Tidig invandring

Diskussioner kring släktforskning.
GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Tidig invandring

Inlägg av GL » 5 januari 2007, 18:34

Jag har fått uppgift om att en anfader/-moder på min farfars mors sida (förr ~1890) skall ha invandrat från nuvarande Iran och kommit till Sverige uppskattningsvis i mitten av 1800-talet. Har någon en uppfattning om detta kan vara rimligt eller inte, och har någon annan stött på liknande anor (man reste nog inte därifrån alldeles själv). Dessutom så undrar jag om någon vet hur invandrare registerades och hanterades på den tiden. Fanns det en officiell väg med efterföljande pappersspår eller inte? Hur fick man medborgarskap som invandrad?

Skriv nåt om ni vet nåt, vore kul att gräva lite i detta... :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2007, 02:04

BiSOS(föregångaren till SCB) har statistik över invandrare i Sverige under de sista åren av 1800-talet.
Men från Iran har jag inte lagt märke till, men det kan jag kolla upp.

I vilken församling/stad flyttade dom till?
Flyttade din anfader till Östergötland så kanske det finns någonting i Landsarkivet i Vadstena.

Stefan

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Inlägg av GL » 7 januari 2007, 22:33

Stefan Lundgren skrev:BiSOS(föregångaren till SCB) har statistik över invandrare i Sverige under de sista åren av 1800-talet.
Men från Iran har jag inte lagt märke till, men det kan jag kolla upp.

I vilken församling/stad flyttade dom till?
Flyttade din anfader till Östergötland så kanske det finns någonting i Landsarkivet i Vadstena.

Stefan
BiSOS? Hur kommer jag åt det? Finns nada på NE eller google...

Jag har som sagt inte så många detaljer alls, borde fråga lite släktingar först kanske. Vet inte heller var de hamnade först eller vad de hette. Min farfars mor var gift med kyrkoherden i Fellingsbro i Örebro län, och hon är den tidigaste invandrarättlingen som jag känner till. Det är dock inte så mycket till hjälp eftersom att det är under mycket senare tid, hon dog 1969 tror jag.

Ska som sagt fråga vidare och undersöka BiSOS...tack!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2007, 17:02

BiSOS är förkortningen till "Bidrag till Sveriges Officiella Statistik".

Det finns troligen på något bibliotek, men jag kanske kan kolla om det står någonting i dessa på universitetsbiblioteket i Uppsala, men dock inte idag....Om jag gör det isåfall under morgondagen tisdag.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2007, 17:34

Nu har jag också kollat i Bisos, det fanns ingen från Persien under 1870-talet och nästföljande decennium i Sverige; om det inte är något som är dolt fel förstås, däremot fanns det två stycken från Persien under 1890-talet i Sverige.

Stefan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 23 januari 2007, 13:57

Mycket intressant, varför begav de sig hit? Sverige var ju som bekant inget invandringsland på 1800-talet.


//EMS

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 januari 2007, 15:18

Angus skrev:Mycket intressant, varför begav de sig hit? Sverige var ju som bekant inget invandringsland på 1800-talet.


//EMS
Tittar man exempelvis i BiSOS under 1800-talet så hittar man "utländsk folk" i sammanställningen av folkmängden. Det fanns t o m asiater bosatta i Sverige under 1800-talet. Men jag håller med dig att invandringen var ringa, det mesta av invandringen kom ifrån grannländerna och återvändade svenskar från Amerika.

Stefan

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Tidig invandring

Inlägg av GL » 10 december 2008, 07:53

Brukar inte gilla nekromanti, men jag tänkte jag skulle uppdatera tråden med lite ny information. På anbytarforum hittade jag en tråd om den släkt min ffm härstammar ifrån, och där påstås det att släktens anfader kom till Sverige från Persien år 1620 med ingen mindre än Resare-Bengt. Vidare lär han låtit sig döpas i Tyska Kyrkan i Stockholm och tagit sig namnet Spahandelin efter sin hemstad Isfahan.

Den stora fråga som uppstår när man läser detta är hur det kan verifieras. Tyska Kyrkans kyrkböcker eller Resare-Bengts dagböcker är bra gissningar, men det låter löjligt svårt att få tag på.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tidig invandring

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2008, 12:19

Numera finns många delar av BiSOS på nätet och det är bl a befolkning.

http://www.scb.se/templates/Standard____229491.asp

Stefan

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Tidig invandring

Inlägg av GL » 10 december 2008, 20:02

Stefan Lundgren skrev:Numera finns många delar av BiSOS på nätet och det är bl a befolkning.

http://www.scb.se/templates/Standard____229491.asp

Stefan
Jo, men mannen i fråga levde i Sverige ett århundrade innan tabellverket inrättades. Vet inte hur BiSOS kan vara till hjälp...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tidig invandring

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2008, 21:10

Jo, men mannen i fråga levde i Sverige ett århundrade innan tabellverket inrättades. Vet inte hur BiSOS kan vara till hjälp
Jag bara rättade mig efter ditt första inlägg, när du skrev (förr ~1890)
GL skrev:Jag har fått uppgift om att en anfader/-moder på min farfars mors sida (förr ~1890) skall ha invandrat från nuvarande Iran och kommit till Sverige uppskattningsvis i mitten av 1800-talet. Har någon en uppfattning om detta kan vara rimligt eller inte, och har någon annan stött på liknande anor (man reste nog inte därifrån alldeles själv). Dessutom så undrar jag om någon vet hur invandrare registerades och hanterades på den tiden. Fanns det en officiell väg med efterföljande pappersspår eller inte? Hur fick man medborgarskap som invandrad?

Skriv nåt om ni vet nåt, vore kul att gräva lite i detta... :)
Annars är det svarskatalogen(abonemang) och då måste jag nästan veta vad jag skall söka efter.

Stefan

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Tidig invandring

Inlägg av GL » 10 december 2008, 21:36

Stefan Lundgren skrev:
Jo, men mannen i fråga levde i Sverige ett århundrade innan tabellverket inrättades. Vet inte hur BiSOS kan vara till hjälp
Jag bara rättade mig efter ditt första inlägg, när du skrev (förr ~1890)
GL skrev:Jag har fått uppgift om att en anfader/-moder på min farfars mors sida (förr ~1890) skall ha invandrat från nuvarande Iran och kommit till Sverige uppskattningsvis i mitten av 1800-talet. Har någon en uppfattning om detta kan vara rimligt eller inte, och har någon annan stött på liknande anor (man reste nog inte därifrån alldeles själv). Dessutom så undrar jag om någon vet hur invandrare registerades och hanterades på den tiden. Fanns det en officiell väg med efterföljande pappersspår eller inte? Hur fick man medborgarskap som invandrad?

Skriv nåt om ni vet nåt, vore kul att gräva lite i detta... :)
Annars är det svarskatalogen(abonemang) och då måste jag nästan veta vad jag skall söka efter.

Stefan
Ok. Det senaste inlägget är det som gäller, dvs. ankomst 1620.
Vad kan SVAR ha för relevant information?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tidig invandring

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2008, 21:51

Dom har vissa källor från 1600-talet, kan hända att dom har någon församling som har kyrkoböcker därifrån.

Stefan

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Tidig invandring

Inlägg av GL » 11 december 2008, 22:22

Stefan Lundgren skrev:Dom har vissa källor från 1600-talet, kan hända att dom har någon församling som har kyrkoböcker därifrån.

Stefan
Tyska Kyrkan verkar inte ha någon dopbok för år 1620. Den invandrade släktingens son ska ha flyttat till Nådendal i Finland och sedemera tjänstgjort som kyrkoherde. Det kanske är något man kan nysta i...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tidig invandring

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 december 2008, 20:46

http://hiski.genealogia.fi/hiski/1ezc7u finns det bara döpta från 1600-talet när det gäller Nådendal.

Om släktingen under 1620-talet var en kyrkoherde så kanske herdaminnen är ett bra hjälpmedel, dessa finns bl a på större bibliotek.

Stefan

Skriv svar