Få ta namn man forskat fram

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Få ta namn man forskat fram

Inlägg av Carolus » 7 november 2005, 16:48

Tanke...

Jag rotar fram att jag har folk som hette von Pfalz-Wittelbach för kanske 200 år sedan. Jag blir kompis med nuvarande exilkungen av Bayern, får rätt att ta namnet.... Får man enligt svensk lagstiftning ta namnet eller måste jag bosätta mig i Bayern för att få byta?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 7 november 2005, 17:10

För att byta ett efternamn behöver man ta kontakt med PRV, Patent- och Registreringsverkets namnenhet. Om man vill ta igen ett gammalt släktnamn ska det ha burits i två generationer i rakt nedstigande led och någon ska butit namnet de senaste 80 till 100 åren. Mer fakta om namnbyte kan man hitta på PRV:s hemsida.
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=491804

PRV:s hemsida

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 11 november 2005, 19:50

CvD skrev:
För att byta ett efternamn behöver man ta kontakt med PRV, Patent- och Registreringsverkets namnenhet. Om man vill ta igen ett gammalt släktnamn ska det ha burits i två generationer i rakt nedstigande led och någon ska butit namnet de senaste 80 till 100 åren. Mer fakta om namnbyte kan man hitta på PRV:s hemsida.
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=491804

PRV:s hemsida

/CvD
Med andra ord skulle man behöva flytta till Bayern för att byta?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 november 2005, 20:04

Varför vill du heta Wittelsbach? Är du släkt med dem eller varför har du valt just det som ett exempel?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 12 november 2005, 14:57

Ralf Palmgren skrev:Varför vill du heta Wittelsbach? Är du släkt med dem eller varför har du valt just det som ett exempel?
Varför heta Wittelbach? Tja, varför inte?
Det var någon som hette det i min släkt enligt en gammal släkting. Min fästmö av Habsburgursprung. Kan vara bra att veta i vilket fall.

Carolus von Witellbach-Habsburg eller Carolus von Pfalz-Habsburg. Det skulle inte sitta fel.

Skriv svar