ingenting om var Stenkil skulle ha begravts. Det låter som om den där Kungskullen skulle vara en gravhög och det låter märkligt att en kristen kung skulle befatta sig med ett hedniskt gravskick.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 26 mars 2007, 00:07

Förlåt Örjan att jag har dröjt med svar - jag är väl dessvärre lite sporadiskt aktiv här numera.
Skottstenarna som åsyftas är egentligen s. k. liljestenar. Funktionen är oklar - men några måltavlor för övningsskytte är de ju inte.

Jag vet inte något mera om just den sägnen - om den har riktig ålder går den att beläggas från antikvitetsrannsakningarna på 1600-talet.
Annars är det väl frågan hur en grav för Stenkil bör ha sett ut. Rektangulära stensättningar något avskiljt från övriga hedniska men fortfarande på gårdsgravfältet är väl det vanliga gravskicket under andra hälften av 1000-talet - men för en kung bör gravskicket ha sett lite annorlunda ut - han bör ha varit välbekant med sederna söderöver och det borde ha varit viktigt att markera. Gravhögar avvänds fortfarande omkring 1050 men vad jag vet finns inga yngre än så. Kristna högar känner jag inte till några - å andra sidan är religionen ganska oklar för många begravda. Brandgravar talar (förmodligen?) sitt tydliga språk om att den begravde är asatroende - men långt ifrån alla skelletgravar är hedniska. De flesta förkristna skellettgravar är nord-sydligt orienterade medan de flesta kristna gravar är öst-västligt. Men betyder det att alla kristna från kristendomens införande begravdes i öst-västlig rikning?
Man skulle ju kunna tycka att kristna respektive hedniska symboler skulle tala sitt tydliga språk men de flesta gravar har inga symboler alls och ibland den ypperligt lilla mängd där sådana finns förekommer ganska ofta bådadera.

Så visst - en liten - om än inte särskilt stor chans borde väl finnas att Stenkil begravts i EN hög. Å andra sidan har troligen sägnen uppkommit så att högen börjat kallas kungshögen för sin storlek jämfört med andra högar i närheten. Sedan orsaken till namnet glömts bort har folk i trakten börjat spekulera kring vilken kung som legat i högen. Någon har kommit med ett mer eller mindre välgrundat förslag på Stenkil som därefter blivit snart blivit ett faktum.
Det skiljer sig inte så mycket från hur fakta emellanåt framkommer i släktforskningssammanhang idag :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 mars 2007, 14:32

Nu har jag gått igenom tråden ytlig en gång till.
Har en fråga!
Innan han föddes så vet man inte så mycket om hans härkomst egentligen, eller har jag fattat fel?

Stefan

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 28 mars 2007, 23:22

Stefan Lundgren skrev:Innan han föddes så vet man inte så mycket om hans härkomst egentligen, eller har jag fattat fel?
Vi vet ingenting om Stenkils härkomst och hemvist i Sverige. Påståendet att han var västgöte bygger helt på en övertolkning av västgötalagens kungalängd och en gissning att Stenkils far Ragnvald gamle var identisk med västgötajarlen Ragnvald Ulfsson. Den sistnämndes anknytning till Västergötland är dessutom också osäker, en dikt som Snorre Sturlasson använde som källa (och möjligen misstolkade) kan tyda på att Ragnvald Ulfsson i själva verket var jarl i Östergötland.

Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag hade stött på wikipedias hänvisning till Maja Hagerman och trodde att hon hade några nya rön att berätta. Men så var inte fallet och istället blev jag besviken när hon inte bara avfärdade en källa utan motivering utan dessutom gav en helt felaktig redogörelse av denna källas innehåll. I motsats till vad Maja Hagerman skrev så säger inte västgötalagen att Stenkil var västgöte. Inte heller säger den att han hade en "stark" anknytning till Levene, det står bara att Stenkil hade övat bågskytte mot tre skottavlor i Levene (vilka verkar ha varit något helt annat som inte är kopplat till Stenkil).

Skriv svar