Haplogrupper, knepigt

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
tosses
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 juli 2006, 18:42
Ort: Sverige

Haplogrupper, knepigt

Inlägg av tosses » 14 juli 2006, 18:49

Hej!

Detta är kanske en dum fråga men varför har man inte samordnat haplogruppbenämningarna mellan mtdna och y-dna?
ex. Haplogrupp O(y-dna) är china. Haplogrupp M(mtdna) china, typ!

Vad är viktigast att titta på, y-dna eller mtdna??

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Haplogrupper, knepigt

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juli 2006, 18:52

tosses skrev:Hej!

Detta är kanske en dum fråga men varför har man inte samordnat haplogruppbenämningarna mellan mtdna och y-dna?
ex. Haplogrupp O(y-dna) är china. Haplogrupp M(mtdna) china, typ!

Vad är viktigast att titta på, y-dna eller mtdna??


Puh, är det inte en medicinsk fråga??...........Jag vet inte svaret, kanske någon annan vet.
Välkommen till det historiska forumet Skalman förresten.

Stefan

tosses
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 juli 2006, 18:42
Ort: Sverige

Inlägg av tosses » 14 juli 2006, 18:54

mtDNA är från moderns sida och Y-DNA är från pappas sida. Men det blir väldigt rörigt när man har olika benämningar på haplogrupperna beroende på mtDNA eller Y-DNA.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juli 2006, 19:06

tosses skrev:mtDNA är från moderns sida och Y-DNA är från pappas sida. Men det blir väldigt rörigt när man har olika benämningar på haplogrupperna beroende på mtDNA eller Y-DNA.
Jag har släktforskat själv, men jag har aldrig hört eller sett att någon annan har ställt samma fråga som du. :)

Tror nästan att du har postat i fel forum, tror nästan att en moderator bör tittar på det där, jag medelar en moderator om den där tråden.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 juli 2006, 00:04

Lite fördjupning från NE
haploi´d (av haplo- och grek. -eid\´s '-liknande', '-formad'), inom genetiken: med det antal kromosomer som är karakteristiskt för en växt- eller djurart. Den haploida kromosomuppsättningen finns hos de flesta djurarter bara i könscellerna. Genom sammansmältning av två haploida könsceller uppkommer vid befruktningen ett embryo med dubbel (diploid) kromosomuppsättning. Könscellerna, som uppkommer från diploida celler genom reduktionsdelning (meios), innehåller således endast en kromosom av varje slag, medan kroppscellerna är diploida (med två kromosomer). Hos de flesta högre växter finns det haploida kromosomtalet vanligen endast i pollenkorn och embryosäckar. Många lägre växter är emellertid haploida. Hos t.ex. mossor är endast sporkapseln och dess skaft, som växer fram ur befruktade äggceller, diploid. Genom reduktionsdelning i sporkapseln bildas haploida sporer, som ger upphov till nya haploida mossplantor. Lägre organismer som bakterier och virus har enbart en haploid kromosomuppsättning
Det kanske har förekommit i mina släktleder att nån släktmedlem som har haft "problem" med kromosomer, men det är inte nånting som jag kommer att annonsera om i mina redovisningar om min släkt. Visserligen är folk intresserade över vad sina anfäder har tagit reda på vilken sjukdom som släktingen har dött av, det kan vara relevant till släktforskningen, men att fråga om haplogrupper är alledes för medicinsk i släktforskarvägar.

Eftersom haplogruppen hör hemma i genetiken, så kan det komma fram i avancerad släktforskning, det kan vara till nån hjälp om man hittar en rest av en människa som dog någon gång under medeltiden som inte heller går att finna i någon kyrkobok. Men jag tror en stor del av släktforskare har aldrig hört talas om haplogrupper heller, det är jag i princip säker på.

Det var en liten utvikning.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 juli 2006, 09:49

Naturligtvis är det inte förbjudet att diskutera vilka ämnen som helst här så länge de håller sig till reglerna och har relevans (i aktuellt underforum, i aktuellt fall Släktforskning). Jag bedömer det som att detta visserligen inte är en del av vanlig släktforskning, men att det har släktskap (sic!) med denna. Tosses, du får gärna vara lite mer utförlig eftersom alla kanske inte har samma kunskaper eller tankebanor som du.

Emot reglerna är däremot hobbymoderering, Stefan.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 juli 2006, 18:14

Gutekrigaren skrev:

Emot reglerna är däremot hobbymoderering, Stefan.

Mvh Petter
Det vet jag redan, det kanske såg ut som hobbymodering, men jag gick inte in för det.
Diskuterade bara att det var en avancerad form av släktforskning. Jag antar att du och ni andra moderatorerna vet att jag är van släktforskare, varav jag skrev det där och ingenting annat. Visserligen finns det en diskussionsgrupp om det på anlöparforumet. Men jag påpekade bara att det var avancerad form av släktforskning.

Visserligen kan det där låta som hobbymodering;
Eftersom haplogruppen hör hemma i genetiken
och är det bara information och intenting annat. Jag gick aldrig in för att hobbymoderare.

Jag ställer frågan igen som jag gjorde med den där tråden.

viewtopic.php?t=20046&highlight=gr%E4nsen

Var går gränsen mellan hobbymodering och informerande syfte egentligen, jag kan gärna sluta skriva på Skalman om det skall vara så.

Stefan

Skriv svar