Adlig men hur stämmer denna sida?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Adlig men hur stämmer denna sida?

Inlägg av Moonman » 27 november 2003, 03:29

Jag och min bror är de sista av Robsahm och jag kallas av vänner på skoj för Robson, alla i Sverige ska heta son :wink: Nu fick jag en länk till Svenskadel.nu. På kul så tänkte jag kolla upp af Robsahm och se på märket som det var flera år sedan jag såg, såg skölden på riddarhuset. Jag hittade inga Robsahm men Robson och tittade förvånat in där och fann att de tidigare hade hetat Robsahm. Nu undrar jag om denna information stämmer samt om något förstår varför märket på sidan inte påminner om skölden i Riddarhuset?

mvh Alex af Robsahm

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 27 november 2003, 04:23

Såvitt jag kan se fanns det, förutom den adliga ätten nr 2265 af Robson, tidigare en adlig ätt nr 2281 af Robsahm. Är du säker på att du inte är utdöd redan ...? Tyvärr är båda ätterna för små för att ge avtryck i våra uppslagsverk.

Den äldsta adelskalender jag hittade (1918) tar också bara upp 2265 af Robson (som även där sägs tidigare ha hetat af Robsahm).

Där emot finns det ju ett antal (icke-adliga) personer som heter Robsahm (utan "af"). 35, närmare bestämt, enligt SCB. För övrigt finns (eller fanns)det också en svensk släkt som heter Robsahmsson, ifall nu dina kompisar envisas med att du ska ha ett son-namn ...

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 27 november 2003, 07:46

Vad jag vet så är vi inte adliga längre men detta pga att vi förlorade den ställningen inte för att vi "dog ut". Hur kommer det sig att släkter byter namn och fortsätter att vara adliga?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 18 december 2003, 14:51

I Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor del 6 Po-Sch står följande att läsa om de två ätterna.

Båda stammar från Christian Robsahm 1613-1678. Han skrev sig först Robson men ändrade av okänd anledning namnet till Robsahm. Han hade två söner Jakob Christiansson Robsahm 1646-1716 och Daniel Christiansson Robsahm 1666-1716. En sonson till Jakob Carl Magnus Robsahm 1776-1840 adlades 23/2 1819 enl. paragraf 37 vilket innebär att bara ättens huvudman är adlig. Han introducerades på Riddarhuset 1819 under nr. 2265 af Robson ! denna ätt fortlever i dag.

Daniels sonson Carl Reinhold Robsahm 1788-1860, adlades 7/7 1818 också han enligt paragraf 37. Han introducerades på Riddarhuset 1820 under nr. 2281 med namnet af Robsham. Denna ätt utslocknade dock med grundaren, vilken efterlämnade fyra döttrar vilka alla dog ogifta.

//MK

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 18 december 2003, 14:54

Tack så hemskt mycket för informationen.

mvh Alex Robsahm

helenastark
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 februari 2010, 04:57

Re: Adlig men hur stämmer denna sida?

Inlägg av helenastark » 25 februari 2010, 05:01

Hej!
Jag släktforskar på Robsahm bl a och har sett att denna Christian Robsahm ,född 1613 i Skottland, död 1685 i Söderbärke, Dalarna, hade fler barn, nämligen 6 barn.
Jag är intresserad av mer info runt detta med adlandet av Robsahms samt Robsons. Sign Tyskaorden skrev om detta och jag skulle gärna vilja ha mer fakta, källor, etc.

MVH Helena

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Adlig men hur stämmer denna sida?

Inlägg av Moonman » 25 februari 2010, 08:41

helenastark skrev:Hej!
Jag släktforskar på Robsahm bl a och har sett att denna Christian Robsahm ,född 1613 i Skottland, död 1685 i Söderbärke, Dalarna, hade fler barn, nämligen 6 barn.
Jag är intresserad av mer info runt detta med adlandet av Robsahms samt Robsons. Sign Tyskaorden skrev om detta och jag skulle gärna vilja ha mer fakta, källor, etc.

MVH Helena
Hej Helena

Jag har ingen koll alls ska jag säga men det lilla jag har läst så fick jag för mig att vissa trodde att Christian Robsahm kanske kunde vara tysk men du vet att han var skotte? Jag kan ha blandat ihop informationen. Vet du mer om hans historia? Vart han föddes och varför han lämnade Skottland?

Mvh
Alex Robsahm

Skriv svar