Besynnerligheter i folkbokföringen

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Besynnerligheter i folkbokföringen

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 jan 2026 15:03

I en ny beta-version av Tabellverkets material så kan man söka efter anmärkningar i materialet som dock inte är rikstäckande.

Kan inleda med ett fall som inträffade i Skellefteå socken 1749;
En piga, omkring 37 år, 10 månader och 1 vecka gammal, hade på kvällen suttit på spisen när eld kommit i hennes kjoltyg. Därefter lade hon sig i sängen och brände sig så illa att hon efter några dagar avled.
Eller på gammelsvenska!!!
en ... piga om sina 37 år 10 månader och 1 vecka gl har om aftonen sutit på spisen och eld komit i hennes kjoltyg,hvarmed hon lagt sig .. . sängen och sig så illa bränt att hon efter några dagar därefter dödd e.
Länken till detta material!!!

https://tabellverket.ddb.umu.se/

Jag undrar hur det var fatt, ville hon bara värma sig, förstod hon inte risken med sådan vedspis och teorierna kan vara många. Sedan vet man inte hur hon var som person men som första antydan är ju att hon kanske hade någon form av förståndshandikapp (men förstod antagligen hur arbetet gick till).

Vad har ni att komma med, en uppsjö av anmärkningar finns på den ovanstående länken.

Stefan

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Re: Besynnerligheter i folkbokföringen

Inlägg av Mackan L » 27 jan 2026 19:10

Blodförgiftning (sepsis) från brännskadan låter väl rimligt?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 jan 2026 20:41

Mackan L skrev:
27 jan 2026 19:10
Blodförgiftning (sepsis) från brännskadan låter väl rimligt?
Jo, förmodligen!!!

Hon kanske fick hög feber också, men man tycker att även de som levde på 1700-talet borde har känt till spisens risker. En fråga som tydligen är svår att besvara; pratades det om spisens risker” på den tiden.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 jan 2026 19:50

Länken som finns i denna tråd så kommer man till den nya versionen av Tabellverket på nätet och klicka på ”Hitta anmärkningar”. Så får man upp ett antal sådana som blev antecknade under dess existens mellan 1749-1859 och tyvärr så är dessa inte rikstäckande (men finns från många socknar ändå).

Följande händelse hände i Vibyggerå socken i Västernorrlands län 1757;
Den 23 juli drunknade två drängar, omkring 20 år gamla, från Dalkarlarna, som arbetade på nya landsvägen, medan de skulle tvätta sig och svalka sig vid stranden.
Undrar vad Dalkarlarna avses, är de från Dalarna eller är det från en ort med detta namn? Enligt Ortnamnsarkivet finns det ett bebyggelsenamn i Kopparbergs län och två namn i Tierps socken.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 29 jan 2026 20:18

Stefan Lundgren skrev:
27 jan 2026 15:03
I en ny beta-version av Tabellverkets material så kan man söka efter anmärkningar i materialet som dock inte är rikstäckande.

Kan inleda med ett fall som inträffade i Skellefteå socken 1749;
En piga, omkring 37 år, 10 månader och 1 vecka gammal, hade på kvällen suttit på spisen när eld kommit i hennes kjoltyg. Därefter lade hon sig i sängen och brände sig så illa att hon efter några dagar avled.
Eller på gammelsvenska!!!
en ... piga om sina 37 år 10 månader och 1 vecka gl har om aftonen sutit på spisen och eld komit i hennes kjoltyg,hvarmed hon lagt sig .. . sängen och sig så illa bränt att hon efter några dagar därefter dödd e.
Länken till detta material!!!

https://tabellverket.ddb.umu.se/

Jag undrar hur det var fatt, ville hon bara värma sig, förstod hon inte risken med sådan vedspis och teorierna kan vara många. Sedan vet man inte hur hon var som person men som första antydan är ju att hon kanske hade någon form av förståndshandikapp (men förstod antagligen hur arbetet gick till).

Vad har ni att komma med, en uppsjö av anmärkningar finns på den ovanstående länken.

Stefan
Vedspisar i gjutjärn fanns inte 1749, eller fanns nog som ovanlig och lyxig utrustning i överklassmiljö. I allmogemiljö var det öppen eld som gällde 1749. Troligen satt hon på spishällen och kom för nära brasan.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 29 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 jan 2026 20:53

Tack för att du påminde mig om öppna spisen och det var just det som jag tvekade för, a81.

Tror också att hon satt lite för nära brasan.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 29 jan 2026 22:50

Bör ha varit ungefär den här typen av spis:

https://stockholmslansmuseum.se/byggnad ... -bakugnar/

Men frågan kvarstår, hur gick själva förloppet till? Jag tolkar det som att det brann lite I hennes kjol utan att hon märkte det. Hon lade sig i sängen och då blev det ett explosionsartad brandutveckling och sängen blev övertänd och hon brännskades svårt.

Det var förresten i Sollefteå och inte i Skellefteå.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 29 jan 2026 23:09

Stefan Lundgren skrev:
28 jan 2026 19:50
Länken som finns i denna tråd så kommer man till den nya versionen av Tabellverket på nätet och klicka på ”Hitta anmärkningar”. Så får man upp ett antal sådana som blev antecknade under dess existens mellan 1749-1859 och tyvärr så är dessa inte rikstäckande (men finns från många socknar ändå).

Följande händelse hände i Vibyggerå socken i Västernorrlands län 1757;
Den 23 juli drunknade två drängar, omkring 20 år gamla, från Dalkarlarna, som arbetade på nya landsvägen, medan de skulle tvätta sig och svalka sig vid stranden.
Undrar vad Dalkarlarna avses, är de från Dalarna eller är det från en ort med detta namn? Enligt Ortnamnsarkivet finns det ett bebyggelsenamn i Kopparbergs län och två namn i Tierps socken.

Stefan
Menar de inte att det var två drängar ur gruppen dalkarlar som arbetade på nya landsvägen i Västernorrland? Personer från Dalarna var ju kända för att arbetsvandra (än idag förekommer veckopendling från Dalarna till Stockholmsområdet).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 jan 2026 21:22

Jo, jag var också inne på att det var två från Dalarna, men jag tyckte att Dalkarlarna också var ett ortnamn.

Boken ”Herrarbete” handlade just om dalarfolk som arbetade utanför landskapet. Har varit i kontakt med denna bok.

Just nu känner jag mig lite sömnig, få utveckla det senare.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 jan 2026 22:55

Boken ”Herrarbete” har jag både tittat i och använt i något arbete även om det var ett antal år sedan. Det var Göran Rosander som skrev den och den blev publicerat 1967, den är sedan länge slutsåld;

Boken finns dock som pdf-fil

https://isof.diva-portal.org/smash/get/ ... TEXT01.pdf

Där finns både tabeller och sammanställning över hur folk från Dalarna rörde sig för att arbeta. Har för mig att det finns exemplen som motsvarar det som har skrivits om i denna tråd.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 18 feb 2026 20:03

Min första gissning skulle vara att pigan var kall.

Att vattnet också tar är något man är väl medveten om på vissa orter.
minnesvård.jpg
"De flyter upp, och man kan finna dem, men de gör det bara en gång. Hittar man dem inte då, så är de borta för alltid."

Ungefär så sade farmor. Jo, de hade erfarenhet om det här.

Jag tänker mig att vissa bara försvann, utan att man förstod vad som hade hänt, och långt ifrån alla var väl döda. Det blir så när människor seglar runt Kap Horn och på de sju haven. Vissa kommer inte hem igen.

Som jag minns det är det fler namn på andra sidor.

I närheten fanns också en krigskyrkogård, med folk från bland annat första världskriget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.