Amerikaemigration, släktband

Diskussioner kring släktforskning.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Amerikaemigration, släktband

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 mars 2006, 18:15

Två av min farfars bröder emigerade till USA under mellankrigstiden och en av dessa fick familj, det är fjärde generationen som håller på att bildas nu. Dom sökte lyckan där, fick jobb på deras utbildning från Sverige och kunde leva ganska så tillfredsställade i Baltimore, Maryland.

Det var 1,3 miljoner svenskar som emigerade till USA/Amerika, tycker nog att det är lite märkligt om inte någon skalmanit har släktingar som emigerade under 1800-talet och särskilt under 1880-talet när emigrationen var som störst. :)

Hade ni släktingar som åkte över till USA?

Stefan

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 25 mars 2006, 08:36

Kanadaemigranter finns både från farmors, farfars och morfars sida. Alla de släktingar som emigrerade hamnade märkligt nog i Alberta och British Columbia oberoende av varandra, inte en enda på södra sidan gränsen.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 27 mars 2006, 20:51

På fädernet åtminstone en av min farmors morbröder. Dessutom bodde farmors morfar over there ett tag, men han flyttade hem igen. På mödernet en släkting från Transsylvanien som mot slutet av kriget "gick med i SS" (vad det nu innebär), hamnade i amerikansk fångenskap nånstans vid Linz, gifte sig med en österrikiska och drog åstad över havet.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 april 2006, 20:36

Jag är lite försvånad över att det är bara tre skalmaniter som har släktband med Amerika, trodde nästan att det skulle vara flera, med tanke på exempelvis den utvandring som var under 1880-talet när Sverige hade 50 000 emigranter per år under tre tillfällen.

Stefan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 10 april 2006, 20:57

Stefan Lundgren skrev:Jag är lite försvånad över att det är bara tre skalmaniter som har släktband med Amerika, trodde nästan att det skulle vara flera, med tanke på exempelvis den utvandring som var under 1880-talet när Sverige hade 50 000 emigranter per år under tre tillfällen.

Stefan
Många har nog inte koll helt enkelt. Trodde själv att jag saknade emigranter, merparten av den utforskade släkten har varit jordägande bönder/ högrestånds personer, men till slut på en av de sista outforskade grenarna så hittade vi en emigrant, vilket innebar att min mor har bryllingar i USA. Min morfars mormors bror emigrerade från Värmland.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 21 april 2006, 10:03

Har många och inte alls koll på alla. Men de jag har kontakt med finns i Nebraska som emigrerade i början av förra seklet. Flera finns i klippiga bergen, BC som åkte på 70-talet. Några i LA, USA samt flera till som jag inte har så bra koll på. Siste emigranten är väl jag själv, delvis. Oberoende av de andra. Trivs dock bäst i Sverige/Europa och tycker ofta att det är rätt drygt "over there". Men det är intressant att riktigt känna på skildnaderna.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 21 april 2006, 18:38

Grejen är ju att väldigt många amerikasvenskar faktiskt återvände till fosterlandet, så därför så är nog
inte konstigt att alltför många inte har så jättemånga släktingar i USA som vi egentligen borde ha.

Mina släktingar i USA har namnet Springcorn, de ändrade helt enkelt K:et i sitt efternamn Springkorn också fick
det en annorlunda betydelse. :)


Var de svenskättade i USA finns idag:
Bild

varför åkte alla svenskar så långt västerut kan man fråga sig? Medans det finns väldigt
få i södern och i östra USA.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 22 april 2006, 10:10

En del som åkte lite senare reste fram och tillbaka flera gånger. Många, många andra som åkte ångrade sig och längtade tillbaka men blev kvar och fick drömma om hemlandet istället. Känslor som jag tror är svåra att förstå innan man faktiskt upplever dem. Men det finns mängder av svenskättlingar. Däremot har kontakten ofta brutits och inte tagits upp igen. En hobby jag däremot har. Folk blir lite paffa när man ringer och säger "Tjenare, det var länge sedan" typ.

Jag har förresten även en släkting som dog på Titanic.

sjörövarfabbe
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 november 2006, 20:36
Ort: Svitjod

Mina släktband i Amerikat

Inlägg av sjörövarfabbe » 16 november 2006, 20:47

för läänge sedan for min morfars morbror Johan till staterna.
Senaste livstecknet var ett brev från trettiotalet hem till morfar.

1941 kom så ett brev att morbror Johan gått bort.
Därefter är allt tyst..
Nån som vet något bra sätt att spåra släktingarna "over there"?

Har försökt med: telefonregistret i Californien
folkräkningar 1920 och 1930
dödsböcker ( tror vi hittade gravstenen)

men några födelseattester har vi inte hittat, trots att vi vet barnens namn.

Pleeease tips, länkar,. idëer, kontakter? vill så gärna ge mor nåt resultat, hon fyller snart 70..

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Inlägg av Razor » 14 december 2006, 16:34

Giancarlo skrev:varför åkte alla svenskar så långt västerut kan man fråga sig? Medans det finns väldigt få i södern och i östra USA.
I västra USA fast det land att ta i anspråk under 1800-talet. Östra USA var i stor utsträckning redan "upptaget" av tidigare emigranter från framför allt Storbrittanien. Då kanske de flesta Svenskar som emigrerade var torpare och bönder så ville de sannolikt komma till lediga och obrukade jordar att försörja sig på.

Har själv åtminstone ett par emigranter till USA bland förfäderna men har kört fast benhårt i arbetet att spåra deras efterkomlingar :(

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 26 december 2006, 00:35

min morfars morfars bror for över till USA efter en olycklig kärlekshistoria.
min morfars moster och hennes familj följde efter några 10 tal år senare.
min farmors farbror bodde under några år i USA

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 23 januari 2007, 13:32

Har på en hemsida (ellisisland.com) hittat ett antal personer med samma efternamn som jag, några var från samma trakt där min morfar (med samma efternamn) kommer ifrån.

Är det någon som kan tyda vad som står längst till höger i originalrullan från fartyget två av dessa gick ombord på (de har nr 20-21 i rullan)? Skall tydligen vara en adress till någon anhörig eller liknande.

I övrigt väldigt spännande att läsa sådant här. Undrar vad de tänkte när de anlände till sitt nya land, blott fjorton respektive arton år gamla, och undrar om deras ättlingar lever kvar än, eller om de återvände till Sverige?


//EMS

[Edit] Tycker mig nu se att det står "Uncle Emanuel Rehnberg, någon gatuadress, West Hoboken, N.J (New Jersey). Ser dock fortfarande inte gatuadressen.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 23 januari 2007, 16:45

Angus skrev:Har på en hemsida (ellisisland.com) hittat ett antal personer med samma efternamn som jag, några var från samma trakt där min morfar (med samma efternamn) kommer ifrån.

Är det någon som kan tyda vad som står längst till höger i originalrullan från fartyget två av dessa gick ombord på (de har nr 20-21 i rullan)? Skall tydligen vara en adress till någon anhörig eller liknande.

I övrigt väldigt spännande att läsa sådant här. Undrar vad de tänkte när de anlände till sitt nya land, blott fjorton respektive arton år gamla, och undrar om deras ättlingar lever kvar än, eller om de återvände till Sverige?


//EMS

[Edit] Tycker mig nu se att det står "Uncle Emanuel Rehnberg, någon gatuadress, West Hoboken, N.J (New Jersey). Ser dock fortfarande inte gatuadressen.
Sparade ner bilden och förstorade upp den.
får Fram Uncle Emanuel Rehnberg 512 Seventh? Street West Hoboken. N.J

Just Seventh e ja osäker på.

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Samuelsson » 24 januari 2007, 11:34

Såväl min mormors faster som min morfars far åkte till USA (från Finland) och ynglade av sig, och båda de släktgrenarna har vår del av släkten tagit kontakt med under senare år, och tillika besökt. Min morfars far kom tillbaka till Finland efter drygt tio år i USA, och det var först därefter min morfar föddes - men trots kännedomen och kontaktmöjligheterna med sin bror och syster på andra sidan atlanten så tog aldrig min morfar kontakt med dem innan han dog 1997. Märkligt.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 24 januari 2007, 18:00

Med tanke på emigrationens omfattning så är det nog den stora majoriteten av Sveriges befolkning som idag har släkt i USA. Har själv haft kontakt med tre olika släktgrenar i USA och försöker hitta fler. Den stora massan hamnade i Massachutes, men en släktingt tog sig ända till Alaska under guldruschen. Han dog dock på 1930-talet utan någon familj. En kul detalj var att det förra sommaren gjordes en arkeologisk utgrävning där hans affär en gång stått (han hade en "lanthandel" i Eagle City). Den ansvariga kontaktade mig i samband med det efter att ha hittat min efterforskning på amerikanska släktforskarsidor. Fick på så sätt fotografier på min släkting. Idag är släktingarna i USA utsprida över hela östkusten från New York till Florida.

Skriv svar