Släkten Schack

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Släkten Schack

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2006, 17:58

Denna släkt ägde bl a Utöhus på Arnö under 1400-talet och allt talar om att det var den första ägande släkten till Utöhus. Undrar nästan om det var en medeltida frälsesläkt, det låter nästan som detta och skall eventuellt kolla upp det lite grann så småningom.
Från Uppsala länsstyrelse
Utöhus nämns första gången i början av 1400-talet och var då sätesgård för släkten Schack. Det ålderdomliga och väl bevarade stenhuset med rektangulär grundplan och trappgavlar inrymmer en välvd källarvåning, däröver två fulla våningar och två vindsvåningar. Bottenvåningen inrymmer sju rum och en genomgående förstuga, övervåningen är däremot oinredd. Utöhus uppfördes troligen i början av 1500-talet med Nils Gjurdsson Schack som byggherre. Den nuvarande rumsindelningen och fönstren torde ha tillkommit vid en ombyggnad omkring 1650.
Vilka var denna släkt?
Vad var det kända som?

Det är faktiskt första gången jag hörde talas om dem eller reagerade över släkten Schack.

Jag är nog inte den förste som har frågat denna fråga, en diskussion på anlöparforumet;
Anbytarforum:
Övriga ämnen:
Medeltiden:
Bengta Johansdotter (Schack)

http://www.genealogi.se

Så finns det ett inlägg med följande skrift.
Gjurd Persson (Schack) levde i början på 1400-talet och är den förste kände ägaren till gården Utö.
Familjens vapensköld, ett schackbräde, hänger i Arnö kyrka. Sannolikt var det Nils Gjurdsson (Schack) som lät bygga stenhuset åren före 1511, sedan hans släkt avvecklat gården Väppeby och skänkt fastigheten till kyrkan.

Men jag undrar att om hur många barnen de har.
Bengta Johansdotter (Schack)levde under 1430-1450-talet. Hennes far Johan (Schack) bor nån på gården, och nån känner namnet?
Svaret tycks vara följande:
I Släkt och Hävd 1960:1 s 1-27 kan du dessutom finna en rätt omfattande, men dessvärre inte helt tillförlitlig, uppsats om ätten Schack av Skylvalla, skriven av Jan Eric Almquist.

Denna tidskrift kan jag nå.
CLAUS PLATA
Död efter 1456
Häradshövding i Rönö härad

Gift med

CECILIA NILSDOTTER (SCHACK)
Föddes som dotter av Nils Arvidsson (Schack) och Bathild Jonsdotter (Blad)
Död efter 1438

NILS ARVIDSSON (SCHACK)
Död 1409

Gift med

BATHILD JONSDOTTER (BLAD)
Död efter 1428
Skriven av Ralf Palmgren, kan det möjligen vara våran Ralf Palmgren? Hans epost kommer också från Finland så det kan nog vara samma person, hoppas verkligen att han får se denna tråd.

Kommer denna släkt ursprungligen från Danmark?

Anbytarforum:
Övriga ämnen:
Medeltiden:
Danmark

Så skrev bl a John Winblad von Walter den 2 mars 2001 följande:

"
Danmarks Adels Aarbog XLIX" (1932) ser ut ha en stor utredning över ätten von Schack på sidor 3-113. Min gissning är att utredningen skall uppvisa även generationer tidigare än 1550. Tyvärr att jag har inte Aarbogen för 1932 nära till hands här i Minnesota; biblioteket här bara har åren från till 1930. "Danmarks Adels Aarbog" serien troligen hittades vid bättre biblioteken i Sverige. Von Schack också stavades von Shack.
Enligt "Dansk Biografisk Lexikon XXI" (1941) ätten von Schack är en vidspredd nordtysk adelsätt
med flera grenar invandrade till Danmark i militär tjänst. Äldst känd släktmedlem är Skaccus de Bardewic från norrväst om Luneberg i Tyskland, nämnd i 1162. Kanske är han samma person som Schacco de Ertenberg, nämnd 1169 och (bedstefader?) till Henrik I von Schack, nämnd 1211 och 1237 till Gultzow och Lauenberg i Tyskland.
Henrik I von Schacks sonssons söner var Herman, nämnd 1301 och 1335, och Johan till Gultzow, nämnd 1319 och 1335, som då har delat släkten i två huvudlinjer för senare seklar.
Det är också en Pommern linje om släkten von Schack som har ursprung med Riddaren Zsachow, soms ättling ser ut vara Jurgen Schack till Prillwitz, nämnd 1450. Pommerns anknytningen till Henrik I von Schacks linje är okänd.
Jag själv har bland min anor Ulrik von Shack (f. ca 1505?) till husen Gultzow, Wasendal, och Wendewisch, troligen alla i Mecklenburg i Tyskland. Ulriks dotter, Margareta von Shack var gift med Samson Jurgensson von Blucher till Waschow och Wibendorff i Mecklenburg. Samsons dotter var Anna Catharina von Blucher, till husen Washow och Lesen i Mecklenburg, som var gift med Jurgen Sperling till Rubow och Zernsdorff. Det var deras söner, Henrik och Caspar Sperling, som kom i Svensk militär tjänst och som då kom ha ättlingar i Sverige.
Ulrik von Shack till Gultzow kanske kan vara en ättling till Johan von Schack till Gultzow, men till nu har jag inte hittat en god och pålitlig släktbok eller antavla, eller bevis och källor att stödja dessa hypotes. Jag också behöver att hitta "Danmarks Adela Aarbog" för året 1932....
Enligt detta inlägg så kommer släkten ursp från Danmark, stämmer det? Hade dessa personer några förgreningar som skulle inta Utöhus?

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 9 mars 2006, 00:28

Skriven av Ralf Palmgren, kan det möjligen vara våran Ralf Palmgren? Hans epost kommer också från Finland så det kan nog vara samma person, hoppas verkligen att han får se denna tråd.
:D

Jag ser först nu det här inlägget och visst är det fråga om samma person. Jag började först skriva inlägg på Anbytarforum och har därefter kommit över hit till det bästa diskussionsforumet i historia. Alltid nu och då brukar jag skriva inlägg på Anbytarforum. Den svenska medeltida frälsesläkten Schack af Skylvalla finns visserligen med i min släktforskning men jag har inte släktforskat så värst mycket på just den släkten.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 mars 2006, 10:08

Ett ovidkommande inlägg har tagits bort.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 mars 2006, 21:31

Ralf Palmgren skrev:
:D

Jag ser först nu det här inlägget och visst är det fråga om samma person. Jag började först skriva inlägg på Anbytarforum och har därefter kommit över hit till det bästa diskussionsforumet i historia. Alltid nu och då brukar jag skriva inlägg på Anbytarforum. Den svenska medeltida frälsesläkten Schack af Skylvalla finns visserligen med i min släktforskning men jag har inte släktforskat så värst mycket på just den släkten.
Det verkar vara en ganska så utspridd släkt ändå, eftersom Schack af Skylvalla inte är samma gren som jag nämnde här ovanför. Finns det fler än två grenar av släkten Schack?

Stefan

Skriv svar