Samer eller asiater?

Diskussioner kring släktforskning.
Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Samer eller asiater?

Inlägg av Schwozh » 11 februari 2007, 23:16

Hej!

Jag undrar om det möjligen finns samer i Skåne under 1800 talet och början på 1900 talet?
Eftersom min gammelmormor, hennes syskon och hennes mor. Har/hade samiska/asiatiska drag. Som mörkt/svart hår, bruna ögon, satt kroppsbyggnad, annorlunda ögonform och höga kindben. Jag har ärvt bruna ögon och lite kortare kroppsbyggnad (än den vanliga medelsvensson), och mörkt hår och har extremt lätt för att bli solbränd.

Eller om det möjligen kan va något annat folkslag. Det står inget om något annorlunda i släktforskningspapperna som min mammas kusin hade forskat fram.
Vissa i släkten, påstår att det är valloner men det tror jag inte på(för det vallonska blodet är uttunnat), sen var det någon som sa att det är tattare, vilket borde ha varit nedskrivet i kyrkoböckerna. Det enda annorlunda efternamnet jag kunde hitta var (Magnus) Jacoby av Borglin(sökte på nätet och många träffar i Frankrike, Belgien och Luxembourg(, han var husar, jag har en hel del förfädrar som var soldater vilket var dragoner eller husarer. Vilket var min gammelmormors mors pappa. Och även en dansk Hindrik Jensen som var pappa till min gammelmormors mors mamma.


Någon som vet vad det kan va eller hur jag ska kunna fördjupa mitt arbete?


Mvh Daniel Forsman

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 februari 2007, 18:54

Svårt att säga vad den kan vara för gener som smugit sig in, men samer är det knappast. Det råder en populär föreställning att samer och valloner skulle vara mörkare än övriga skandinaver, men det är endast en myt som delvis lever kvar från rasbiologins tid. De flesta samer är i själva verket ljushåriga (blont eller ljusbrunt hår) och har blå eller grå ögon. Det finns heller inga säkra belägg för att vallonerna under 1600-talet skulle ha haft ett sydeuropeiskt utséende så som ofta hävdas, eller att deras nutida ättlingar skulle ha det.

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 12 februari 2007, 19:08

Ah okey ^^ Tackar =)

Men du vet inte något om vilka folk som kan ha invandrat under den tiden? :D

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 februari 2007, 19:54

Ättlingar till vikingatida trälar kanske? Har själv anor från Halland på min morfars sida där folk i släkten såg mycket sydeuropeiska ut. Kort kroppslängd, mörkt, tjockt hår, "osvenska" ansiktsdrag osv. Trots det finns inga utländska namn i kyrkböckerna. Min egen gissning är att det rör sig om "trälgener" som av någon anledning levt kvar sedan järnålder/vikingatid

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 12 februari 2007, 19:59

Så pass länge?
Vore inte dem vara ganska utblandade? Sen kanske det kan va så att danskarna drog sig med folk också tanke på att halland och skåne tillhört danmark o dels att det flyttade danskar in i skåne o halland även på 1800 talet.. osv. Snarare större chans att det är resande folk =) man e uppblandad med=)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 februari 2007, 21:25

Utblandade javisst, men på sina håll kan generna ha varit dominanta, speciellt om det var mycket trälar i området. Frigivna trälar gifte sig förmodligen mest med andra i samma ställning, och deras ättlingar fortsatter med den trenden. Det har sociala orsaker; adel gifte sig med adel, storbönder gifte sig med storbönder, småbönder med småbönder osv. Mina "svartmuskiga" förfäder var nästan uteslutande åbor, alltså arrendebönder. Det är inte omöjligt att dessa medlemmar av den "lägre agrara medelklassen" är ättlingar till frigivna trälar under medeltiden.

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 12 februari 2007, 21:30

Kan mycket väl stämma =) Men om sådant är fallet, var tog man isf dessa trälar ifrån?
Var det Ryssland och sydeuropa? Inuiter från grönland eller var? =)
Träldomen avskaffades på 1300 talet. Och läste att många behövde inte komma från utlandet utan var människor som blev fattiga o inte kunde försörja sig och blev trälar åt den högre delen av hieriakin

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 13 februari 2007, 11:28

Danskarna tog väl mest trälar i västeled, från brittiska öarna och Irland. En del av irländarna är ju faktiskt mörka, kanske kommer därifrån?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 februari 2007, 15:04

Funnits ju litet konstiga invandrare ibland i Skåne. En kompis till mig, som kan räkna sin skånska släkt väldigt långt iväg, har tyskar, ryssar och zigenare i släkten, t ex.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 13 februari 2007, 16:37

Giancarlo skrev:Funnits ju litet konstiga invandrare ibland i Skåne. En kompis till mig, som kan räkna sin skånska släkt väldigt långt iväg, har tyskar, ryssar och zigenare i släkten, t ex.
"Konstiga" ...?

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Inlägg av Schwozh » 13 februari 2007, 17:03

Djinghis Khan skrev:Danskarna tog väl mest trälar i västeled, från brittiska öarna och Irland. En del av irländarna är ju faktiskt mörka, kanske kommer därifrån?
Perhaps. Men verkar ändå osannolikt. Tanke på att storbönderna "lekte" med trälarna osv. Vilket gjorde oxå att barnen blev ljusare, generation efter generation.

Jag tror mer att det var tyskar på 1700-1800 talet som arbetade som kan vara mina förfädrar eller fransmän som arbetade i Skåne.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 februari 2007, 18:13

Lindir skrev:
Giancarlo skrev:Funnits ju litet konstiga invandrare ibland i Skåne. En kompis till mig, som kan räkna sin skånska släkt väldigt långt iväg, har tyskar, ryssar och zigenare i släkten, t ex.
"Konstiga" ...?
oops, jag tänkte fel rätt språkligt. jag menar. "ovanliga": i ett historiskt sammanhang.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Samer eller asiater?

Inlägg av a81 » 15 februari 2007, 22:14

Schwozh skrev:Jag undrar om det möjligen finns samer i Skåne under 1800 talet och början på 1900 talet? Eftersom min gammelmormor, hennes syskon och hennes mor. Har/hade samiska/asiatiska drag. Som mörkt/svart hår, bruna ögon, satt kroppsbyggnad, annorlunda ögonform och höga kindben. Jag har ärvt bruna ögon och lite kortare kroppsbyggnad (än den vanliga medelsvensson), och mörkt hår och har extremt lätt för att bli solbränd.
Hur långt tillbaka kan du följa dina släktingar? Är det någon gren som inte är utredd? Vad hade de för yrke? I vissa yrkesgrupper förekom ju betydligt större rörlighet än i andra. (Jfr Fredrik Reinfeldts anfader cirkusdirektören John Hood.)

Annars håller jag med om det många redan tagit upp: resandefolk, samer, romer, valloner, ättlingar till trälar, etc. Möjligen kan man också lägga till svejdefinnar. Vilken/vilka av dessa grupper som är mest trolig(a) beror ju också på varifrån i landet dina släktingar ursprungligen kommer.
Djinghis Khan skrev:Mina "svartmuskiga" förfäder var nästan uteslutande åbor, alltså arrendebönder. Det är inte omöjligt att dessa medlemmar av den "lägre agrara medelklassen" är ättlingar till frigivna trälar under medeltiden.
Så kan det kanske vara i det här fallet också. För det första har trälarnas ättlingar med all sannolikhet haft svenska namn (i alla fall så länge det funnits folkbokföring), för det andra var de en ganska stor grupp som kom utifrån (även om en del trälar hade svensk bakgrund), för det tredje är det möjligt att deras ättlingar hamnade i en viss yrkesgrupp: arrendebönder. Finns det många sådana i släkten? En arrendebonde kan kallas: arrendator, landbonde, landbo, brukare, etc, i kyrkböckerna.

Sedan måste man komma ihåg att det finns/fanns många med helsvensk bakgrund som är mörkhåriga. Alla vikingar var knappast blonda.:)

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Vikingerne sejlede fra England og ind i Limfjorden

Inlägg av Jens Yde » 15 februari 2007, 23:14

Djinghis Khan skrev:Danskarna tog väl mest trälar i västeled, från brittiska öarna och Irland. En del av irländarna är ju faktiskt mörka, kanske kommer därifrån?
Jeg har fundet en gammel race-undersøgelse på nettet, lavet for cirka 80-100 år siden. (undersøgelserne stoppede ret pludselig omkring 1930). Den fortæller, at mennesker i Jylland er lyshårede med flest lyshårede i det sydlige Jylland. Dog er mennesker i Thisted Amt, Nordvestjylland, mere mørkhårede, akkurat som danskerne på øerne er mørkhårede. Man har studeret så nøjagtigt, at man på den lille ø Samsø midt i Danmark konstaterede, at folk på Nordsamsø er mørkere end dem på øens sydlige halvdel.

Det stemmer (kanske) med, at grænsen mellem Vesterhavet og Limfjorden var åben for sejlende passage i årene 700-1100, hvilket tilfældigvis falder sammen med vikingetiden. Denne vej sejlede vikingerne, når de kom hjem fra England, idet det var for farligt at sejle nord om Jylland. Medbragte vikingerne på hjemturen irske mørkhårede kvinder med pinkhvid hud? Solgte vikingerne nogle af disse sjældne væsener i Nordvestjylland, inden de sejlede videre til Samsø, Fyn, Sjælland og Skåne - og Gotland?

Den nye dna-teknologi vil sikkert give et svar. Jeg mener at have læst, at samerne i Nordskandinavien er af samme herkomst som berberne i Nordvestafrika. Berberne betegnes af visse kilder som lyshårede og med blå øjne.

http://www.snpa.nordish.net/racesofeurope.htm

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Samer eller asiater?

Inlägg av Djinghis Khan » 15 februari 2007, 23:54

a81 skrev:
Schwozh skrev:
Så kan det kanske vara i det här fallet också. För det första har trälarnas ättlingar med all sannolikhet haft svenska namn (i alla fall så länge det funnits folkbokföring), för det andra var de en ganska stor grupp som kom utifrån (även om en del trälar hade svensk bakgrund), för det tredje är det möjligt att deras ättlingar hamnade i en viss yrkesgrupp: arrendebönder. Finns det många sådana i släkten? En arrendebonde kan kallas: arrendator, landbonde, landbo, brukare, etc, i kyrkböckerna.

Sedan måste man komma ihåg att det finns/fanns många med helsvensk bakgrund som är mörkhåriga. Alla vikingar var knappast blonda.:)
Min morfar var mörk, men konstigt nog hade han som mycket liten ljusblont, nästan kritvitt hår för att med åldern få nästan kolsvart. Ja, det är sant. Han fick i sin tur det "osvenska"/mörka från sin mor (f. 1877) - varifrån hon fick det vet jag inte eftersom jag inte har fotografier av hennes föräldrar. Men på hennes sida har vi alltså till största delen åbor - alltså bönder som arrenderade sin mark men hade ärftlig rätt till denna. Dessa härstammar också kring ett ganska begränsat geografiskt utrymme - i mellersta Halland kring Ätran. Därav kommer misstankarna om ett ursprung hos frigivna trälar under medeltiden. Intressanta spekulationer i alla fall.

Skriv svar