Betydelsefull släkt?

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 december 2005, 10:14

Carolus skrev:Det är väl tämligen självklart att man menade att ätten adlades tidigare när man säger "äldre"? Tämligen självskrivet.
Är man en slyngel för att man inte påpekade det?
Man uppfyller nog slyngel-mallen rätt bra om man på allvar tar det för självklart... Om ex.vis någon på detta forum talar om en släkt som "äldre" så menas - givetvis - hur långt tillbaka i tiden man har spårat den. Släkter som börjar med ett adelsbrev har inte mycket med den allmänt vedertagna termen att göra.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 29 december 2005, 10:30

Vi hittade anor in i en adelssläkt när min far släktforskade i höstas - det känns skönt nu är jag öckså på den fiiina sidan. :lol:

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 5 januari 2006, 00:20

Jag e en av alla typer i långarydssläkten. Vad jag vet e att jag e släkt med Gustav Vasa.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 9 januari 2006, 20:09

Min farfars morfar (tror jag det var), var stor godsägare i västergötland.
Min mormors far och hans bror vet jag inte om de var betydelsefulla, men den ena stred i finska inbördeskriget och den andra blev inkallad av amerikanerna och dog någonstans i en skyttegrav i 1vk.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 9 januari 2006, 22:53

Kanske OT, men en intressant detalj kan jag ta upp i alla fall, min farfars morfar var knekt, Johan Gustaf Johansson Hjort och jag såg så sent som i helgen hans avgångsbetyg från underofficerskolan 1877. Jag såg också ett brev skrivet av honom själv 1934, då han vid 80 års ålder skrev till konungen för att ansöka om fortsatta bidrag ur krigsmaktens invaliditetsfond. Det fanns även en kopia på vad roten var skyldiga att betala honom årligen för att han var knekt.
Det var mycket intressant och jag hoppas kunna följa upp det någongång.
/Torbjörn

zinilz
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 februari 2006, 10:25
Ort: Värnamo

Inlägg av zinilz » 7 februari 2006, 10:43

Betydelsefull!? Jag tar mig friheten att påstå att min anfader har haft en viss betydelse. Betydelse i den meningen att han var stamfader till min släkt. Vi är/har varit 140 000 till antal (hitintills utforskade). Noterat i Guiness Rekordbok.

Nämnde stamfader föddes 1662, blev länsman och var boende i smålandssocknen Långaryd. Hans namn var Anders Jönsson och släkten benämns Långarydssläkten.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 11 februari 2006, 17:26

Hexmaster skrev:
Carolus skrev:Det är väl tämligen självklart att man menade att ätten adlades tidigare när man säger "äldre"? Tämligen självskrivet.
Är man en slyngel för att man inte påpekade det?
Man uppfyller nog slyngel-mallen rätt bra om man på allvar tar det för självklart... Om ex.vis någon på detta forum talar om en släkt som "äldre" så menas - givetvis - hur långt tillbaka i tiden man har spårat den. Släkter som börjar med ett adelsbrev har inte mycket med den allmänt vedertagna termen att göra.
Vem grundlade denna "slyngel-mall"? Detta är väl ganska vertagna uttryck? Åtminstonde internationellt? Är det inte svensk jantelag som spökar?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 februari 2006, 19:14

Carolus skrev:svensk jantelag
[Off Topic]
Jantelagen skrevs av en norrman och syftade på Danmark och är en protest mot klassamhället.
[On Topic]

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Rebecka.Sålhammar
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 mars 2006, 22:43
Ort: vadå från?

Inlägg av Rebecka.Sålhammar » 3 mars 2006, 22:53

Hej!

Jag sökte på google efter Per Stålhammar... och vill bara säga att det är såå cooolt att jag hittade den här sidan eftersom Per stålhammar är min farfars farfars farfars farfars farfars farfar..
Och asså jag hadde ingen aning om hur han såg ut :P Det var ju jätte kul att få se han :D

Och du som var släkt med Per.. kul att du la ner en bild :P tack tack :D


Ps. Som ni ser heter jag Stålhammar i efternamn :)

//Rebecka

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 4 mars 2006, 22:12

Hej,

Jag hittade bilden på Per Stålhammar först i en äldre bok och sedan i färg och med bättre upplösning på internet (kan ha varit Nationalmuseums hemsida). Per Stålhammar (ca 1612-1701) var min mormors morfars morfars mormors morfars far och jag härstammar från hans son Johan Stålhammar (1653-1711). Honom har jag ingen bild på, men det har jag däremot på Jon Stålhammar (1659-1708), som var son till Per och bror till Johan. Vilken av Per Stålhammars söner är du släkt med?

Jag har även en bild på Per Stålhammars herrgård, som finns bevarad och ligger i Småland. Dock vill jag inte lägga upp bilden här, eftersom jag tror den är någons bostad och inte museum eller så. Herrgården där Jon Stålhammar bodde, finns också bevarad, men den har jag bara en sämre bild på.

Hur mycket känner du till om släkten Stålhammar? Kände du till det där med Johan Stålhammars dotter Ulrika Eleonora Stålhammar (ca 1683-1733) som klädde ut sig till man och tog värvning som artillerist? Hon gifte sig alltså också med en kvinna och dömdes för detta till ett kortare fängelsestraff. Jag härstammar från hennes syster Katarina Elisabet Stålhammar (1680-1730).

/a81

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 mars 2006, 11:51

a81 skrev:Herrgården där Jon Stålhammar bodde
Kopplade inte förrän nu, men här är ett tips om släkten Stålhammar: I Frans G Bengtssons lilla skrift Karoliner finns ett kapitel om Jon Stålhammar och hans hustru. Vet inte om boken finns att få tag på så lätt, jag köpte den i en monter på bokmässan av FGB-sällskapet.

Mvh Petter

Lordbaldur
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 maj 2006, 19:06
Ort: Sandared
Kontakt:

Inlägg av Lordbaldur » 4 maj 2006, 16:19

Min släkt är inte betydelseful, men vi har upplevt en del. Min Morfars far, Bertil Christian Petterson, var Sverige's mäster kap hornare (7 gånger) och Albatros. Han seglade segelfartyg i början av nittonhundratalet. Sänkt 2 gånger av ubåtar under första världskriget, och en massa annat. Jag vet inte om han håller mäster karponare (kap honare= någon som rundat karpon uden Albatros= Kapten på ett fartyg som rundat kap horn udden) och jag skulle inte tro det. Författaren av boken Ekluten, och en massa annat.

Jag är också avlägset släkt med Lauritz Melchior.

En del av min spanska släkt slogs också under spanska inbördeskriget, om det är betydelsefult.

nissedruva
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 juni 2006, 11:43
Ort: Valbo

Inlägg av nissedruva » 7 juni 2006, 12:16

Jag har några intressanta personer i min släkt bland annat en viss Joseph Osenhielm som var major vid smålands rytteriregemente och kommendant över Kalmar. Han stred i danska krigen och blev adlad 1692.

Hans morfar var Georgius Marci som var hovpredikant hos Johan den III.

Mina för mig mest intressanta släktingar är en gren med bönder smeder mm ifrån dalarna, där har jag lyckats spåra släktingar som dog runt år 1430 och det är så långt bak jag kan komma.

Användarvisningsbild
Von_Abdank
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 26 maj 2006, 23:09
Ort: Sverge

Inlägg av Von_Abdank » 10 juni 2006, 23:54

Jag härstammar från 4 olika ätter Abdank, Sternberg, Lada, och Bishop, Den ätt som intreserar mig mest är ätten Abdank där man kan spåra anor från 900-1200-talet. Orkar inte ta upp alla personer som har haft detta vapen, men kan säga att många generaler och magnater, och andra viktiga ämbeten som biskopar till och med en som har varit nära vän med nån påve. men kan iallafall säga att dom har varit för stor heder för ätten, om man räknar bort den upproriske adelsmannen Bogdan Chmielnicki, men som tur är så finns det inga konkreta bevis på att han skulle ha varit medlem i denna ätt.

Dom som vill veta mer om denna ätt kan kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Abdank Eller http://www.magnuski.org/abdank-niesiecki.html



Mvh David. Orkar inte skriva mer men när jag har tid så kan jag skriva om min familje historia.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 13 juni 2006, 20:37

Vilka lyckostar ni är! Bara detta att kunna gå tillbaka till 1800-talet skulle göra mig överlycklig. Men lever man på Balkan får man leva med att kyrkoböckerna ofta brinner upp...

Skriv svar