Gustav Wasa har en miljon ättlingar i Sverige

Diskussioner kring släktforskning.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 april 2007, 13:14

Rosenstråle skrev:Enligt forskare har Djingis Khan runt 100 miljoner ättlingar.
Ja, på det sättet slår han ju Gustav Vasa med bred marginal.

Det finns mycket ättlingar till Djingis Khan som Gustav Vasa, om man utgår ifrån en tidigare modell så blir en ny generation på drygt 200-500 personer. I beroende på hur man räknar ut det.

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 3 april 2007, 07:41

Jag tror det har sagts tidigare om än inte i något samlat inlägg - 1 miljon ättlingar är det troligen inte. Man får som sagt bara räkna barn som i sin tur får barn. Med en barnadödlighet på närmare 40-50 % blir det ofta inte så stor andel av barnen som i sin tur får barn. Sedan det här med släkskapet. Att Gustav Vasas ättlingar är släkt med varandra har mindre att göra med att folk flyttade lite i äldre tid och mera med att de flesta ättlingarna återfinns i europas kungahus och där har inaveln varit extremt stor. Minns nu inte vem det var som gjorde uträkningen men Carl XVI Gustaf har Gustaf Vasa på ca. 90 ställen i sitt stamträd, grekiske kungen ca 100 och prins Charles ungefär lika många (någon av släkforskarförbundets årsskrifter på 90-talet behandlar ämnet)
Det finns väl en massa overifierbara avkomlingar - men om vi går på någorlunda säkra så skulle jag gissa på runt 50.000 levande ättlingar. Jag tittade i min databas - där har jag 7.700 ättlingar (levande som döda) Fast jag går bara fram till ca 1870 och det nog en hel del massa jag inte tagit med.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 april 2007, 15:07

De europeiska kunghusen har inte varit/är mer inavlade än européer, med en enhetlig etnisk tillhörighet, i allmänhet. Jämför med de fornegyptiska konungahusen - där är inavel som begrepp högst passande.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 8 april 2007, 12:30

Om inte jag minns fel har jag hört att Gustav Eriksson (Vasa) har ungefär 50 000 ättlingar idag...

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 april 2007, 15:46

Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) är förfader till majoriteten av de kungliga i Europa. Jag är dessutom själv släkt med denne store svenske kung. :D Här nedan är några av de europeiska kungahusens nuvarande överhuvuden och dessutom hur många härstamningslinjer respektive överhuvud har tillbaka till "Gustav Vasa":

Prinz GEORG FRIEDRICH von Preußen är nuvarande överhuvud för det detroniserade tyska kejserliga och kungliga huset Hohenzollern. Han har otroliga 127 härstamningslinjer.

Dronning MARGRETHE II af Danmark (1972-) har anmärkningsvärda 103 härstamningslinjer.

Den forne grekiske kungen King KONSTANTINOS II of the Hellenes (1964-1973) har exakt 95 linjer.

Den nuvarande statschefen i Sverige är monarken Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-). Han har Gustav Vasa på exakt 91 ställen i sitt stamträd.

Kong HARALD V av Norge (17.01.1991-) har 66 härstamningar.

Grand-duc HENRI I de Luxembourg (2000-) är statschef i Luxembourg. Han har sammanlagt 47 härstamningslinjer.

Den belgiske kungen och statschefen i Belgien Roi ALBERT II des Belges (1993-) härstammar genom 36 härstamningslinjer.

Rey JUAN CARLOS de España (22.11.1975-) är statschef i Spanien och har därifrån sammanlagt 34 härstamningslinjer.

Koningin BEATRIX der Nederlanden (1980-) har lika många härstamningar som den spanske kungen. Hon har således också 34 linjer.

Queen ELIZABETH II of Great Britain and Northern Ireland (1952-) är statschef i Storbritannien. Hon har sammanlagt 29 härstamningslinjer från England upp till Sveriges kung Gustav Vasa.

Vittorio Emanuele di Savoia, Principe di Napoli är överhuvud för det detroniserade italienska kungahuset i Italien. Han har 14 härstamningslinjer.

Den portugisiske hertigen DUARTE PIO de Bragança, Duque de Bragança är överhuvud för det detroniserade portugisiska kungahuset i Portugal. Han har endast 12 härstamningslinjer.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 8 april 2007, 16:27

Ralf Palmgren skrev:Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) är förfader till majoriteten av de kungliga i Europa. Jag är dessutom själv släkt med denne store svenske kung. :D Här nedan är några av de europeiska kungahusens nuvarande överhuvuden och dessutom hur många härstamningslinjer respektive överhuvud har tillbaka till "Gustav Vasa":

Prinz GEORG FRIEDRICH von Preußen är nuvarande överhuvud för det detroniserade tyska kejserliga och kungliga huset Hohenzollern. Han har otroliga 127 härstamningslinjer.

Dronning MARGRETHE II af Danmark (1972-) har anmärkningsvärda 103 härstamningslinjer.

Den forne grekiske kungen King KONSTANTINOS II of the Hellenes (1964-1973) har exakt 95 linjer.

Den nuvarande statschefen i Sverige är monarken Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-). Han har Gustav Vasa på exakt 91 ställen i sitt stamträd.

Kong HARALD V av Norge (17.01.1991-) har 66 härstamningar.

Grand-duc HENRI I de Luxembourg (2000-) är statschef i Luxembourg. Han har sammanlagt 47 härstamningslinjer.

Den belgiske kungen och statschefen i Belgien Roi ALBERT II des Belges (1993-) härstammar genom 36 härstamningslinjer.

Rey JUAN CARLOS de España (22.11.1975-) är statschef i Spanien och har därifrån sammanlagt 34 härstamningslinjer.

Koningin BEATRIX der Nederlanden (1980-) har lika många härstamningar som den spanske kungen. Hon har således också 34 linjer.

Queen ELIZABETH II of Great Britain and Northern Ireland (1952-) är statschef i Storbritannien. Hon har sammanlagt 29 härstamningslinjer från England upp till Sveriges kung Gustav Vasa.

Vittorio Emanuele di Savoia, Principe di Napoli är överhuvud för det detroniserade italienska kungahuset i Italien. Han har 14 härstamningslinjer.

Den portugisiske hertigen DUARTE PIO de Bragança, Duque de Bragança är överhuvud för det detroniserade portugisiska kungahuset i Portugal. Han har endast 12 härstamningslinjer.
Ja då återstår ju bara att dividera för att få fram till hur stor andel dessa digniteter härstammar från Gustav Vasa. Antalet härstammningslinjer är enligt formeln som beskrevs i första inlägget 2*n, där n är antalet generationer. 20 generationer låter lite mycket men okej då om vi säger det så är det bara att börja dividera med en miljon.... Å andra sidan så torde flera av de "dolda" linjerna också gå till Gustav Vasa liksom till dennes nära släktingar vid samma tidpunkt, varför man i själva verket är mycket mer släkt, till mer än 99% faktiskt! Med alla människor ! och närstan med schimpanserna också ! Nåväl de uppräknade digniterna har trots allt en klar överrepresentation av släktlinjer till Gustav Vasa, i snitt blir det ju bara 1/dåtidens totala befolkning.

Skämt å sido, faktum är nog ändå att det är väldigt många som är släkt med Gustav Vasa och i princip alla när vi går tillbaka till gamla vikingahövdingar. Men det är väl inte däri fasinationen för släktforskning ligger? Utan den ligger väl i följbara spår och då krävs det förstås en ganska sen utbrytning ur adliga anor. Å andra sidan ökar antalet personer med följbara spår snabbt så länge inte arkiv förstörs på nytt. Detta är inte ett försumbart skeende i nutid. Antag tex att 1% av dagens svenska "vanliga" befolkning har följbara spår till Gustav och dess gifter sig slumpmässigt med såväl varandra som resten av befolkningen. Då kommer 1,99% i nästa generation ha följbara spår, dvs nästan dubbelt så många. Anledningen till att det inte blir exakt två procent är ingiftet, detta har alltså nästan ingen som helst betydelse när spåren väl spridit sig till en större grupp (men gruppen fortfarande är liten i förhållande till den totala befolkningen). Då är det istället kyrkböckernas ålder som är helt avgörande och den ökar ju med tiden...

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Inlägg av GL » 9 april 2007, 17:22

Ralf Palmgren skrev:Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) är förfader till majoriteten av de kungliga i Europa. Jag är dessutom själv släkt med denne store svenske kung. :D <klipp>
Via vilka barn och barnbarn?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 3 juni 2007, 20:08

Richard J skrev:De europeiska kunghusen har inte varit/är mer inavlade än européer, med en enhetlig etnisk tillhörighet, i allmänhet.
Nja, det måste man nog ändå säga. I den släktforskning jag och mina föräldrar tagit fram, finns nästan inga anförluster alls. Vaken inavel eller ens något i närheten av inavel, verkar ha varit vanligt i det svenska bondesamhället. Det finns nästan inte ett enda exempel bland mina anor att man gift sig ens med avlägsna släktingar. Kungligheter gifte sig däremot ofta med släktingar, om än oftast ganska avlägsna släktingar.

Det är också lite av en myt att allmogen inte flyttade förr i tiden. Man flyttade ganska ofta, men inte så långa sträckor. Det är exempelvis rätt ovanligt att hitta anor från andra länder eller helt andra delar av landet. Troligen härstammade många människor, för bara någon generation sedan, ursprungligen till största del från ett litet antal personer, som någon gång i forntiden slog sig ner i det område där deras anfäder sedan bodde. Kungligheter å andra sidan har ofta anor från hela Europa, vilket kanske delvis kompenserar alla anförluster.

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 23 maj 2007, 14:38
Ort: Västergötland

Inlägg av David Asplund » 4 juni 2007, 16:56

Kungligheter gifte sig däremot ofta med släktingar, om än oftast ganska avlägsna släktingar.
Klassendogami vanligast inom de övre samhällslagren. Förekommer även att man gifter sig med släktingar för att bevara resurserna samlade. Huset Rothschild är ett bra exempel.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 juni 2007, 15:33

Ralf Palmgren skrev:Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) är förfader till majoriteten av de kungliga i Europa. Jag är dessutom själv släkt med denne store svenske kung. :D Här nedan är några av de europeiska kungahusens nuvarande överhuvuden och dessutom hur många härstamningslinjer respektive överhuvud har tillbaka till "Gustav Vasa":

Prinz GEORG FRIEDRICH von Preußen är nuvarande överhuvud för det detroniserade tyska kejserliga och kungliga huset Hohenzollern. Han har otroliga 127 härstamningslinjer.

Dronning MARGRETHE II af Danmark (1972-) har anmärkningsvärda 103 härstamningslinjer.

Den forne grekiske kungen King KONSTANTINOS II of the Hellenes (1964-1973) har exakt 95 linjer.

Den nuvarande statschefen i Sverige är monarken Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-). Han har Gustav Vasa på exakt 91 ställen i sitt stamträd.

Kong HARALD V av Norge (17.01.1991-) har 66 härstamningar.

Grand-duc HENRI I de Luxembourg (2000-) är statschef i Luxembourg. Han har sammanlagt 47 härstamningslinjer.

Den belgiske kungen och statschefen i Belgien Roi ALBERT II des Belges (1993-) härstammar genom 36 härstamningslinjer.

Rey JUAN CARLOS de España (22.11.1975-) är statschef i Spanien och har därifrån sammanlagt 34 härstamningslinjer.

Koningin BEATRIX der Nederlanden (1980-) har lika många härstamningar som den spanske kungen. Hon har således också 34 linjer.

Queen ELIZABETH II of Great Britain and Northern Ireland (1952-) är statschef i Storbritannien. Hon har sammanlagt 29 härstamningslinjer från England upp till Sveriges kung Gustav Vasa.

Vittorio Emanuele di Savoia, Principe di Napoli är överhuvud för det detroniserade italienska kungahuset i Italien. Han har 14 härstamningslinjer.

Den portugisiske hertigen DUARTE PIO de Bragança, Duque de Bragança är överhuvud för det detroniserade portugisiska kungahuset i Portugal. Han har endast 12 härstamningslinjer.
Ralf, det finns faktiskt minst två levande personer med fler anlinjer från Sveriges högvälborne landsfader än Georg Friedrich!

Pavlos (1967-), Hellernas Kronprins, Prins av Grekland och Danmark, Hertig av Sparta: 198 anlinjer! 8O

Felipe (1968-), Furste av Asturien, Infant av Spanien: 129 anlinjer! :D

Mihai I (1921-), Rumänernas Konung 1927-30 samt 1940-47: 83 anlinjer

Charles (1948-), Furste av Wales, Prins av Storbritannien och Nordirland, Hertig av Rothesay, Hertig av Cornwall: 78 anlinjer

Maximilian (1933-), Tronpretendent till Baden sedan 1963, Markgreve av Baden: 77 anlinjer

Mariya Vladimirovna (1953-), Rysk tronpretendent samt Överhuvud för den Kejserliga dynastin sedan 1992: 58 anlinjer

Ernst August V (1954-) Överhuvud för huset Welf sedan 1987 samt Tronpretendent till Hannover och Braunschweig: 50 anlinjer

Philip (1921-), Brittiskt prinsgemål, född Prins av Grekland och Danmark, Hertig av Edinburgh: 49 anlinjer

Andreas (1943-) Tronpretendent till Sachsen-Coburg & Gotha sedan 1998, Prins av Sachsen-Coburg & Gotha,: 43 anlinjer

Anton-Günther (1923-), Tronpretendent till Oldenburg sedan 1970, Hertig av Oldenburg: 39 anlinjer

Louis Alphonse (1974-), Överhuvud av huset Bourbon samt Tronpretendent till Frankrike och Navarra (legitimist) sedan 1989, Hertig av Anjou: 25 anlinjer

Henri (1933-), Fransk tronpretendent (orléans) sedan 1999, Greve av Paris: 24 anlinjer

Eduard (1941-), Tronpretendent till Anhalt sedan 1963, Prins av Anhalt: 22 anlinjer

Hans-Adam II (1945-), Furste av Liechtenstein sedan 1989: 20 anlinjer

Maria Emanuel (1926-), Tronpredendent till Konungariket Sachsen sedan 1968, Markgreve av Meissen: 18 anlinjer

Franz (1933-), Överhuvud för det Kungliga Huset Wittelsbach sedan 1996 samt Hertig av Bayern, Jakobinsk pretendent: 15 anlinjer

Carl (1936-), Tronpretendent till samt Hertig av Württemberg sedan 1975: 11 anlinjer

Otto (1916-), Kronprins och Ärkehertig till det Österrikiska Kejsardömet, Överhuvud för Huset Habsburg-Lothringen: 10 anlinjer

Konrad (1952-), Tronpretendent till Sachsen-Meiningen samt Sachsen-Hildburghausen sedan 1984, Prins av Sachsen-Meiningen: 8 anlinjer

Simeon II (1937-), Kung (Tsar) av Bulgarien 1943-46, Bulgariens Premiärminister 2001-05: 7 anlinjer

Albert II (1958-), Furste av Monaco sedan 2005, 3 anlinjer

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 juni 2007, 18:23

a81 skrev: Nja, det måste man nog ändå säga. I den släktforskning jag och mina föräldrar tagit fram, finns nästan inga anförluster alls. Vaken inavel eller ens något i närheten av inavel, verkar ha varit vanligt i det svenska bondesamhället. Det finns nästan inte ett enda exempel bland mina anor att man gift sig ens med avlägsna släktingar. Kungligheter gifte sig däremot ofta med släktingar, om än oftast ganska avlägsna släktingar..


Mina egna utforskningar kring mina allmogeanor är likartade...
a81 skrev:Det är också lite av en myt att allmogen inte flyttade förr i tiden. Man flyttade ganska ofta, men inte så långa sträckor. Det är exempelvis rätt ovanligt att hitta anor från andra länder eller helt andra delar av landet. Troligen härstammade många människor, för bara någon generation sedan, ursprungligen till största del från ett litet antal personer, som någon gång i forntiden slog sig ner i det område där deras anfäder sedan bodde.


När jag i mitt ursprunginlägg nämde européer, så avsåg jag européer med allmogebakgrund i allmänhet. Som du säkert känner till så var den självägande bondeklassen i Sverige, Norge, Schweiz och Bayern ett undantag från den alleuropeiska normen med livegendom under historisk tid.
a81 skrev:Kungligheter å andra sidan har ofta anor från hela Europa, vilket kanske delvis kompenserar alla anförluster.


Men den geografiska härkomsten är tämligen ointressant i det här fallet, då de europeiska furstehusen kan i huvudsak betraktas som ett särskilt kast med två delgrupper (dvs de protestantiska/orthodoxa och de katolska husen).

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 6 juni 2007, 11:10

Några andra högvälborna ättlingar till Göstaff (samt en icke-ättling):

Alexander (1945-), Kronprins av Jugoslavien, Tronpretendent till Jugoslavien sedan 1970: 83 anlinjer

Moritz (1926-), Överhuvud för huset Brabant sedan 1980 samt Tronpretendent till Hessen-Kassel och Hessen-Darmstadt, Tronpretendent till Finland sedan 1989: 49 anlinjer

Albert II (1983-), Tronpretendent till samt Furste av Thurn och Taxis sedan 1990: 38 anlinjer

Alexander (1958-), Tronpretendent till samt Furste av Schaumburg-Lippe sedan 2003: 36 anlinjer

Michael (1946-), Tronpretendent till Storhertigdömet Sacsen-Weimar-Eisenach, Prins av Sachsen-Weimar-Eisenach: 32 anlinjer

Friedrich Wilhelm (1924-), Tronpretendent till samt Furste av Hohenzollern-Sigmaringen sedan 1965: 15 anlinjer

Charles Napoléon Bonaparte (1950-), Tronpretendent till Napoléons Franska Kejsardöme: 10 anlinjer

Carlos Hugo (1930-), Tronpretendent till Parma sedan 1977 samt till Konungariket Eturien sedan 1979: 1 anlinje

Leka (1939-), Kronprins av Albanien, Tronpretendent till Albanien sedan 1961: 1 anlinje

Armin (1924-), Tronpretendent till samt Furste av Lippe sedan 1949: 0 anlinjer!

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 8 juni 2007, 23:21

Richard J skrev:
a81 skrev: Nja, det måste man nog ändå säga. I den släktforskning jag och mina föräldrar tagit fram, finns nästan inga anförluster alls. Vaken inavel eller ens något i närheten av inavel, verkar ha varit vanligt i det svenska bondesamhället. Det finns nästan inte ett enda exempel bland mina anor att man gift sig ens med avlägsna släktingar. Kungligheter gifte sig däremot ofta med släktingar, om än oftast ganska avlägsna släktingar..


Mina egna utforskningar kring mina allmogeanor är likartade...
a81 skrev:Det är också lite av en myt att allmogen inte flyttade förr i tiden. Man flyttade ganska ofta, men inte så långa sträckor. Det är exempelvis rätt ovanligt att hitta anor från andra länder eller helt andra delar av landet. Troligen härstammade många människor, för bara någon generation sedan, ursprungligen till största del från ett litet antal personer, som någon gång i forntiden slog sig ner i det område där deras anfäder sedan bodde.


När jag i mitt ursprunginlägg nämde européer, så avsåg jag européer med allmogebakgrund i allmänhet. Som du säkert känner till så var den självägande bondeklassen i Sverige, Norge, Schweiz och Bayern ett undantag från den alleuropeiska normen med livegendom under historisk tid.
Jo, det stämmer säkert. I länder med livegenskap var nog allmogen mera "orörlig" och där borde ju giftermål mellan (avlägsna) släktingar ha varit vanligare.

Men det är intressant att anförlusterna (i Sverige) är så få. Jag vet faktiskt inte om jag har en enda anförlust bland mina anor, förutom ett fall bland några adelsfamiljer under senmedeltiden/1500-talet:

Krigsöversten Halsten Månsson Bagge av Berga (död efter 1550) var gift med sitt sysslingbarn (sin morfars brors dottersondotter) Katarina Slatte (död efter 1564).

Bland allmogen finns såvitt jag vet inte ett enda exempel på anförluster bland mina anor. Det verkar också vara så generellt sett, jämför:
Wikipedia skrev:Studier av mitokondrie-DNA har visat att i Sverige är inavel tämligen ovanligt, även ur ett historiskt perspektiv. Dock finns det en del kända fall där enstaka lokala släkter lider av inavel.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 9 juni 2007, 23:14

a81 skrev: Bland allmogen finns såvitt jag vet inte ett enda exempel på anförluster bland mina anor. Det verkar också vara så generellt sett, jämför:
Om det inte finns någon enda anförlust bland dina anor så innebär det att dina förfäder numerärt överstigar antalet svenska invånare någon gång på 1400-talet. Är du säker på att du inte känner till några anförluster inte beror på att du kanske bara lyckats spåra ett fåtal av dina förfäder bland allmogen?
a81 skrev:
Wikipedia skrev:Studier av mitokondrie-DNA har visat att i Sverige är inavel tämligen ovanligt, även ur ett historiskt perspektiv. Dock finns det en del kända fall där enstaka lokala släkter lider av inavel.
Mitokondrie-DNA ärvs bara på kvinnosidan. Då det än så länge är tämligen ovanligt att kvinnor får barn med varandra är konstaterandet att sådan inavel är ovanlig inte särskilt häpnandsväckande . :roll:

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 10 juni 2007, 12:34

a81 skrev:
Richard J skrev:
a81 skrev: Nja, det måste man nog ändå säga. I den släktforskning jag och mina föräldrar tagit fram, finns nästan inga anförluster alls. Vaken inavel eller ens något i närheten av inavel, verkar ha varit vanligt i det svenska bondesamhället. Det finns nästan inte ett enda exempel bland mina anor att man gift sig ens med avlägsna släktingar. Kungligheter gifte sig däremot ofta med släktingar, om än oftast ganska avlägsna släktingar..


Mina egna utforskningar kring mina allmogeanor är likartade...
a81 skrev:Det är också lite av en myt att allmogen inte flyttade förr i tiden. Man flyttade ganska ofta, men inte så långa sträckor. Det är exempelvis rätt ovanligt att hitta anor från andra länder eller helt andra delar av landet. Troligen härstammade många människor, för bara någon generation sedan, ursprungligen till största del från ett litet antal personer, som någon gång i forntiden slog sig ner i det område där deras anfäder sedan bodde.


När jag i mitt ursprunginlägg nämde européer, så avsåg jag européer med allmogebakgrund i allmänhet. Som du säkert känner till så var den självägande bondeklassen i Sverige, Norge, Schweiz och Bayern ett undantag från den alleuropeiska normen med livegendom under historisk tid.
Jo, det stämmer säkert. I länder med livegenskap var nog allmogen mera "orörlig" och där borde ju giftermål mellan (avlägsna) släktingar ha varit vanligare.

Men det är intressant att anförlusterna (i Sverige) är så få. Jag vet faktiskt inte om jag har en enda anförlust bland mina anor, förutom ett fall bland några adelsfamiljer under senmedeltiden/1500-talet:

Krigsöversten Halsten Månsson Bagge av Berga (död efter 1550) var gift med sitt sysslingbarn (sin morfars brors dottersondotter) Katarina Slatte (död efter 1564).

Bland allmogen finns såvitt jag vet inte ett enda exempel på anförluster bland mina anor. Det verkar också vara så generellt sett, jämför:
Wikipedia skrev:Studier av mitokondrie-DNA har visat att i Sverige är inavel tämligen ovanligt, även ur ett historiskt perspektiv. Dock finns det en del kända fall där enstaka lokala släkter lider av inavel.
Det är oundvikligt att man förr eller senare (även om det ej kan beläggas eller rymmas inom den tidsram som kyrkobokföringen har) att det uppstår anförluster då antalet anfäder/mödrar slutligen överstiger antalet i befolkningen inom ett visst område. Frågan bör således omformuleras till när och hur långt bak, inte om, den första anförlusten uppenbarar sig.

Skriv svar