Regler vid namntagande av utdöd adlig ätt

Diskussioner kring släktforskning.
kruuse
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 februari 2006, 09:33
Ort: Anderstorp

Inlägg av kruuse » 19 februari 2006, 09:54

Hohenzollern skrev:Jag baserade mitt val på att ätten Lewenhaupt har nummer 1 i riddarhuset. Men siffersystemet kanske står för någonting annat?
Lewenhaupt står som nummer 2 bland de grevliga ätterna enligt adelskalendern, men det finns ingen som är nummer 1 (förmodligen utdöd).

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 13 mars 2006, 20:17

kruuse skrev:
Hohenzollern skrev:Jag baserade mitt val på att ätten Lewenhaupt har nummer 1 i riddarhuset. Men siffersystemet kanske står för någonting annat?
Lewenhaupt står som nummer 2 bland de grevliga ätterna enligt adelskalendern, men det finns ingen som är nummer 1 (förmodligen utdöd).
Nr 1: Brahe (utdöd 1930)
Nr 2: Lewenhaupt
Nr 3: De la Gardie

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 mars 2006, 20:44

Den "finaste" släkten i Sverige skulle jag tro är Lewenhaupt. Denna släkt är ju grevlig. Hertig blir man väl bara som monarkens barn?
Finns en hel del grevliga ätter.
Sveriges finaste ätt måste väl ändå vara d'Otrante som är Sveriges enda icke-kungliga hertliga släkt.
Men, det är ju Napoleonadel, inget att vara särskilt stolt över...
Det verkar vara så att ni nu bara tänker på den adliga "finheten" utifrån det svenska Riddarhuset. På Sveriges Riddarhus var Brahe den finaste och exklusivaste högaristokratiska ätten under kunglig nivå fram till 1930 då den utslocknade och utdog på svärdssidan. Grevliga ätten, Brahe, nr 1 (utdöd 1930) finns inte längre. Idag är de tre finaste släkterna på Sveriges Riddarhus:

Grevliga ätten, Lewenhaupt, nr 2

Grevliga ätten, De la Gardie, nr 3

Grevliga ätten, Oxenstierna af Korsholm och Wasa, nr 8

Då dessa "bara" är så att säga "vanliga" grevar så finns det flera familjer som är bosatta i Sverige och som är av både högre, äldre och finare värdighet än till och med den franska hertigliga släkten Fouché d'Otrante. Att Fouché d'Otrante är Sveriges enda icke-kungliga hertliga släkt är också fel. Den innehar inte svensk utan fransk hertiglig värdighet. Det finns även "svenska" släkter som är exklusivare än Lewenhaupt men är inte introducerad på Sveriges Riddarhus.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 juli 2006, 17:16

Lewnenhaupt är dessutom tyska riksgrevar och via Gustav Vasas andra hustru, Margareta Lejionhufvud (familjen blev Lewenhaupt när de blev tyska riksgrevar).

De ursprungliga tre grevarna var vill jag minnas (från Erik XIVs kröning) Sture, Brahe och Tre Rosor.Dagens nummersättning kommer från Riddarhusets grundande 1626 med nummerföljd efter riddarslagningen efter Gustav II adolfs kröning, Brahe, Leijonhufvud (Lewenhaupt) och De la Gardie.

http://www.riddarhuset.se

dessutom har Riddarhuset "mönsterskyddat" alla adliga namn, levande och döda, och namn som låter liknande som tex Fejsack - von Vegesack.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 juli 2006, 20:33

Lewnenhaupt är dessutom tyska riksgrevar och via Gustav Vasas andra hustru, Margareta Lejionhufvud (familjen blev Lewenhaupt när de blev tyska riksgrevar).

De ursprungliga tre grevarna var vill jag minnas (från Erik XIVs kröning) Sture, Brahe och Tre Rosor.Dagens nummersättning kommer från Riddarhusets grundande 1626 med nummerföljd efter riddarslagningen efter Gustav II adolfs kröning, Brahe, Leijonhufvud (Lewenhaupt) och De la Gardie.

http://www.riddarhuset.se

dessutom har Riddarhuset "mönsterskyddat" alla adliga namn, levande och döda, och namn som låter liknande som tex Fejsack - von Vegesack.
Jag har den Grevliga ätten, Lewenhaupt, nr 2 på Sveriges Riddarhus i Stockholm med i min släktforskning. :D De är dock inga tyska riksgrevar utan endast svenska grevar. Släkten introducerades på Riddarhuset någon gång mellan den 10 mars 1625 och den 4 april 1625.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 juli 2006, 01:30

Enligt uppgift skall de vara det.
Det svenska rekordet i korrekt använda hjälmar har grevarna Lewenhaupt, som också är tyska riksgrevar. Fem hjälmar har de lyckats få ihop.
Källa

http://www.lewenhaupt.com/start/default.asp?ItemId=81
Ättens hemsida

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 juli 2006, 14:03

Varifrån har Jesper Wasling på Svenska heraldiska föreningen fått den uppgiften ifrån? Vad finns det egentligen för källbelägg för att ätten skulle vara riksgrevlig (utnämnts till riksgrevlig värdighet). Inte äns Lewenhauptska Släkföreningen nämner att de är tyska riksgrevar! Jag skulle således vilja ha ett konkret bevis på att de verkligen har erhållit riksgrevlig värdighet. Däremot vet jag mycket väl utgående från bland annat egen släktforskning att de var verksamma och levde i HRR.

Skriv svar