Forbönder med Armfelts armé

Diskussioner kring släktforskning.
Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 5 augusti 2006, 21:36

Fast var sägs det i det sist citerade dokument att vederbörande skulle ha deltagit i någon transportapparat från kusten (vilken kust)? Det sägs väl att de har fört hästar från hemorten, att de begivit sig iväg i slutet av juli, och de vid ankomsten till Jämtland engagerats i en transport över gränsen.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 5 augusti 2006, 22:18

Men i det tidigare dokumentet talas om "senaste Norgeskjutsen". Om de tagit sig upp till Jämtland och sedan transporterat mat och ammunition till Duved och vidare in i Norge, ingick de i det system av transporter, (sedan kan man kalla det "transportapparat" om man vill) som försåg armén med förnödenheter. Med kust menar jag den vid Bottenhavet, men alla transporter behöver ju inte gå därifrån för att ingå i detta system.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 5 augusti 2006, 22:30

Uppenbarligen har de fraktat till Jämtland. Väl där har de anlitats för att föra förråd in i Norge. Det senare kan ju vara en ren improvisation av ansvariga på svensk sida. Sedan ska kanske inte "Norge" uppfattas alldeles bokstavligt i alla notiserna, armén gick över gränsen den 26 augusti. Det skulle förvåna mig storligen om man dessförinnan hade låtit folk traska över till Norge, uppladdningen i området omgärdades ju med största möjliga sekretess och det rådde sedan 1709 krigstillstånd mellan Danmark-Norge och Sverige.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 6 augusti 2006, 09:46

Jag tror inte heller att uppländska forbönder var ett vanligt inslag i Norra Arméns transportorganisation. Men det hindrar inte att det är en intressant uppgift. Så lägg gärna ut fler texter, helst daterade och med källhänvisningar.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 6 augusti 2006, 14:23

Jag hade för mig jag hade en dom om en bonde som förlorat två hästar på skjutsen, men hittar den inte nu. Att det här var något ovanligt misstänker jag, Våla häradsborna verkar inte ha varit forbönder på det här sättet någon annan gång vad jag vet, jag var intresserad om någon mött uppgifter på det här från något annat härad.
Annars agerade man väl skjutsbönder vid olika transporter, 1714-13/4 när Västerbottniska armén kom från Göteborg, sommaren 1713 Hälsinge regemente samma väg, annars det här inte arméernas ordinarie marschrutt, det sägs uttryckligen av länsman 1714.
Vi får se om någon annan har några uppgifter.

Skriv svar