Släktforskning med DNA

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Släktforskning med DNA

Inlägg av CvD » 7 november 2005, 16:58

På P1: släktforsningsprogram Släktband berättades idag om att man via DNA kan få fram bla vilken väg ens förfäder tog från Afrika. Man kunde om jag minns rätt även få fram ett släktträd med namn och epostadresser till folk man vär släkt med. Det hela kostade från $300. Företaget som utförde analyserna heter Family Tree DNA.

/CvD

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 12:42

Jag har skrivit om det i en annan tråd, det är om släktförhållanden till antiken.....Man kan nog undersöka ett släktband med DNA. Kan lika gärna skriva den här också.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 maj 2007, 16:15

Bumpar tråden med ett exempel på vilka halsbrytande vändningar släktforskning kan ta med ett enkelt test:
BBC skrev:An Oxford scientist said it was extremely unusual to find these DNA lineages in Britons with no previous knowledge of Native American ancestry.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6621319.stm

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 4 maj 2007, 18:20

Tänk att plötsligt vara indian 8-)
DNA forskningen har alldelses säkert framtiden framför sig. Har för mig också att Tor Heyerdahls teorier, att Polynesien kunde ha befolkats från Sydamerika, genom DNA forskning visat sig vara fel. I varje fall teorierna om Påsköns befolkning var inte rätt. Det andra är jag inte så säker på. Så bomba inte mig om jag har fel... :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 maj 2007, 13:57

cats skrev:Tänk att plötsligt vara indian 8-)
DNA forskningen har alldelses säkert framtiden framför sig. Har för mig också att Tor Heyerdahls teorier, att Polynesien kunde ha befolkats från Sydamerika, genom DNA forskning visat sig vara fel. I varje fall teorierna om Påsköns befolkning var inte rätt. Det andra är jag inte så säker på. Så bomba inte mig om jag har fel... :?
'

Nej, självklart skall jag inte bomba dig, tror mycket väl att din teori är riktig. :)

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 maj 2007, 14:59

Vad jag har hört så stämmer det cats skrivit om nyare rön ang Heyerdalhs teroiner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heyerdahl% ... an_origins


"Heyerdahl proposed that Tiki's Stone Age people colonized the then-uninhabited Polynesian islands as far north as Hawaii, as far south as New Zealand, as far east as Easter Island, and as far west as Samoa and Tonga around A.D. 500. They supposedly sailed from Peru to the Polynesian islands on pae-paes--large rafts built from balsa logs, complete with sails and each with a small cottage. They built enormous stone statues carved in the image of human beings on Pitcairn, the Marquesas, and Easter Island that resembled those in Peru. They also built huge pyramids on Tahiti and Samoa with steps like those in Peru. But all over Polynesia, Heyerdahl found indications that Tiki's peaceable race had not been able to hold the islands alone for long. He found evidence that suggested that seagoing war canoes as large as Viking ships and lashed together two and two had brought Stone Age Northwest American Indians to Polynesia around A.D. 1100, and they mingled with Tiki's people. The oral history of the people of Easter Island, at least as it was documented by Heyerdahl, is completely consistent with this theory, as is the archaeological record he examined (Heyerdahl 1958). In particular, Heyerdahl obtained a radiocarbon date of A.D. 400 for a charcoal fire located in the pit that was held by the people of Easter Island to have been used as an "oven" by the "Long Ears," which Heyerdahl's Rapa Nui sources, reciting oral tradition, identified as a white race which had ruled the island in the past (Heyerdahl 1958). Genetic research has found, however, that modern-day Polynesians are more closely related to Southeast Asians than to American Indians."

Min fetstil.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 6 maj 2007, 15:05

Ändå tycker jag att det är lite synd att en samling vitrockar har fått överta det mesta av det etnologiska arbetet. Vart försvinner alla äventyrare typ Heyerdahl och liknande våghalsar som sätter ut sig i skrangliga båtar runt världen och slåss med naturens krafter och rovgiriga hajar?
Nu är det ett blodprov, och svaret kommer om tio dagar.
Lite tråkigt det i alla fall. Visst är bra att sitta där med en sanning i stället för diffusa teorier. Men ändå, var är spänningen? :|

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 maj 2007, 19:44

cats skrev:Men ändå, var är spänningen?
Att man får reda på hur det faktiskt är..?

Vad Kon-Tiki visade var ju inte vad som gjorts, utan vad som skulle kunna ha gjorts. Om en balsaflotte fixar 7000 km eller inte kan ju heller inte avgöras av alla vitrockar i världen.

debattören
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 januari 2012, 01:24

Re: Släktforskning med DNA

Inlägg av debattören » 14 januari 2012, 17:36

Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med att ge sig in på släktforskning av denna typ. Detta bl.a. p.g.a. de etiska frågor som kan uppstå.

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Släktforskning med DNA

Inlägg av trampendal » 17 januari 2012, 00:56

debattören skrev:Jag tycker nog att man ska vara lite försiktig med att ge sig in på släktforskning av denna typ. Detta bl.a. p.g.a. de etiska frågor som kan uppstå.
Och vilka är dessa frågor?

Skriv svar