Samer eller asiater?

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 18 februari 2007, 23:35

Schwozh skrev:Lite tredje världen filosofi :P No offense
Det var inte många decennier sedan vi var en del av den världen ...

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 18 februari 2007, 23:49

Lindir skrev:
Schwozh skrev:Lite tredje världen filosofi :P No offense
Det var inte många decennier sedan vi var en del av den världen ...
Mjo det e sant. Tanke på folkhemmes mörka sida. Sterilisering etc.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 19 februari 2007, 05:47

Mörka och ljusa nyanser ska man inte riktigt lita på när det är gamla svartvita bilder av dålig kvalitet det gäller. Kvinnan på bilden kan se mörkare ut på bild än hon faktiskt var, det är mycket möjligt:

Kolla den här bilden t.ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Tagore3.jpg

Den egentligen rätt mörke nobelpristagande indiske diktataren Rabindranath Tagore ser extremt ljus ut (kanske tack vare sitt gråa hår - men ändå) - och då är det ändå rätt bra kvalitet på bildens skärpa etcetra. Rent ytligt skulle han kunna tas för t.ex en engelsman på bilden om man inte hade förkunskaper om hans ursprung.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 20 februari 2007, 11:15

D. Löwenhamn skrev:
a81 skrev:
Djinghis Khan skrev:Intressant bild. Av den vuxna kvinnans utséende att döma skulle jag nästan slå vad om att hon faktiskt är av afrikansk härkomst, förmodligen från de danska kolonierna som Giancarlo nämnde.
Det var väldigt intressant att se bilden. Även om den är lite otydlig ser det verkligen ut som hon (mamman) har rötter långt utanför Skandinavien.
Rätt så vilda spekulationer. Och såna slår, som bekant, ofta fel. Vad är det med hennes utseende som ser afrikanskt ut?

mvh/ Daniel
Visst är det spekulationer, men jag menade att jag tror det är mera sannolikt att hon har rötter i Afrika än i Asien. Sedan tror jag att kvinnan på bilden, om hon på något sätt hade rötter i Afrika, hade blandad bakgrund. Kanske kom en av hennes mor- eller farföräldrar från någon av de danska kolonierna, medan de andra var danskar eller svenskar.

Självklart kan hon lika gärna ha tillhört resandefolket eller haft romskt ursprung, men det borde väl i så fall framgå i kyrkböckerna. Hon kan ju också ha haft judiskt ursprung (jfr namnet Jacoby som diskuterades tidigare), men det kanske finns andra fakta som talar emot det?

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 20 februari 2007, 13:52

Yep. Jag vet inte så mycket men jag har lite fler bilder om det e någon som är intresserad =) Där är det inte mycket afrikanskt påbrå om det nu är så att det är afrikanskt jag tycker det är mer åt orienten asien.
Bilagor
Bild 002.jpg
En äldre bild på min gammelmormor
Bild 002.jpg (15.41 KiB) Visad 1990 gånger
Mormor.JPG
Min mormor
Mormor.JPG (19.39 KiB) Visad 1991 gånger
Bild 001.jpg
Min gammelmormor
Bild 001.jpg (10.52 KiB) Visad 1991 gånger

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 20 februari 2007, 13:57

Här är en bild på min mormors bror.
Bilagor
mormors bror.JPG
Mormors bror
mormors bror.JPG (3.53 KiB) Visad 1988 gånger

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 20 februari 2007, 23:55

Kan även vara så att danskarna tog med sig inuiter eller att inuiter från grönland reste hit. För att söka lyckan.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Cornelins

Inlägg av Jens Yde » 21 februari 2007, 12:59

Schwozh skrev:Kan även vara så att danskarna tog med sig inuiter eller att inuiter från grönland reste hit. För att söka lyckan.
Det er ikke noget, man hører meget om i Danmark. Et rygte siger, at bedstemoderen til den sorthårede danske statsminister Anders Fogh Rasmussens, født 1953, var rigtig eskimo på Grønland, men jeg ved ikke om rygtet taler sandt.

Om der kom mange sorte mennesker/negre fra de vestindiske øer til Danmark, så er jeg ikke oplyst om det. Jeg tror, at de kom til København i så fald. For hundrede år siden kom en "negerdreng" til Danmark og blev vist frem i Tivoli. Han blev ret berømt og senere skolelærer. Han er den eneste, jeg har hørt om.
http://da.wikipedia.org/wiki/Victor_Cornelins

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Re: Cornelins

Inlägg av Schwozh » 21 februari 2007, 15:46

Jens Yde skrev:
Schwozh skrev:Kan även vara så att danskarna tog med sig inuiter eller att inuiter från grönland reste hit. För att söka lyckan.
Det er ikke noget, man hører meget om i Danmark. Et rygte siger, at bedstemoderen til den sorthårede danske statsminister Anders Fogh Rasmussens, født 1953, var rigtig eskimo på Grønland, men jeg ved ikke om rygtet taler sandt.

Om der kom mange sorte mennesker/negre fra de vestindiske øer til Danmark, så er jeg ikke oplyst om det. Jeg tror, at de kom til København i så fald. For hundrede år siden kom en "negerdreng" til Danmark og blev vist frem i Tivoli. Han blev ret berømt og senere skolelærer. Han er den eneste, jeg har hørt om.
http://da.wikipedia.org/wiki/Victor_Cornelins
Ah okey =) Tack för informationen =) . Men det är väl ingen omöjlighet iaf att det kan röra sig om inuiter? iofs kanske större chans att det skulle vara samer från norra sverige istället =) . Jag vet att vi har en hel del danska förfädrar vid namn Hindriksen och Jensen.

Vet du om inuiter använder sig utav danska efternamn? =)

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 21 februari 2007, 18:28

Der findes 2500 efternavne på Grønland. De 20 mest udbredte er: Petersen (cirka 2000), Olsen, Jensen, Nielsen, Hansen, Møller, Larsen, Berthelsen, Poulsen, Lyberth, Kristiansen, Jeremiassen, Johansen, Jakobsen, Andersen, Egede, Frederiksen, Kleist, Heilmann, Josefsen (cirka 500).

http://www.statgreen.gl/dk/publ/befolk/98-4navn.pdf

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 23 februari 2007, 23:23

Ah tack så mycket =)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 28 februari 2007, 19:57

Jag ser fortfarande inget afrikanskt eller asiatiskt i ansiktena som visas upp. Jag passar på att påminna att bruna ögon faktiskt förekommer på andra platser än Afrika och Asien. Några av de saker som nämnts, exempelvis höga kindben brukar anges som karaktäristiskt för skandinaver. Och varför denna upphängdhet på hårfärg? När Gobineau exemplifierade de "renaste" tyskarna så hade dessa korpsvart hår. När det gäller kvinnor så är det dessutom vanligt att deras hårfärg mörknar med åren, särskilt efter barnafödsel. Ska man diskutera hår så är det andra saker än färgnyansen som man i första hand bör titta på. Vad menar du med annorlunda ögonform? Menar du såkallade "kattögon"? Artisten Björk har kattögon men trots populära missuppfattningar har hon inga inuiter eller motsvarande i släkten.

mvh/ Daniel

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 1 mars 2007, 00:51

Jo sant iofs. Men men Dna analys kanske ger svar på den frågorna.
Finns ju inget som säger (som du betonade) att den typiska skandinaviern skulle vara blond o blåögd. Det förekommer t.ex blåögdhet i indien och i afghanistan o andra asiatiska länder.

E det en myt att laktos intolorans finns hos samer och andra mongolasiatiska folkslag?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 mars 2007, 15:55

Schwozh, samer är inte ett asiatiskt eller mongoliskt folkslag. Och nej, laktosintolerans förekommer knappast bland samer eller andra eurasiska folk, eftersom mjölk i alla former ofta har utgjort en betydande del av deras diet. Renmjölk, men även getmjölk, ingår som en självklar del i den traditionella samiska kosthållningen. I synnerhet mongolerna, och andra nomader med liknande kultur, lever på sto- jak- och komjölk som ren basföda, speciellt sommartid då boskapen är på grönbete och förrådet från höstens slakt sinat.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 1 mars 2007, 16:21

Djinghis, det där får du äta upp. Laktosintolerans ÄR vanligare hos asiater.

http://lactoseintolerant.org/02_about.html

mvh/ Daniel

Skriv svar