Största adelsätten?

Diskussioner kring släktforskning.
Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 5 november 2007, 17:33

Jag sitter med Rundquists bok Blått blod och liljevita händer (det är hennes doktorsavhandling i etnologi) framför mig. Det är härifrån jag fått uppgifterna. Uppgifterna står på s. 331. Kalendern var ett sätt att hålla reda på släktningar och ett sätt att hitta äktenskapspartner.
Hon skriver adelsmän och kvinnor skrev memoarer med neutrala titlar som Minnen och Hågkomster för att släkt ocn annan adel skulle kunna orientera sig i sociala relationer och släktband inom adeln. Ett sätt att levandegöra bl.a. Adelskalendern. "Entoniga uppräkningar av namn på personer med vilka författaren umgicks dyker också upp. När Cecilia af Klercker redogör för sin ungdoms sociala cirkel räknar hon i ett svep upp 62 adliga namn på den tidens societetsflickor./.../ Hon följer lydigt en konvention i memoargenren. Det är som om mängden namn skall övertyga läsaren om skribenternas fasta plats i de rätta kretsarna." (s. 17).
Senast redigerad av 1 Wavy Gravy, redigerad totalt 9 gånger.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 november 2007, 22:31

Jag tycker att din länk till SVD-artikeln förklarar adelskalenders alternativa namn samt deras geografiska utspridning väl nog. :wink:

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 8 november 2007, 14:19

"Boken" förekommer också som namn. Jag tror inte att "skvallran" är begränsad till Skåneadeln som det står i SvD. I Rundqvists bok står bara skvallran och boken. :)

Skriv svar