Avrättade i Gävle

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
iasockertopp
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 januari 2006, 20:59
Ort: Gävle

Avrättade i Gävle

Inlägg av iasockertopp » 13 augusti 2006, 11:20

Är det någon som vet var dom avrättade som begravdes i ovigd jord i Gävle ligger?
I Gävleborgs fd slotts-och länshäkte så hade dom en karta över Gävle med punkter utsatta på intresanta ställen och en av dom var ett ställe där dom brukade gräva ner dom som inte fick vila på kyrkogården.
Tycker jag sökt igenom hela internet snart utan att hitta det jag söker. :?
/IA
Senast redigerad av 1 iasockertopp, redigerad totalt 13 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Avrättade Gävle

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 augusti 2006, 17:22

iasockertopp skrev:Är det någon som vet var dom avrättade som begravdes i ovigd jord i Gävle ligger? Var på FängelseMuseét i veckan och har för mig att det var bortåt Sätra men ej säker.
/IA
Om dom inte hamnade på ovigd jord förstås, alltså inte på kyrkogårdar eller f d kyrkplatser. Det var så att folk som blev avrättade grävdes ner lite varstans och ibland utanför själva kyrkmuren.

När jag sökte på avrättningsdatabasen på http://www.genealogi.se så hittade jag en "dös" med avrättade personer. En person blev iallafall begravd på kyrkogården, men oftast hamnade kropparna på ovigd jord.
Tidpunkt: 6 mars 1675
Brott: [ej angivet]
Text: Den 6 mars 1675 på torget i Gävle halshöggs Gävleborgaren Peder Ersson Snifs hustru Anna Israelsdotter Bure, dotter till handelsman och brukspatron i Gävle, Israel Zachrisson Bure (d. efter 1659) och hans hustru Margareta. En son och några döttrar till Anna Israelsdotter Bure och Snifs var också involverade. På grund om Annas bekännelse blev hon inte bränd på bål, och var efter begravd i kyrkogården. Fyra andra kvinnor avrättades samtidigt med Anna och blev halshuggna och brända på bål och inte begravda på kyrkogården. De andra fyra kvinnorna var Lorenz Gullsmeds dotter Brita, Erik Peterssons hustru Elisabeth, Håkan Vacktknekts svärmor Kirstin, 78 år, och Hans Johanssons hustru Brita Canon.
Källa: (uppgift saknas)
Meddelat av John von Walter 21 mars 2003 kl 13:09


Det är en enkel databas att söka i, så jag kan lika gärna rekommendera dig att läsa dessa rapporter och då kanske du får svaret på din fråga. Om du har lust så kan du även titta igenom rötterkatalogen för att hitta släktforskare som är baserad på Gävle med den närmaste omnejden, släktforskare brukar ju hitta detaljer som man inte kan hitta någon annanstans.

Stefan

iasockertopp
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 januari 2006, 20:59
Ort: Gävle

Re: Avrättade Gävle

Inlägg av iasockertopp » 13 augusti 2006, 18:15

Jo, den siten vet jag om. Jag har kollat igenom hela vad jag vet utan att hitta det jag söker. Det är dom i ovigd jord som jag mena.
Tycker jag sökt igenom hela internet snart utan att hitta det jag söker. :?
I Gävleborgs fd slotts-och länshäkte så hade dom en karta över Gävle med punkter utsatta på intresanta ställen och en av dom var ett ställe där dom brukade gräva ner dom som inte fick vila i vigd jord.
/IA

Stefan Lundgren skrev:
iasockertopp skrev:Är det någon som vet var dom avrättade som begravdes i ovigd jord i Gävle ligger? Var på FängelseMuseét i veckan och har för mig att det var bortåt Sätra men ej säker.
/IA
Om dom inte hamnade på ovigd jord förstås, alltså inte på kyrkogårdar eller f d kyrkplatser. Det var så att folk som blev avrättade grävdes ner lite varstans och ibland utanför själva kyrkmuren.

När jag sökte på avrättningsdatabasen på http://www.genealogi.se så hittade jag en "dös" med avrättade personer. En person blev iallafall begravd på kyrkogården, men oftast hamnade kropparna på ovigd jord.
Tidpunkt: 6 mars 1675
Brott: [ej angivet]
Text: Den 6 mars 1675 på torget i Gävle halshöggs Gävleborgaren Peder Ersson Snifs hustru Anna Israelsdotter Bure, dotter till handelsman och brukspatron i Gävle, Israel Zachrisson Bure (d. efter 1659) och hans hustru Margareta. En son och några döttrar till Anna Israelsdotter Bure och Snifs var också involverade. På grund om Annas bekännelse blev hon inte bränd på bål, och var efter begravd i kyrkogården. Fyra andra kvinnor avrättades samtidigt med Anna och blev halshuggna och brända på bål och inte begravda på kyrkogården. De andra fyra kvinnorna var Lorenz Gullsmeds dotter Brita, Erik Peterssons hustru Elisabeth, Håkan Vacktknekts svärmor Kirstin, 78 år, och Hans Johanssons hustru Brita Canon.
Källa: (uppgift saknas)
Meddelat av John von Walter 21 mars 2003 kl 13:09


Det är en enkel databas att söka i, så jag kan lika gärna rekommendera dig att läsa dessa rapporter och då kanske du får svaret på din fråga. Om du har lust så kan du även titta igenom rötterkatalogen för att hitta släktforskare som är baserad på Gävle med den närmaste omnejden, släktforskare brukar ju hitta detaljer som man inte kan hitta någon annanstans.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 augusti 2006, 20:36

En utväg är att möjligen ta kontakt med lokalhistorisk forskare, skulle inte bli försvånad om en släktforskare som är baserad på Gävle även känner till avrättningsplatser.

Stefan

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 14 augusti 2006, 05:09

Hembygdsföreningar brukar vara ett bra tips för att hitta folk med kunskap om orten. Men till sist måste man nog iväg från datorn...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 augusti 2006, 06:37

commuter skrev:Hembygdsföreningar brukar vara ett bra tips för att hitta folk med kunskap om orten. Men till sist måste man nog iväg från datorn...
Tackar!
Där tog du nästan ordet ifrån mig.*skämt*

Hembygdföreringar brukar hålla koll på dessa händelser också, kontrollera också om det finns deras egna skrifter också, dom är antingen gratis eller så kostar det inte mer än hundra kronor styck.

Stefan

iasockertopp
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 januari 2006, 20:59
Ort: Gävle

Tack

Inlägg av iasockertopp » 14 augusti 2006, 21:45

Det är nog det enda jag inte gjort tror jag. Ska försöka ta mig till en sådan.
:)
/IA

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tack

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 augusti 2006, 07:06

iasockertopp skrev:Det är nog det enda jag inte gjort tror jag. Ska försöka ta mig till en sådan.
:)
/IA
Lycka till !!!!
Hoppas att du kan finna någonting där, när du söker i rötterkatalogen, sök på Gävle, ett gott tips. Så hittar du garanterat släktforskare som är släktforskar i Gävle med den närmaste omnejden.

Stefan

Zam
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 augusti 2006, 15:14
Ort: Gävle

Inlägg av Zam » 17 augusti 2006, 22:01

Hej!
Kolla med någon inom Gävle Gille. Om du fortfarande sitter kvar vid datorn kan du surfa in på http://www.hembygd.se/index.asp?lev=8630 för att hitta kontaktpersoner.
Mycket kompetent personal som säkert kan vara till hjälp hittar du även på Gävle Stadsarkiv - väl värt ett besök.

Lycka till!

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 19 augusti 2006, 14:29

Norr om kyrkan var det brukliga för dem som inte fick vila i vigd jord, där fanns oftast en backe utanför bogårdsmuren som kunde anvädas, men vissa brottsligar grävdes ned på avrättningsplatsen. Dessvärre är det väl ganska sällsynt att man hittar uppgifter på hur man gjort i enskilda fall, fast jag har hittat många exempel där det står just utskrivet "norr om kyrkan" osv. Det var ju annars inte bara avrättade utan också själspillingar och odöpta barn som hamnade där.

Skriv svar