Slaget vid Poltava

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Slaget vid Poltava

Inlägg av Karl XVII » 22 november 2006, 23:59

Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon databas där man kan söka, för att ta reda på om man eventuellt kan ha haft någon soldatanfader med i slaget vid Poltava?

Jag är även intresserad av databaser för Sveriges alla övriga slag, men Poltava står ju lite i en klass för sig i svensk krigshistoria.

Jag vet att de soldatanteckningar man hade med sig i väldigt stor utsträckning gick upp i rök i takt med att hela regementen förintades.
Västerbottens regemente som jag är mest intresserad av pga min starka släktkoppling till trakterna Umeå-Skellefteå, dit finns det vad jag vet inga bevarade uppgifter rörande slaget vid Poltava.

Är det någon som vet mer så skulle det vara intressant att ta del av det.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 24 november 2006, 19:50

Det finns ett soldatregister:
http://soldat.dis.se/

Sedan finns det en del rullor från tiden före uppbrottet ur Sachsen. Förmodligen skulle det gå att pussla ihop ett någorlunda hyggligt komplett regemente såsom det såg ut när armén lämnade Sachsen 1707 (med reservation för att jag inte känner till källäget för just Västerbottens regemente). Problemet är bara att där upphör i stort sett källorna. Var knektarna dog under åren 1708-09 lär vara i stort sett omöjligt att fastställa annat än i enstaka fall.

Ofta har det gjorts studier på lokalt plan, förmodligen har någon/några intresserat sig även för regementet under Karl XII:s tid. Jag noterar t.ex. att det i LIBRIS nämns något större pärmverk med titeln "Västerbottens regemente under Karl XII". Det kan nog alltså vara värt att kolla upp vad olika hembygdsforskare i trakten redan har gjort

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Inlägg av Ståhlspets » 27 november 2006, 04:21

Då som nämnts allt soldatmaterial förstördes vid Poltava så blir det nästan omöjligt att puzzla ihop några enskilda namn.

En hjälp kan vara Bergenstråhles bok "Västerbottens regementes krigshistoria" som i mitt fall hjälpte mig då vår släkts bataljonspräst finns omnämnd där.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 27 november 2006, 20:02

Det finns en del material rörande svenska fångar i Ryssland och på annat håll finns det exempel på att enstaka brev hem är bevarade eller att någon hemvändare har haft något att säga om en viss soldat. En viss möjlighet kan alltså finnas i lyckliga fall.

Skriv svar