PUL ger släktforskare problem

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

PUL ger släktforskare problem

Inlägg av sibiriska tigern » 9 november 2005, 17:05

Såg att datainspektionen hade uppmanat bl.a. släktforskarförbundet att upphöra med diskussioner rörande individers etniska, religösa & sociala ursprung särskilt när det kan härledas till nu levande personer. Är det bra / dåligt, någon med egna erfarenheter?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=lasMer
Inspektionen påpekade att personuppgiftslagen (PUL) i normala fall inte gäller information om avlidna personer, men kan uppgifterna härledas till levande personer så hamnar informationen i alla fall under PUL.
    Det gäller i högsta grad om det rör sig om känsliga uppgifter om ras eller etniskt ursprung. Enligt PUL är det också förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om brott och straff.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: PUL ger släktforskare problem

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 november 2005, 18:43

sibiriska tigern skrev:Såg att datainspektionen hade uppmanat bl.a. släktforskarförbundet att upphöra med diskussioner rörande individers etniska, religösa & sociala ursprung särskilt när det kan härledas till nu levande personer. Är det bra / dåligt, någon med egna erfarenheter?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=lasMer
Inspektionen påpekade att personuppgiftslagen (PUL) i normala fall inte gäller information om avlidna personer, men kan uppgifterna härledas till levande personer så hamnar informationen i alla fall under PUL.
    Det gäller i högsta grad om det rör sig om känsliga uppgifter om ras eller etniskt ursprung. Enligt PUL är det också förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om brott och straff.
Ja, tyvärr så har det blivit debatt om det under den sista tiden. Det verkar som att sekretesslagen om personuppgifter är på väg att ändras från 70 till 100 år, man får inte skriva om en levande person om personen är född senare än 1905. Annars gäller nog regeln på 70 år tror jag.

Stefan

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 13 november 2005, 20:10

Det mest negativa är väl om man själv tillhör en etnisk minoritet (samer, judar, resande, romer, etc). Då får man inte diskutera sin egen släkt på nätet om personerna det gäller går att härleda till nu levande personer..

Om jag däremot är svensk så är det tydligen inga problem. Och vallon är tydligen inte "kränkande" att vara..

Jag ser DI's uppmaning som rasistisk!

För övrigt är just etniska minoriteter något som kan vara svårt att på egen hand forska på. Speciellt t.ex. romer och resandefolket som rörde på sig mycket och som kan vara svåra att följa i kyrkoböckerna. Då är nätet en guldgruva.. Men det sätter DI stopp för.. :?

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 26 december 2006, 00:48

Det finns ändå skivor som gör att man kan "forska" lite granna under denna tiden
Anno 1890 , 1900 , 1970 samt 1980 och givetvis Sverigesdödsbok 3
dessa uppgifter kan ju inte gå under PUL eftersom dom få ges ut.
eller gäller detta bara diskusioner över nätet?

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Samuelsson » 26 december 2006, 11:14

Targenor skrev:Det finns ändå skivor som gör att man kan "forska" lite granna under denna tiden
Anno 1890 , 1900 , 1970 samt 1980 och givetvis Sverigesdödsbok 3
dessa uppgifter kan ju inte gå under PUL eftersom dom få ges ut.
eller gäller detta bara diskusioner över nätet?
PUL gäller ju inte tryckt media, utan enbart information i digital form distribuerad via internet.

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 28 januari 2007, 03:39

PUL är ju inkonsekvent så det bara skriker om det. Det är ok att samla information om levande människors personuppgifter, telefonnummer, hemadress och privatekonomi i internetbaserade databaser. Men det är INTE ok att som släktforskare kunna söka reda på sina döda 1900-talssläktingar. Detta skapar problem då man gärna vill kunna länka ihop det man hittat före år 1900, med det som kommer efter år 1900. Jag har stora problem med det just nu, trots att jag har haft tillgång till både Genline och SVAR. Jag måste springa till något fast arkiv och det känns trist då man kan få reda på allt annat via nätet. Forskningen blir lidande helt enkelt.

Jag säger det igen: PUL är ett skämt! Jag förstår syftet, det rent etiska med att man vill skydda människors integritet även efter att man dött, men det rent etiska integritetsskyddet verkar inte även inbegripa levande människor och då förstår jag bara inte poängen med det hela.

Skriv svar