Samer eller asiater?

Diskussioner kring släktforskning.
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 15 februari 2007, 23:56

I Danmark finns det ju flera "infödda danskar" med afrikanskt ursprung, inte från urminnes tider, utan från den danska slavhandelns dagar. Där afrikanska och västindiska slavar kommit till danmark, samt danskar med blandat ursprung i Jungfruöarna.

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Re: Samer eller asiater?

Inlägg av Schwozh » 16 februari 2007, 19:48

a81 skrev:
Schwozh skrev:Jag undrar om det möjligen finns samer i Skåne under 1800 talet och början på 1900 talet? Eftersom min gammelmormor, hennes syskon och hennes mor. Har/hade samiska/asiatiska drag. Som mörkt/svart hår, bruna ögon, satt kroppsbyggnad, annorlunda ögonform och höga kindben. Jag har ärvt bruna ögon och lite kortare kroppsbyggnad (än den vanliga medelsvensson), och mörkt hår och har extremt lätt för att bli solbränd.
Hur långt tillbaka kan du följa dina släktingar? Är det någon gren som inte är utredd? Vad hade de för yrke? I vissa yrkesgrupper förekom ju betydligt större rörlighet än i andra. (Jfr Fredrik Reinfeldts anfader cirkusdirektören John Hood.)

Annars håller jag med om det många redan tagit upp: resandefolk, samer, romer, valloner, ättlingar till trälar, etc. Möjligen kan man också lägga till svejdefinnar. Vilken/vilka av dessa grupper som är mest trolig(a) beror ju också på varifrån i landet dina släktingar ursprungligen kommer.
Djinghis Khan skrev:Mina "svartmuskiga" förfäder var nästan uteslutande åbor, alltså arrendebönder. Det är inte omöjligt att dessa medlemmar av den "lägre agrara medelklassen" är ättlingar till frigivna trälar under medeltiden.
Så kan det kanske vara i det här fallet också. För det första har trälarnas ättlingar med all sannolikhet haft svenska namn (i alla fall så länge det funnits folkbokföring), för det andra var de en ganska stor grupp som kom utifrån (även om en del trälar hade svensk bakgrund), för det tredje är det möjligt att deras ättlingar hamnade i en viss yrkesgrupp: arrendebönder. Finns det många sådana i släkten? En arrendebonde kan kallas: arrendator, landbonde, landbo, brukare, etc, i kyrkböckerna.

Sedan måste man komma ihåg att det finns/fanns många med helsvensk bakgrund som är mörkhåriga. Alla vikingar var knappast blonda.:)

På min mormors sida e det enbart skåne, trelleborg malmöhus området. Dom kan spåras tebax till 1830 talet. Sen vet jag inget mer om det e så att min mammas kusin slutade släktforska eller kom inte längre. Jag vet att det har varit danskar som har invandrat(Vid namn Hindriksen och Jensen). Och många av mina förfädrar arbetade som soldater, dragoner och husar. Sen de andra arbetade som piger och fabriksarbetare. Skulle jätte gärna veta om det kan va så att det har varit afrikanska f.d slavar åt danska kronan som kanske har invandrat. Eller något annat folk =). Trälare borde ha varit utblandade nu. En rolig grej e att antingen blir man svart/brunhårig brunögd o lite mörkare pigment eller så blir man blond blåögd blekhy på min mormors sida, dvs mina nästkusiner o kusiner och även min bror e jätte ljus o "nordisk" tillskillnad från mig. En annan rolig grej e att min kusins ena barn e brunögt o mörkhårig o pigmenterad fast, hans föräldrar e ljusa "nordiska". Så han har ärvt det min kusins barn, det "mörka"

Jag har bifogat en bild på min gammelmormor som barn. Hon sitter i min gammelmormors mors knä. Dom har ganska exotiskt utseende =) ^^
Bilagor
Gammelmormor i hennes mors knä.jpg
Min gammelmormor som liten i hennes mors knä
Gammelmormor i hennes mors knä.jpg (70.19 KiB) Visad 2171 gånger

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 16 februari 2007, 20:27

Intressant bild. Av den vuxna kvinnans utséende att döma skulle jag nästan slå vad om att hon faktiskt är av afrikansk härkomst, förmodligen från de danska kolonierna som Giancarlo nämnde. Mycket intressant i såfall, det borde du forska vidare om

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 16 februari 2007, 22:32

Djinghis Khan skrev:Intressant bild. Av den vuxna kvinnans utséende att döma skulle jag nästan slå vad om att hon faktiskt är av afrikansk härkomst, förmodligen från de danska kolonierna som Giancarlo nämnde. Mycket intressant i såfall, det borde du forska vidare om
Det var väldigt intressant att se bilden. Även om den är lite otydlig ser det verkligen ut som hon (mamman) har rötter långt utanför Skandinavien. Kanske härstammar hon från de slavar danskarna transporterade över Atlanten. Håller med Djinghis Khan, det ser mera ut som hon har afrikanska än asiatiska drag. Hur många generationer bakåt har du från henne? Bilden är väl från sekelskiftet 1900, och då borde hon väl vara född omkring 1870?

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 16 februari 2007, 23:50

a81 skrev:
Djinghis Khan skrev:Intressant bild. Av den vuxna kvinnans utséende att döma skulle jag nästan slå vad om att hon faktiskt är av afrikansk härkomst, förmodligen från de danska kolonierna som Giancarlo nämnde. Mycket intressant i såfall, det borde du forska vidare om
Det var väldigt intressant att se bilden. Även om den är lite otydlig ser det verkligen ut som hon (mamman) har rötter långt utanför Skandinavien. Kanske härstammar hon från de slavar danskarna transporterade över Atlanten. Håller med Djinghis Khan, det ser mera ut som hon har afrikanska än asiatiska drag. Hur många generationer bakåt har du från henne? Bilden är väl från sekelskiftet 1900, och då borde hon väl vara född omkring 1870?
Yes hon föddes runt 1880, min gammelmormor föddes år 1901. Dock fick mamman en dotter innan men hon dog, pga medfödd svaghet (1901). Sen föddes min gammelmormor och hon fick samma namn Augusta. Jag har bara den bilden, eller jo en bild till dock. Men min gammelmormors syskon ser mer skandinaviska förutom en av hennes syskon som ser ut o ha lite fylligare läppar och lite mörkare hår och så. Kan va så att de är 3:e generationens f.d slavar. Tanke på danska efternamn så e det inte omöjligt. Han vid namn Hindriksen arbetade som dräng. Sen har vi ett annat annorlunda efternamn Jacoby av Borglin men det e nog ett soldatnamn. Tänkte på att de som var f.d slavar kanske inte behandlades bra av danska folket så de flyttade runt o även tillbaka till västindien och eventuellt Skåne. En spekulation. Sen finns det afrikaner av lite asiatiska drag i ögonen. Tanke på sandskydd o uv ljus skydd.

Här e även en bild av mig.
Bilagor
%7B5EBB0859-33D6-46DA-8E1C-0143043672FF%7D.jpg
%7B5EBB0859-33D6-46DA-8E1C-0143043672FF%7D.jpg (4.28 KiB) Visad 2147 gånger

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 17 februari 2007, 00:35

Schwozh skrev:Kan va så att de är 3:e generationens f.d slavar. Tanke på danska efternamn så e det inte omöjligt. Han vid namn Hindriksen arbetade som dräng. Sen har vi ett annat annorlunda efternamn Jacoby av Borglin men det e nog ett soldatnamn.
Jacoby av Borglin måste vara ett ovanligt namn. Eller är det vanligt med den typen av namn i Danmark?

En gissing: Om de är slavättlingar kan kanske Jacoby vara en slavs efternamn och Borglin namnet på en dansk plantageägare i Västindien? Men jag har aldrig talas om att slavar skulle ha fått den typen av (dubbla) efternamn...

Sökte på Jacoby på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Jacoby) och personer med det efternamnet verkar finnas i USA, Tyskland, Estland, etc.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 17 gånger.

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 17 februari 2007, 00:45

Jacoby av Borglin måste vara ett ovanligt namn. Eller är det vanligt med den typen av namn i Danmark?

En gissing: Om de är slavättlingar kan kanske Jacoby vara en slavs efternamn och Borglin namnet på en dansk plantageägare i Västindien? Men jag har aldrig talas om att slavar skulle ha fått den typen av (dubbla) efternamn...[/quote]

Jacoby är ett latiniserat namn av Jacobsson och Jacobsen. Dvs av Jacob betyder det.Han bytte namn till Jacobsson senare. Han var även husar. Namnet är väldigt vanligt bland franska och engelskpråkiga länder. Även någon tysk. Jag vet inte om det finns nån dansk vid namn Borglin. Men det kan mycket väl vara så. Av Borglin är ju en benämning från var man kommer ifrån område eller släkt. Läste en gång för längesen om morianer dvs färgade/svarta människor som reste runt i Skåne och arbetade. Och sas komma från danmark. Mycket under 1800 talet. Såsom Fredrik Reinfelds förfäder ^^

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 17 februari 2007, 00:50

Schwozh skrev:Jacoby är ett latiniserat namn av Jacobsson och Jacobsen.
Misstänkte det, ungefär som Petri i Olaus Petri (Olof Petersson) alltså. Du skrev att Jacoby av Borglin var soldat. Det fanns ju i Sverige (minst) en svart soldat, pukslagaren Antoin Zamore (står en del om det på den här sidan på Anbytarforum: http://genealogi.aland.net/discus/messa ... 1158501450). Kanske hade Jacoby av Borglin en liknande bakgrund?
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 17 gånger.

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 17 februari 2007, 00:53

a81 skrev:
Schwozh skrev:Jacoby är ett latiniserat namn av Jacobsson och Jacobsen.
Misstänkte det, ungefär som Petri i Olaus Petri (Olof Petersson) alltså.
Yes precis =) Men han bytte från Jacoby till Jacobsson vilket var den mer omvända varianten ^^

Men som sagt det är ingen omöjlighet att det e från f.d slavar som kan vara mina förfädrar. Tanke på att de behandlades inte illa utan man såg dem som exotiska personer, tillskillnad från "resande folket och romerna". Jag vet inte hur många i Skåne/ Sverige som har oxå delat ursprung från afrika.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 17 februari 2007, 00:59

Den här bilden var ju otroligt fascinerande! :) Rent ytligt talat skulle jag chansa på ett ursprung i afrika. Möjligtivs: indonesien kanske. Men rent ytligt, och utan några fördom är ett utseende som kommit från var som helst. Men afrikaspåret verkar hetast.

Gick ju en dokumentär på dansk tv om en familj i Danmark (med ett ovanligt, litet latinskklingande efternam kommer jag ihåg) som lyckades spåra sig till en afrikansk slav. Kommer inte ihåg namnet på den. Den gick på SVT också.
Rimligt behöver det inte röra sig om slavar som förts direkt till Danmark, utan kanske danskar som fötts i oäkta förhållanden mellan folken i de danska Jungfruöarna, och senare emigrerat till Danmark och sedemera Skåne och fört in dessa gener i din familj.

Ang: Jacoby
Jacoby är ju det ett typiskt judiskt namn, (men det fanns många judar i västindien, och många med tyskt ursprung i den danska kolonialadministrationen - det diskrediterar inte den teorin.)

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 17 februari 2007, 01:08

Giancarlo skrev:Den här bilden var ju otroligt fascinerande! :) Rent ytligt talat skulle jag chansa på ett ursprung i afrika. Möjligtivs: indonesien kanske. Men rent ytligt, och utan några fördom är ett utseende som kommit från var som helst. Men afrikaspåret verkar hetast.

Gick ju en dokumentär på dansk tv om en familj i Danmark (med ett ovanligt, litet latinskklingande efternam kommer jag ihåg) som lyckades spåra sig till en afrikansk slav. Kommer inte ihåg namnet på den. Den gick på SVT också.
Rimligast bör det inte röra sig om slavar som förts direkt till Danmark, utan kanske danskar som fötts i oäkta förhållanden mellan folken i de danska Jungfruöarna, och senare emigrerat till Danmark och sedemera skåne och fört in dessa gener latent i din familj.

Ang: Jacoby
Jacoby är ju det ett typiskt judiskt namn, (men det fanns många judar i västindien, och många med tyskt ursprung i den danska kolonialadministrationen - det diskrediterar inte den teorin.)
Jo kan mycket väl vara så angående med att det var oäkta barn. Jag hittar många oäkta barn där fadern är okänd etc. Jag såg den dokumentären oxå den va intressant och hur hon spårade tillbax till andra ättlingar till den f.d slaven =) Det som fascinerar mig mest är att det mörka sitter i så pass länge. Tanke på hade det varit ett sydeuropeiskt folk så hade det försvunnit vid andra tredje generationen, och man kan betrakta ättlingarna som svenskar om det hade varit ett sydeuropeisk människa.

Jacoby kan vara judiskt, hade en präst som hette Jacoby men det var ett namn han hade tagit efter han hade prästvigt sig. Jag hittade jacoby på answers.com på list of jewish surnames. Men jag mejlade till judiska församlingen i Stockholm de sa att majoriteten av Jacoby var inte judiska efternamn eftersom många skandinavier och latinspråkiga använder sig utav det också =)

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 februari 2007, 13:20

Djinghis Khan skrev:Danskarna tog väl mest trälar i västeled, från brittiska öarna och Irland. En del av irländarna är ju faktiskt mörka, kanske kommer därifrån?
Jag skulle nog tro att importen av trälar till Danmark främst kom från det närbelägna Vendland. Detta område kontrollerades tidvis av de danska kungarna och bör ha utsatts för otaliga danska plundringståg såväl under vikingatiden som före och efter. Jag kan dock inte föreställa mig att de skulle ha varit så mycket mörkare än deras grannar några mil längre norrut.

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 18 februari 2007, 16:12

Örjan skrev:
Djinghis Khan skrev:Danskarna tog väl mest trälar i västeled, från brittiska öarna och Irland. En del av irländarna är ju faktiskt mörka, kanske kommer därifrån?
Jag skulle nog tro att importen av trälar till Danmark främst kom från det närbelägna Vendland. Detta område kontrollerades tidvis av de danska kungarna och bör ha utsatts för otaliga danska plundringståg såväl under vikingatiden som före och efter. Jag kan dock inte föreställa mig att de skulle ha varit så mycket mörkare än deras grannar några mil längre norrut.
Ja precis. Det vore osannolikt. Plus att de lär nog bli utblandade för eller senare. Om så vore fallet.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 februari 2007, 16:35

a81 skrev:
Djinghis Khan skrev:Intressant bild. Av den vuxna kvinnans utséende att döma skulle jag nästan slå vad om att hon faktiskt är av afrikansk härkomst, förmodligen från de danska kolonierna som Giancarlo nämnde.
Det var väldigt intressant att se bilden. Även om den är lite otydlig ser det verkligen ut som hon (mamman) har rötter långt utanför Skandinavien.
Rätt så vilda spekulationer. Och såna slår, som bekant, ofta fel. Vad är det med hennes utseende som ser afrikanskt ut?

mvh/ Daniel

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 18 februari 2007, 16:38

D. Löwenhamn skrev:
a81 skrev:
Djinghis Khan skrev:Intressant bild. Av den vuxna kvinnans utséende att döma skulle jag nästan slå vad om att hon faktiskt är av afrikansk härkomst, förmodligen från de danska kolonierna som Giancarlo nämnde.
Det var väldigt intressant att se bilden. Även om den är lite otydlig ser det verkligen ut som hon (mamman) har rötter långt utanför Skandinavien.
Rätt så vilda spekulationer. Och såna slår, som bekant, ofta fel. Vad är det med hennes utseende som ser afrikanskt ut?

mvh/ Daniel
Hehe hittade en annan bild som min mamma grävde fram. Där var hon inte mörkare till hyn, min gammelmormor. Men dock mörkt hår och lite mer sydligt utseende men inte särskilt afrikanskt. Kan ju va så att det va resande folk. Fast det är oxå spekulationer. Dock minns jag en sak som min mormor sa att man skall ha friska barn. Min mammas kusin fick ett barn som skadades vid förlossningen. Min mormor tyckte det va en skam och man ska inte prata om det.

Lite tredje världen filosofi :P No offense

Skriv svar