100 års-gräns

Diskussioner kring släktforskning.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

100 års-gräns

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 december 2005, 16:11

Jag tycker att det är lämplig att diskutera här på Skalman också, under de senaste månaderna har det varit emellanåt ganska hett diskussion kring skrivelser om levande personer. Förut kunde man skriva på exempelvis anlöparforumet om levande personer och då sekretesslagen gällde 70 år tillbaka i tiden.

Nu är regeln att man måste överväga om personen lever och det gäller alla levande individer som är födda 1905 eller senare. En person måste alltså vara död om man skall kunna få skriva eller lägga ut namnet offentligt. Anledningen är att en del rasistiska eller politiska påhopp har förekommit bl a på anlöparforum hos http://www.genealogi.se . Det är också därför att två forum på anlöparforum är stängda tills vidare.

Nu tänker jag inte bifoga mer än ett par regler som gäller bl a på http://www.genealogi.se och det finns en del artiklar hos olika nättidningar om denna omvandelse. Jag har iallafall accepterar detta och jag antar att det gäller på Skalman också, att inga levande personer får förekomma på Skalman, alltså personer som inte är relaterad till "kändisvärlden".
Från anlöparforum
På Anbytarforum får du endast skriva om AVLIDNA personer. Inlägg som behandlar nu levande personer kan komma att tas bort utan varning. Dock är det givetvis tillåtet att nämna nu levande personers namn i egenskap av utforskare av, eller författare till källor som åberopas.
Om du inte vet huruvida en person är avliden, tillämpar du en 100-årsgräns, dvs. är personen född före 1905 är det fritt fram, annars inte.
Stefan

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 13 december 2005, 17:54

Men alla kändisar får man skriva om eller hur menar du? :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 december 2005, 18:07

Königstiger skrev:Men alla kändisar får man skriva om eller hur menar du? :?
Ja, inom en viss gräns, en underavdelning i anlöparforum på ovannämnda hemsidan så är forumet om kändisar stängd tills vidare. Nu har jag inte läst hela Datainspektionens rapport eller lagändring så jag kan inte svara på det heller. Men syfte med denna tråd är att diskutera om det eller skaffa oss info. Det är därför jag tog upp det där.

Stefan

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 14 december 2005, 02:18

Bra idé! Skulle gärna vilja se den lagen.. Om man frågar personen så måste man ju få skriva dennes namn :?

Men vad menar du med anlöparforum?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 december 2005, 12:15

Königstiger skrev:Bra idé! Skulle gärna vilja se den lagen.. Om man frågar personen så måste man ju få skriva dennes namn :?

Men vad menar du med anlöparforum?
Datainspektionen och lite grann om lagändringen finns på http://www.genealogi.se

Diskussionen kring detta finns anlöparforumet på den där hemsidan,
http://genealogi.aland.net/discus/

Klicka antingen på:

Ordet är fritt (leta reda på datainspektionens beslut)

el

Datainspektionens beslut (längst ner)

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Ändrad till 110 år

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2006, 15:15

Här kommer ett utklipp från datainspektionen.
110 år lämplig gräns enligt Datainspektionen
■ Nej, det räcker inte med 100 år som gräns! Det säger Datainspektionen i ett svar till Sveriges Släktforskarförbund. För säkerhets skull ska gränsen sättas vid 110 år! Det är en av de kommentarer som nu kommit med anledning av de ändringarna som införts eller planeras för Anbytarforum.

Datainspektionen konstaterar att Anbytarforum inte ska betraktas som en journalistisk produkt och det finns därför inga undantag från PuL. Som en följd av detta har man specialgranskat några rubriker och konstaterar:

- Att "Kändisars härkomst" innehåller i huvudsak uppgifter om personer som fortfarande är i livet. Inspektionen accepterar Förbundets förslag till ändring dvs att inte publicera uppgifter om levande personer och att ändra rubriken till "Kända personers härkomst"

- Att "Brott och straff" innehåller namn på såväl avlidna som levande brottslingar och deras släktingar. Ämnesområdet kommer att ändras till "Historiska brottslingar". Med en regel som begränsar inläggen till brott begångna för minst 100 år sedan "minskas risken för att publicera uppgifter om nu levande brottslingar" och Datainspektionen har därför acceptera de nya reglerna.

- Att "Etniska grupper" innehåller uppgifter om personer födda på 1900-talet. Datainspektionen noterar att ämnesområdet inordnas under en ny rubrik "Särskilda forskningsområden". Det handlar om forskning med särskilda källor, metodproblem eller annat som motiverar en placering i denna avdelning. Det kan vara diskussioner om medeltidsforskning, adelsforskning, judisk-, samisk eller romsk släktforskning, samt forskning kring resandesläkter. Med dessa ändringar kan diskussionerna öppnas, under förutsättning att det endast handlar om historisk tid och utan anknytning till nu levande personer.

Datainspektionen påpekar sedan, att uppgifter om avlidna inte omfattas av personuppgiftslagen. Däremot omfattas de nu levande personer som är släkt med den avlidne och som nämns i sammanhanget. Eftersom nu levande personer inte ska behandlas på Anbytarforum - enligt generalklausulen - torde detta alltså inte utgöra något problem!

Släktforskarförbundets styrelse kommer att behandla den nya skrivelsen vid sitt möte i mitten av januari. (4 jan 2006)
Tänkte bara meddela detta eftersom levande personer även redovisas på Skalman.

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 5 januari 2006, 20:25

Skalman lyder inte under svensk lag eftersom servern ligger utomlands.

mvh/ Daniel

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2006, 18:24

D. Löwenhamn skrev:Skalman lyder inte under svensk lag eftersom servern ligger utomlands.

mvh/ Daniel
Jag är lite försvånad över denna uppgift, eftersom nästan allting skrivs på svenska så måste Skalman vara kontrollerad nånstans. Men jag har kanske lite fel.

Stefan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 9 januari 2006, 18:31

Stefan Lundgren skrev:
D. Löwenhamn skrev:Skalman lyder inte under svensk lag eftersom servern ligger utomlands.

mvh/ Daniel
Jag är lite försvånad över denna uppgift, eftersom nästan allting skrivs på svenska så måste Skalman vara kontrollerad nånstans. Men jag har kanske lite fel.

Stefan
Varför måste den vara kontrollerad bara för att den är på svenska?? Niue kanske har någon kontrollmyndighet men det betvivlar jag.

/CvD

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 januari 2006, 18:46

Nu blev det väldigt förvirrat.

1) Var servern ligger har jag ingen aning om, men jag är rätt säker på att den inte är i närheten av Niue. Deras landsdomän är som bekant .nu, men det betyder inte att en request kommer i närheten av deras territorium.

2) Att inläggen är på svenska spelar givetvis noll roll.

3) Datainspektionens hundraårsgräns må vara lika godtycklig som korkad, men såvitt jag förstått saken har den inte med "rasistiska eller politiska påhopp" att göra, utan endast Personuppgiftslagen PUL.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2006, 10:41

Hexmaster skrev:Nu blev det väldigt förvirrat.

1) Var servern ligger har jag ingen aning om, men jag är rätt säker på att den inte är i närheten av Niue. Deras landsdomän är som bekant .nu, men det betyder inte att en request kommer i närheten av deras territorium.

2) Att inläggen är på svenska spelar givetvis noll roll.

3) Datainspektionens hundraårsgräns må vara lika godtycklig som korkad, men såvitt jag förstått saken har den inte med "rasistiska eller politiska påhopp" att göra, utan endast Personuppgiftslagen PUL.
Jag får skylla lite grann på sömnbrist, kopplade inte att nu-domänen är hemmahörande utomlands.
När det gäller datainspektionens beslut så är det delade meningar om, personligen har jag valt att inte har någon åsikt om det. Visserligen har anlöparforumet på http://www.genealogi.se blivit handikappat sen beslutet, men där har också diskuterat flitigt om detta.

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 10 januari 2006, 13:52

Genealogi borde kanske flytta till en server utomlands?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 januari 2006, 17:12

D. Löwenhamn skrev:Genealogi borde kanske flytta till en server utomlands?
:D Eureka! Det är ju inte bara skummisar som behöver slippa lagens långa arm, vilket DI ser till. Lysande.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2006, 18:22

D. Löwenhamn skrev:Genealogi borde kanske flytta till en server utomlands?

mvh/ Daniel
Det där förslaget får du nog lägga in på http://www.genealogi.se anlöparforum, det var faktikskt intressanta inlägg som har försvunnit därifrån så det kanske är nån lösning. :roll: :D

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 11 januari 2006, 16:55

Gör det du som brukar besöka sidan. Det borde vara en idé som de gärna tar til sig. :-)

mvh/ Daniel

Skriv svar