Betydelsefull släkt?

Diskussioner kring släktforskning.
Arreskow
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 februari 2007, 10:14
Ort: Småland

Tysk-romersk kejsare

Inlägg av Arreskow » 7 februari 2007, 15:07

Jag är släkt med den tysk-romerska kejsaren Ferdinand I genom släkten von Güllich.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_ ... k_kejsare)

Kejsaren av Österrike.
Maria Wilhelms von Gülich var gift med Johann Weimar som bodde på slottet
Hambach i hertigdömet Jülich 1560. Båda dog under pesten ungefär 1575. Maria Wilhelms von
Gülich var dotter till hertig Wilhelm av Jülich, vars släkts stamborg var
Hambach. Hertig Wilhelm var i sin
tur dotterson till kejsar Ferdinand av Österrike.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tysk-romersk kejsare

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 februari 2007, 08:22

Arreskow skrev:Jag är släkt med den tysk-romerska kejsaren Ferdinand I genom släkten von Güllich.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_ ... k_kejsare)

Kejsaren av Österrike.
Maria Wilhelms von Gülich var gift med Johann Weimar som bodde på slottet
Hambach i hertigdömet Jülich 1560. Båda dog under pesten ungefär 1575. Maria Wilhelms von
Gülich var dotter till hertig Wilhelm av Jülich, vars släkts stamborg var
Hambach. Hertig Wilhelm var i sin
tur dotterson till kejsar Ferdinand av Österrike.
Så du är släkt med dessa kändisar, jag som bara kan ståta mig med en politiker, en sjökapten och ett antal storbönder. :) Du är inte ensammen, det finns nog en del oräkneliga band med kungafamiljer och adelsfolk.

Stefan

Arreskow
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 februari 2007, 10:14
Ort: Småland

Re: Tysk-romersk kejsare

Inlägg av Arreskow » 12 februari 2007, 20:32

Stefan Lundgren skrev:
Arreskow skrev:Jag är släkt med den tysk-romerska kejsaren Ferdinand I genom släkten von Güllich.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_ ... k_kejsare)

Kejsaren av Österrike.
Maria Wilhelms von Gülich var gift med Johann Weimar som bodde på slottet
Hambach i hertigdömet Jülich 1560. Båda dog under pesten ungefär 1575. Maria Wilhelms von
Gülich var dotter till hertig Wilhelm av Jülich, vars släkts stamborg var
Hambach. Hertig Wilhelm var i sin
tur dotterson till kejsar Ferdinand av Österrike.
Så du är släkt med dessa kändisar, jag som bara kan ståta mig med en politiker, en sjökapten och ett antal storbönder. :) Du är inte ensammen, det finns nog en del oräkneliga band med kungafamiljer och adelsfolk.

Stefan
Ja? Vad menar du? :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 februari 2007, 01:27

Jag kommenterade bara, inget illa med det, får ta tillbaka det om du blev sur. :) Men jag hoppas att du förstod att jag kommenterade bara det som du skrev och ingenting annat.

Stefan

Användarvisningsbild
Helena Wijk
Tidigare medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 november 2006, 23:02
Ort: Västerås

Inlägg av Helena Wijk » 18 februari 2007, 22:22

Min fm fm fm ff fm f hette Morgens Dublar och var född runt 1600. Han var gift med Maren Michelsdotter och fick en dotter Anne 1636 och en son, Casten 1638 i Lyckeby, Blekinge.
Sonen Casten tog namnet Rönnow efter orten Ronneby och blev kyrkoherde.
Han ska, enligt en legend ha räddat Karl XI undan snapphanarna i kriget 1678, genom att säga åt honom att gömma sig i en skorsten. Som tack fick hans ättlingar ärva Åhus pastorat, men det där vet jag inte om det stämmer. Casten Rönnows guldkedja förvaras på statens historiska museum.

Casten är inte min anfader eftersom jag härstammar från hans syster Anne :)


Helena

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 18 februari 2007, 23:11

Jag har ett antal borgmästare från Jönköping, Norrköping, Nya Lödöse och Älvsborg i rakt uppstigande led.

Den mest intressanta är kanske Lars Olofsson (troligen född runt 1500), gift med Agnes Arvidsdotter (född runt 1505 i Nya Lödöse). Han var handlande och borgmästare i Älvsborg. Den 11 september 1553 får han och Måns skrivare order att betala två tyska köpsvenner som levererat kläde och sidentyg till kungen. Den 5 februari 1558 erhåller han och hans måg Olof Simonsson kvitto från Gustav Vasa på guldmynt som de levererat till kungen och som de fått som betalning för gods som de sålt i Älvsborg för kungens räkning. Den 2 maj 1560 befaller kungen att Lars och Olof Törnesson skall "annamme till edher aff våre varer ther udi Elffzborgh så myckit godtz, som sig till 5000 daler belöpe kan, och lathe thett komme in upå ett skep, och sädan schole I förfoghe edher till någre fremmende orther, som I kunne förnimme. att I bekomme schäll för samme godtz, och förschaffe osz hiitt in i riichet igen the partzeler, som thett register förmäller, som vij nu haffve latidt thenne brefviisere Povel perlestijckere öffverandtvardhe."

Även Lars "Lasse" Håkansson, (död omkring 1577), borgmästare i Norrköping och den rikaste mannen i Norrköping med en förmögenhet på 2 498 öre vid taxeringen 1571, finner man i rakt uppstigande led från mig.

/Johan

Rosenstråle
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 februari 2007, 01:16
Ort: Lomma

Ätter

Inlägg av Rosenstråle » 26 februari 2007, 02:04

Har en del kungligheter,adliga personer i släkten vilket vi genomarbetat och forskat efter genom ingifte osv. ätter som tex Staurt via Catarina Stuart även skriven Stewart ifrån Skottland som är utav den kungliga ätten Stuart, denna kan spåras ned till 1000-talet. Har även mycket urfrälse vilket Rosenstråle även är. Ätten Ribbing, som kan spåras ned till Peter Ribbing som var barnbarn till Heliga Birgitta. Har även Oxehuvfud,Tre Rutor till Slestad,Aspenäsätten,Sparre, Sparre (Tre Rosor), Ulfsparre, von Nauckhoff, Horn, Lejonansikte, Rosenbjelke,Sjöblad osv. Inom Rosenstrålska ätten återfinns ett antal Riksråd. Vi har upptäckt att där finns en rad Konungar så som Oluf Skötkonung, Knut den Heliga, en rad norska konungar, men som sagt ifrån 1200-talet och nedåt får man ta allt med en nypa salt.

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 juni 2006, 13:22
Ort: Skandinavien

Inlägg av kingherald » 4 mars 2007, 23:13

Hela min släkt har levt i finland sedan urminnes tider förutom Min farmors sida där vi är ättlingar till tysk baltiska släkter och därifrån spåras allt till den här killen Charlemagne och därifrån till clodio vägen ner till charlemagne är fylld med betydelsefulla släkter som nästan blir löjligt att skriva ner.
Men jag är nog inte den enda som kan spåra släkten ner till sprutaren :D Charlemagne


Mvh mange
Bilagor
charlemagne-1-sized.jpg
Urfadern kalle-mange
charlemagne-1-sized.jpg (23 KiB) Visad 2586 gånger
150px-Childeric_I.jpg
Childeric_I. ännu en släkting
150px-Childeric_I.jpg (28.3 KiB) Visad 2587 gånger

Skriv svar