iasockertopp skrev:Är det någon som vet var dom avrättade som begravdes i ovigd jord i Gävle ligger? Var på FängelseMuseét i veckan och har för mig att det var bortåt Sätra men ej säker.
/IA
Om dom inte hamnade på ovigd jord förstås, alltså inte på kyrkogårdar eller f d kyrkplatser. Det var så att folk som blev avrättade grävdes ner lite varstans och ibland utanför själva kyrkmuren.
När jag sökte på avrättningsdatabasen på
http://www.genealogi.se så hittade jag en "dös" med avrättade personer. En person blev iallafall begravd på kyrkogården, men oftast hamnade kropparna på ovigd jord.
Tidpunkt: 6 mars 1675
Brott: [ej angivet]
Text: Den 6 mars 1675 på torget i Gävle halshöggs Gävleborgaren Peder Ersson Snifs hustru Anna Israelsdotter Bure, dotter till handelsman och brukspatron i Gävle, Israel Zachrisson Bure (d. efter 1659) och hans hustru Margareta. En son och några döttrar till Anna Israelsdotter Bure och Snifs var också involverade. På grund om Annas bekännelse blev hon inte bränd på bål, och var efter begravd i kyrkogården. Fyra andra kvinnor avrättades samtidigt med Anna och blev halshuggna och brända på bål och inte begravda på kyrkogården. De andra fyra kvinnorna var Lorenz Gullsmeds dotter Brita, Erik Peterssons hustru Elisabeth, Håkan Vacktknekts svärmor Kirstin, 78 år, och Hans Johanssons hustru Brita Canon.
Källa: (uppgift saknas)
Meddelat av John von Walter 21 mars 2003 kl 13:09
Det är en enkel databas att söka i, så jag kan lika gärna rekommendera dig att läsa dessa rapporter och då kanske du får svaret på din fråga. Om du har lust så kan du även titta igenom rötterkatalogen för att hitta släktforskare som är baserad på Gävle med den närmaste omnejden, släktforskare brukar ju hitta detaljer som man inte kan hitta någon annanstans.
Stefan