Mattias Alexander Ungern-Sternberg

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Master Marx
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 maj 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Mattias Alexander Ungern-Sternberg

Inlägg av Master Marx » 12 juli 2006, 05:46

Hej, är det någon som vet mer om denne person och hans ättlingar? Finns han i någons listor?

Mattias Alexander von Ungern-Sternberg, född 1689, död 1763, svensk friherre, militär och politiker (mösspartiet), fältmarskalk 1753, lantmarskalk 1742 och 1746.

Jag antar att hans ättlingar blev i Finland efter Rysslands övertagande, alt. Pommern, Baltikum (Litauen?). Men jag har inga detaljer. Kan han möjligen vara an anfader till denne skurk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_von ... -Sternberg


Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Al ... -Sternberg

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 12 juli 2006, 17:03

Jag har inte mycket i mina papper, mer än att han går in i släkten von Post. Matthias Alexander fick med Beata Sofia Mörner en son, Fredrik Ungern-Sternberg som var gift med Ulrika Eleonora Fleetwood. Dessa fick i sin tur en son Alexander Ungern-Sternberg som var gift med Elisabeth Eva De Geer. Deras dotter Christina var gift med Generaladjutant Stafs von Post.
I Sverige dog ätten ut 1826, men levde som sagt var vidare på Ryskt område, men den är ju som sagt var äldre äldsta omtalande är från 1286, så Robert kan ju komma från en annan gren.
Du kan ju alltid konsultera Elgenstierna om och se om det ger något. Släkt med varandra torde de väl i alla fall vara.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2006, 19:16

Gustav Elgenstiernas ättregister är en möjlighet att det finns där.
Från NE
Åren 1925-36 utgav han Den introducerade svenska adelns ättartavlor 1-9, en aktualiserad och med nyare forskningsresultat korrigerad edition av "Riddarhusets genealogier", som tidigare utgivits av Gabriel Anrep 1858-64.
Kanske Anreps version finns på Runebergsprojektet.
Men nu är denna hemsida temporärt nerlagd.

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 12 juli 2006, 20:47

Förlåt!
Skulle förståss ha förklarat vad jag menade - jag tänker mig inte för ibland.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Mattias Alexander Ungern-Sternberg

Inlägg av Ben » 5 augusti 2006, 19:38

Master Marx skrev:Hej, är det någon som vet mer om denne person och hans ättlingar? Finns han i någons listor?

Mattias Alexander von Ungern-Sternberg, född 1689, död 1763, svensk friherre, militär och politiker (mösspartiet), fältmarskalk 1753, lantmarskalk 1742 och 1746.

Jag antar att hans ättlingar blev i Finland efter Rysslands övertagande, alt. Pommern, Baltikum (Litauen?). Men jag har inga detaljer. Kan han möjligen vara an anfader till denne skurk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_von ... -Sternberg


Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Al ... -Sternberg

Inte anfader, men det är samma släkt. Båda finns med i Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor, vilken finns på många bibliotek runtom i landet. Släktträdet är väldigt stort så det går inte att kortfattat redogöra för hur de hänger ihop.

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 14 september 2006, 22:45

Här är något om vad MAvU-S har bidragit med till ridkonstens historia:

1752 trycktes och utgavs den första ridhandboken på svenska någonsin. Den heter Nya Newcastle eller Afhandling om ridkonsten efter de nyaste och bästa grundsatser. Den var en översättning från franskan. Orginalet är skrivet av Claude Bourgelat, stallmästare i Lyon, och måste fått ett stort genomslag eftersom man valde att översätta just den. (Newcastle är förövrigt namnet på en berömd engelsk ridmästare som påstod sig ha undervisat drottning Kristina - alltså en slags kvalitetsstämpel.)

Åter till MAvU-S.
Ingenstans i boken anges översättaren men det anses vedertaget att det var just MAvU-S. Boken bär ett hedrande förord av Svenska Akademien sekreterare Pehr Wargentin som lyder:
Denna översättning som till Kongl Vetenskaps-Academien blivit inlämnad av en ibland dess ledamöter har Academien funnit så mycet mera nyttigt och nödigt att befordra till tryckeriet som Ridkonsten är en angelägen del av Krigs-Vetenskapen och härtill intet finnes deruti vara skrivet på modersmålet.

Av detta får vi alltså veta att han utöver alla andra utmärkelser ävenledes var ledamot av Kogl Vetenskaps-Academien!
Och garanterat säker i sadeln.

Användarvisningsbild
Von_Abdank
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 26 maj 2006, 23:09
Ort: Sverge

Inlägg av Von_Abdank » 18 september 2006, 10:08

Min mormor Pomorska var ju ingift med nån sternberg.
ska fråga lite och se om jag får fram några intresanta document, hon har massa skit i gården som hon ärvde.
hon har ju massa tavlor och skit plus att man kan alltid söka i släktarkiven det har hon ju rätt till som familjemedlem.

Skriv svar