Betydelsefull släkt?

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 17 juli 2006, 01:15

Dalmas skrev:Vi hittade anor in i en adelssläkt när min far släktforskade i höstas - det känns skönt nu är jag öckså på den fiiina sidan. :lol:
:lol: Känner igen det där.... En av mina förfäder var regementspastor och förlorade livet vid Narva under Carolus XII, en annan var borgsfogde på Helsingborgs slott, en dam var "glädjeflicka" åt Kung Christian i Danmark och blev upplyft några pinnhål på den sociala stegen och kallade sig Sophie Amalie von Moth af Samsö. En var biskop i Kiel, en var hanseatisk riddare och riktig bondeplågare och så har vi slutklämmen... en var stadsminister i Norge men blev avsatt för maktmissbruk (tror det var det) han hette ..... Kierrulf (mins ej förnamnet) Den siste gubben var roligast :lol:

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 24 september 2006, 12:13

Genom farmor är jag ättling till Karl Knutsson Bonde. antagligen tillsammans med en helt del andra svenskar...

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 24 september 2006, 12:22

Finns det ens "obetydande släkter"? :wink:
Om det är antalet kändiasr i ens släkt som räknas, så tror jag inte att jag har något speciellt. Inga släktskap med Gustav Wasa eller Charles Lindbergh...Det enda jag vet är att en släkting i Amerika visst var en hyfsat känd tungviktsboxare på 40-talet. Vet ej om det ligger någon sanning i detta. Många i släkten har intygat att det är sant, men jag är skeptisk av naturen. :)

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 29 september 2006, 01:52

Min morfars mormors farfars mamma var adlig, och hennes farmor hette Hedvig Stråle av Sjöared. Hennes farmors farmor var dotter till grundaren av nationalstaten Sverige. Han anses som ett praktexempel på en renässansfurst. Jag talar givetvis om Gustav Vasa. Går jag riktigt långt tillbaka i pappren är det bara adliga kvar, noter efter ofrälse finns i princip inte efter 1600 talet. Långt bak i mina geneologiska papper hittar jag bl a Karl den store och Pippin den lille. Ska tillägga att jag är helt ofrälse idag, vår adliga gren dog ut på mansidan 1936.

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 24 november 2006, 14:47

Jag slår ett slag för min farmors far, Carl-Erik Åström, 1863-1934 (om jag minns rätt) som idag är helt bortglömd i Umeås historia.
Han var ingenjör och var den som så att säga tryckte på knappen då Umeå fick elektricitet, på 1890-talet. Han var verkmästare på Klabböle kraftverk som idag är ett museum och allting är ursprungsbevarat. Hans porträtt hänger fortfarande i den bevarade tjänstebostaden mitt i området. Men precis som alltid är hans namn förväxlat med någon annan, troligen hans efterträdare, som också råkade heta Åström.

En annan sak som är bortglömd eller kanske aldrig ens framfört är att Carl-Erik Åström fick två anställningar då han var nyutbildad ingenjör. Den ena var att följa med ingenjör Andrée på dennes berömda ballongflygning till Nordpolen och den andra var alltså verkmästartjänsten på Klabböle kraftverk

Han kunde inte bestämma sig för vilken tjänst han skulle välja, så han lät lotten avgöra. Han gick in i en mörk garderob med anställningspappren förseglade i kuvert. Han blandade om dom så att han inte visste vilken som var vilken och gick sedan och postade det ena. Då han kom hem och öppnade det kuvert han inte hade postat såg han att det var tjänsten hos ingenjör Andrée, han blev alltså verkmästare på Klabböle istället. Och tur är väl det med tanke på att hela besättningen dog och då hade ju inte jag funnits idag. Ödets ironi.

Allt det här har berättats i mer än hundra år i min släkt.

Louise12
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 oktober 2006, 14:32
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Louise12 » 24 november 2006, 16:15

Min mormorsfar hette John von Julin och var ägare till Fiskars bruk i Finland. Fiskars kanske man känner till om man t ex har en sax eller en kniv i köket hemma. J von Julins kusin hette Gustaf Mannerheim, Marskalk av Finland, sedemera Finlands president.

Användarnamn?
Utsparkad
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
Ort: Irland och Stenungsund.

Inlägg av Användarnamn? » 24 november 2006, 17:46

Pappa säger att vi har anor från Adam och Eva. Det ni!

:D

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 11 december 2006, 22:53

Min forfader Niels Andersen Ulgaard blev myrdet caf den indtrængende svenskehær i året 1657 på Agger Tange. Han efterlod sig hustru og to børn. Ved et mærkeligt sammentræf nedstammer både min morfar og min mormor fra Niels Andersen Ulgaard.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 11 december 2006, 22:57

Min forfader Niels Andersen Ulgaard blev myrdet cirka 40 år gammel af den indtrængende svenskehæ r den 3. oktober i året 1657 på Agger Tange. Han efterlod sig hustru og to børn. Ved et mærkeligt sammentræf nedstammer både min morfar og min mormor fra Niels Andersen Ulgaard.

Slaget på Agger Tange, der dengang adskilte Limfjorden og Vesterhavet, kaldes Slaget ved Nabe, og er stort set ukendt i Nordvestjylland og resten af Danmark.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 december 2006, 17:37

Användarnamn? skrev:Pappa säger att vi har anor från Adam och Eva. Det ni!

:D
Det är vi nog allihopa. :)

Eowyn

Jag är inte dugg förvånad över att du är släkt med honom.

Det är många svenskar som har släktband med kungar, så det är uppenbart att du och möjligen några andra på Skalman också är det. Nu vet jag inte om det är borttaget, tycker att jag kommer ihåg en antavla på Karl Knutsson Bonde som gick tillbaka till 800-talet. Jag kanske också är släkt med honom, men min släkt var bara storbönder på min mors sida och mer utbildade personer på min fars sida. Min farfarsfar står i bl a "Svenska män och kvinnor" och SBL.

Stefan

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Betydelsefull släkt?

Inlägg av Targenor » 6 januari 2007, 14:14

Stefan Lundgren skrev:Har ni stött på betydelsefulla personer i eran släkt förresten?
Det kan ju också vara någon typ av historia.

Jag har iallafall ett bidrag.
Min farfarfar står i såväl "SBL" som "Svenska män och kvinnor"

Hans namn var Hans Lundgren (1862-1937)
Politiker, rektor och kommunpolitiker, om man följer den moderna termen.

Stefan
Svårt å veta vad som räknas som betydelsefull.
Jag har stött på en del nämdemän, och som jag nämt i en annan tråd så var min mofarfs morfars bror med och grundade en stad i USA och finns med i historieböcker i USA , dock bara lokala vad jag vet.
sen har jag även haft poliser , präster i släkten, mest på senare tid

Jauchzet
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 april 2006, 16:31
Ort: Göteborg

Re: Betydelsefull släkt?

Inlägg av Jauchzet » 9 januari 2007, 09:26

Stefan Lundgren skrev:Har ni stött på betydelsefulla personer i eran släkt förresten?
Det kan ju också vara någon typ av historia.

Jag har iallafall ett bidrag.
Min farfarfar står i såväl "SBL" som "Svenska män och kvinnor"

Hans namn var Hans Lundgren (1862-1937)
Politiker, rektor och kommunpolitiker, om man följer den moderna termen.

Stefan
Bland annat Hjalmar Branting.

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Samuelsson » 9 januari 2007, 12:55

Per definition borde ju de 99% av Sveriges tidigare levande personer som varit bönder vara de mest betydelsefulla. :D

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 2 februari 2007, 17:14

En fogde på Öland, Carl Jonsson, blev under 1600-talet adlad till Sabelskjöld. Eftersom Sabelskjöld inte riktigt brydde sig om sitt adliga arv, tog han av ofräsle flickor på småländska fastlandet och gjorde dessa med barn. Idag finns det väl sådär säkert 90000 som kan räkna sig som ättlingar till Sabelskjöld (inkl. mig själv.. tror jag men det är sannolikt), det finns t.o.m. en Sabelskjölds-släktförening som sysslar med det här knaset.

http://www.geocities.com/sabelskjold/

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 2 februari 2007, 20:25

Johan Ekstrand skrev:
Carl Jonsson Sabelskjöld (1590 - 1663) was a soldier in the cavalry under King Gustav II Adolf (Gustavus Adolfus) of Sweden. Legend has it that during a battle the king's horse went down. Carl happened to be in the right place at the right time. He offered the king a ride on his horse and they fought their way out of a tough situation. Legend says also that one man was right handed and the other was left handed. Thus they had swords going both left and right to fight their way out. King Gustav II Adolf was, of course, greatful for Carl's great act of bravery. In 1617 he knighted him and granted him noble status. The estate known as Bråhult in Kristdala parish became his noble estate. Bråhult had been given to Carl's father-in-law, Hans Strang, by King Johan III as payment for a debt owed to Mr. Strang in 1577.
Själv är man släkt med den här filuren. Sen om historien om hur han räddade kungen är sann, kan ju diskuteras. Jag tycker att flertalet soldater har tillskrivits äran att ha räddat konungens liv. Ibland dör de, ibland inte. Att herrn ovan fick en gård i Bråhult är dock historiskt belagt.
Oj, först nu ser jag denna post. Trevligt, då är vi säkert släkt du och jag Johan, eftersom på min fars sida kommer många från Kristdala socken med omnejd :wink:

Skriv svar