Slå en pling

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Slå en pling

Inlägg av Johan Matsson » 3 november 2005, 22:12

Tänkte bara uppmuntra till kontakttagning med utvandrad släkt. Jag har utvandrad släkt i Norndamerika bl.a. som 'försvunnit' eller kontakt som med tiden ebbat ut. Jag drar mig aldrig för att ta kontakt med folk även om det var så att säga 50 eller 100 år sedan de utvandrade. Det klart det kan vara galenpannor men folk är som folk är mest. Överallt. Börja med ett julkort. Eller ring på en gång, det gör jag om jag befinner mig på deras sida sidan pölen. Många tycker det är väldigt kul med kontakter i Europa.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 7 november 2005, 13:55

Har själv bara haft positiva reaktioner på kontakter med släkt i USA. Skulle dock själv inte våga ringa det där första samtalet, så om man inte hittar en emailadress så är nog ett brev den metod jag hade valt.

Mina kontakter har dels varit med släktingar i USA som själva släktforskat och som jag fått kontakt med på nätet. Dels har det varit via släktforskarföreningar i USA som kontaktat släkten för min del och som hjälp till att knyta kontakt.

Det roligaste som hänt under mina kontakter var att jag fick en hel bok skickad till mig. En bok om min utvandrade släkting och om hans liv i USA, hans barn och barnbarn. Något om släkten i Sverige viste de dock inte, så dom fick tillbaka en hög papper med allt jag visste 8)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 november 2005, 13:45

Det var en som ringde över till USA med ett 70 år gammalt telefonnummer så visst går det, även om det kan verka otroligt.

Stefan

Skriv svar