Ta kontakt med familj

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

Ta kontakt med familj

Inlägg av Corsair » 1 augusti 2006, 14:38

Hej!
Är det någon här som har släktforskat och tagit kontakt med sin tidigare okända del av sin familj? Någon som vill berätta hur just du gick till väga, och hur de reagerade på att du tog kontakt?

/Corsair

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 augusti 2006, 14:46

Personligen har jag någon gång via epost, men jag känner till att utgången är oftast mycket lyckligt, det finns en del berättelser på http://www.genealogi.se om kontakter med okända släktingar. Det är bara att ta kontakt, dom tycker bara att det är trevligt.

Stefan

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

Inlägg av Corsair » 1 augusti 2006, 20:04

Hej!
Tack för ditt svar. Har du själv släktforskat och tagit kontakt med släktingar via e-post? Får man fråga hur du fick tag i deras e-postadresser?

Jag har varit inne på den sidan tidigare och klickat runt något, men tack för tipset, visste nämligen inte att de hade dylika berättelser där. Skall läsa där när jag har tid. Jag har funderat på att ta kontakt med min fars familj i Sverige, men det är svårt att veta hur man skall göra. Det är svårt att bara ta upp telefonen att ringa, och vad skall man säga när de svarar? Ja, det är sådant jag funderar över.

/Corsair

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 augusti 2006, 14:03

Har du själv släktforskat och tagit kontakt med släktingar via e-post? Får man fråga hur du fick tag i deras e-postadresser?
Jag hittade några epost som har samma efternamn som de ingifta kvinnorna i min släkt och frågade dem om de var släkt med den personen. Du kan alltid prova att googla på namnet i exempelvis altavista, google eller yahoo, förhoppningsvis så hittar du en epostadress någonstans. Men om du vet socknarna eller efternamnet på dina släkter i Sverige så kan du alltid söka på det hos följande hemsida.

http://www.abc.se/~m2976/ssff/

Sökträffen
Ämne
Efternamn
Ort Aplagården
Socken Hudene
Län Älvsborgs län
Period 1700-1800
Forskarnr 0199
Du klickar alltså på forskarnumret, där kan du få tag på forskare som antingen forskar på det efternamnet eller socknen. Det är adress, telefonnummer eller bästa fall epostadressen eller hemsidan. Förhoppningsvis så är det din okända släkting som har denna adress.

Stefan

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 2 augusti 2006, 20:46

Har aldrig tagit kontakt med släkt i Sverige. Däremot med tre olika släktgrenar i USA, två gånger via email som jag hittat på nätet och en gång via en lokal släktforskarförening i USA. Alla tre släktgrenarna har blivit överlyckliga och överöst mig med information om vad som hänt släkten i USA (i ett fall t.o.m. en hel bok om släkten i USA). Jag har i min tur skickat över en mängd släktinformation. Detta har dock bara varat någon månad och sen har kontakten brutits.

Men släkt i Sverige har jag aldrig kontaktat. Däremot har jag själv blivit kontaktad av släkt vid två tillfällen. Det har då varit för mig okända släktingar som själva släktforskat och som hittat min mailadress på olika släktforskarsidor. Så det är en fördel att synas i släktforskarsammanhang! Samma sak med en släktgren i Danmark som kontaktade mig och som jag fortfarande efter två år har kontakt med :)

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Ta kontakt med familj

Inlägg av Targenor » 6 januari 2007, 14:16

Corsair skrev:Hej!
Är det någon här som har släktforskat och tagit kontakt med sin tidigare okända del av sin familj? Någon som vill berätta hur just du gick till väga, och hur de reagerade på att du tog kontakt?

/Corsair
Jag fick kontakt via mail med släkten i usa dock genom ren tur , googlade deras efternamn och hittade en kvinna som forskade , kvinnan skickade mitt namn och mail till en kvinna i usa som tillhör min släkt.

Har annars rätt så ofta blivit kontaktad av andra forskare som visat sig vara släkt med mig på olika sätt

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 8 januari 2007, 17:29

Lyfter luren i Amerika och ringer. Aldrig ångrat mig hittils.

Skriv svar