Gustav Wasa har en miljon ättlingar i Sverige

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 12 juni 2007, 14:21

Olof Trätälja skrev:
a81 skrev: Bland allmogen finns såvitt jag vet inte ett enda exempel på anförluster bland mina anor. Det verkar också vara så generellt sett, jämför:
Om det inte finns någon enda anförlust bland dina anor så innebär det att dina förfäder numerärt överstigar antalet svenska invånare någon gång på 1400-talet. Är du säker på att du inte känner till några anförluster inte beror på att du kanske bara lyckats spåra ett fåtal av dina förfäder bland allmogen?
Visst måste det finnas anförluster riktigt lång tillbaka i tiden. Men min poäng var att man i det gamla bondesamhället måste ha varit restriktiv med att gifta sig även med avlägsna släktingar.

I mitt släkforskningsprogram har jag relativt kompletta anor i alla fall åtta generationer bakåt. Denna generation innehåller (utan anförluster) 128 personer som levde för ungefär 200-250 år sedan. Nästa generation innehåller 256 individer, nästa 512 individer. Även dessa två generationer är ganska väl utforskade. Även här saknas anförluster (utom möjligen i något enstaka fall). Men givetvis skulle det finnas en hel del anförluster om man skulle kunna gå tillbaka till medeltiden. Å andra sidan är det knappast inavel om t ex en man på 1800-talet hade en eller ett par gemensamma medeltida anfäder med sin fru.

Jag försökte alltså, med de väldigt få anförlusterna, illustrera att inavel inte var ett vanligt problem i bondesamhället. Att det finns anförluster på många generationers sikt, är delvis en annan sak. Före 1800-talet var det ganska ovanligt att flytta långt bort, vilket innebär att de som bodde i ett område på landsbygden säkert ofta var "släkt" med varandra riktigt långt tillbaka i tiden.
Olof Trätälja skrev:
a81 skrev:
Wikipedia skrev:Studier av mitokondrie-DNA har visat att i Sverige är inavel tämligen ovanligt, även ur ett historiskt perspektiv. Dock finns det en del kända fall där enstaka lokala släkter lider av inavel.
Mitokondrie-DNA ärvs bara på kvinnosidan. Då det än så länge är tämligen ovanligt att kvinnor får barn med varandra är konstaterandet att sådan inavel är ovanlig inte särskilt häpnandsväckande . :roll:
Det verkar i alla fall användas som ett mått på inavel...

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 juni 2007, 22:10

Richard J

Du har gjort ett stort jobb med att undersöka hur de "kungliga" i Europa härstammar från Gustav Vasa. :D Det är enligt min åsikt helt korrekt att ange Grand Duchess Maria of Russia som överhuvud för det ryska kejserliga huset. Det skulle vara trevligt att se om och i så fall hur många gånger pretendenterna i Brasilien, Bägge Sicilierna, Mecklenburg, Montenegro, Reuss, Schleswig-Holstein, Toscana och Waldeck. Finland har enligt min åsikt aldrig haft någon officiell kung av Finland (Suomen Kuningas) så det verkar litet underligt att Landgraf Moritz von Hessen anges ovan som tronpretendent till Finland.
Senast redigerad av 1 Ralf Palmgren, redigerad totalt 17 gånger.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 16 juni 2007, 23:28

Ralf Palmgren:

Jo, jag anser att Maria Wladimirovna med all rätt bör anses som ätten Holstein-Gottorp-Romanov (Oldenburg):s dynastiska överhuvud, men jag tänker nog ända någon gång framöver se hur pass många anor RFA:s ordförande kan uppvisa.

Likaså är Louis-Alphonse de Bourbon den ende rättmätige pretendenten till Konungariket Frankrikes Krona!

Som du säkert kan förstå har inläggen tagit lång tid att förbereda, samt trots alla databasers finurlighet, så har jag varit tvungen att selektivt välja de imho mest intressanta personerna. Mecklenburg är ett annat intressant fall där en av flera möjliga pretendenter, Georg-Friedrich Prinz von Preussen (hans namn enligt den tyska folkbokföringen), finns med i ditt ursprungsinlägg.
Finland har enligt min åsikt aldrig haft någon officiell kung av Finland (Suomen Kuningas) så det verkar litet underligt att Landgraf Moritz von Hessen anges ovan som tronpretendent till Finland.
Det bör iofs rätteligen härledas till "sektionen för kuriosa och övriga fullkomligt onyttiga trivialiteter"... :lol:

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 17 juni 2007, 20:54

Även jag anser att Don LUIS ALFONSO Gonzalo Víctor Emanuel Marco de Borbón y Martínez-Bordiú är överhuvud för det franska kungliga huset och på så sätt även den ende rättmätige tronpretendenten till Konungariket Frankrike. Det är trevligt att vi är av samma åsikt. :D

Vi kan kanske senare undersöka härstamningslinjernas antal men nu undrar jag ändå vem som är enligt din åsikt nuvarande officiellt överhuvud och tronpretendent för de detroniserade "kungliga" husen i Brasilien, Bägge Sicilierna, Montenegro, Reuss, Schleswig-Holstein, Toscana och Waldeck?

I början av 1900-talet fanns två storhertigliga hus i Mecklenburg. Är de nuförtiden helt utdöda eller finns de ännu och i så fall undrar jag vem som är nuvarande överhuvud? Finns storhertigliga familjer i Mecklenburg eller hurdant är läget för tillfället? Du skriver nämligen att det finns nuförtiden flera möjliga tronpretendenter till Mecklenburg.

asaalderlof
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 april 2010, 16:07

Re: Gustav Wasa har en miljon ättlingar i Sverige

Inlägg av asaalderlof » 28 april 2010, 16:13

jag har med fått höra rykten om att johan III el någon skulle vara far till en ana till mig, sven månsson eketrä. men hur mycket sanning det ligger i det, vet jag ej.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re:

Inlägg av Dan Koehl » 21 juli 2010, 01:59

Ralf Palmgren skrev:Richard J

Du har gjort ett stort jobb med att undersöka hur de "kungliga" i Europa härstammar från Gustav Vasa. :D Det är enligt min åsikt helt korrekt att ange Grand Duchess Maria of Russia som överhuvud för det ryska kejserliga huset. Det skulle vara trevligt att se om och i så fall hur många gånger pretendenterna i Brasilien, Bägge Sicilierna, Mecklenburg, Montenegro, Reuss, Schleswig-Holstein, Toscana och Waldeck. Finland har enligt min åsikt aldrig haft någon officiell kung av Finland (Suomen Kuningas) så det verkar litet underligt att Landgraf Moritz von Hessen anges ovan som tronpretendent till Finland.
På tyska wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Karl_von_Hessen) står om Landgraf Moritz von Hessens farfar http://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Karl_von_Hessen:
Prinz zu Hessen (* 1. Mai 1868 auf Gut Panker (Holstein); † 28. Mai 1940 in Kassel) war Ende des Jahres 1918 zwei Monate lang nominell König von Finnland; der einzige, der je mit diesem Titel bezeichnet wurde. Obwohl zeitgenössische offizielle Dokumente ihn als Fredrik Kaarle (Fredrik Karl auf Schwedisch) bezeichneten, ist er unter dem Namen Väinö I. bekannt und wird in heutigen offiziellen finnischen Dokumenten so genannt, obwohl auch Zweifel an der Korrektheit dieses Namens bestehen.

VASAÄTT
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 november 2010, 18:13

Re: VASAÄTT

Inlägg av VASAÄTT » 17 november 2010, 18:32

Stefan Lundgren skrev:
Rosenstråle skrev:Enligt forskare har Djingis Khan runt 100 miljoner ättlingar.
Ja, på det sättet slår han ju Gustav Vasa med bred marginal.

Det finns mycket ättlingar till Djingis Khan som Gustav Vasa, om man utgår ifrån en tidigare modell så blir en ny generation på drygt 200-500 personer. I beroende på hur man räknar ut det.

Stefan
Hej Stefan är ny medlem i forumet, du nämde att du hade en databas med vasaättlingar ca 7000 pers tom 1870. Det vore väldigt intressant att få ta del av denna information, är själv släkt med Vasa enligt släktforskarföreningen i Leksand Mvh Mats


Edit: vänligen skriv inte i ALL CAPS. Inlägget redigerat av B Hellqvist

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Gustav Wasa har en miljon ättlingar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 november 2010, 22:06

Jag vet inte om jag har skrivit om att jag har en databas med 7 000 ättingar till Gustav Vasa, förmodligen om jag hade skrivit en länk till den där databasen.

Stefan

Skriv svar