Var ligger kända svenskar?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Re: Var ligger kända svenskar?
Enligt så är den nästan där och det är inte så många märker det, det är inte ens kyrkans personal som säger att man går över en känd persons grav.
Stefan
Stefan
-
a81
- Medlem
Är verkligen jättekonstigt att "världskändisen" Anders Celsius inte alls uppmärksammas i Gamla Uppsala. Det känns som en fråga som borde lyftas till Gamla Uppsala församling, Gamla Uppsala hembygdsförening, Upplandsmuséet, etc.
Hoppas att någon läser den här tråden...
Celsius har dessutom i någon mening blivit ännu större de senaste 50 åren och med att de anglosaxiska länderna till stor del har gått över till grader Celsius.
Hoppas att någon läser den här tråden...
Celsius har dessutom i någon mening blivit ännu större de senaste 50 åren och med att de anglosaxiska länderna till stor del har gått över till grader Celsius.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Det beror väl på intresset, man kanske bara är intresserad av fornnordiskt liv och fornminnen i Gamla Uppsala socken.
Anders Celsius och prästen samt vapensmeden Jonas Offrell verkar komma på sidan om, det var år sedan som jag tittade in i sockenmuseet i Gamla Uppsala.
Offrell ligger på kyrkogården där!!
Stefan
Anders Celsius och prästen samt vapensmeden Jonas Offrell verkar komma på sidan om, det var år sedan som jag tittade in i sockenmuseet i Gamla Uppsala.
Offrell ligger på kyrkogården där!!
Stefan
-
a81
- Medlem
Skulle säga att det är ett generellt problem att man så insidigt fokuserat på vendeltiden i Gamla Uppsala. Från 1940-talet och fram till ungefär 2000 revs mycket av kulturmiljön i Gamla Uppsala,. Och Celsius grav nämns inte alls.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Det skulle vara intressant att se om Celsius är nämnt i kyrkobeskrivningen om Gamla Uppsala kyrka, men jag vet inte var min är. Har nog inte tittat i den på 10-15 år tror jag. Den är inte som andra kyrkobeskrivningar, i synnerhet de kyrkor som är i Uppsala ärkestift.
Stefan
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Om du menar den här nämns den celsiuska graven i förbigående.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Då slipper man vara ovetandes kring informationen om Celsius grav.
Stefan
För 20 år sedan utkom en bok om var kända svenskar ligger begravda, kanske en påminnelse för jag jag tagit upp det nån gång tidigare, själv har jag inte tillgång till den.
Stefan
För 20 år sedan utkom en bok om var kända svenskar ligger begravda, kanske en påminnelse för jag jag tagit upp det nån gång tidigare, själv har jag inte tillgång till den.
-
a81
- Medlem
Tänker att många av besökarna i Gamla Uppsala är utländska turister och Celsius är allmänt känd internationellt. Det är besynnerligt att man inte uppmärksammar hans grav mer.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Personligen så anser jag att församlingen har förbigått både Offrell och Celsius. Offrell är nog mera känd hos dem som har vapenhistoriskt intresse eller mer objektiva i sin lokalhistoria. Celsius borde få lite mer uppmärksamhet än ge namn åt en gymnasieskola och en gata bl a i Uppsala.
Stefan
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Roligt att du nämner Offrell. Offrell har dykt i min släktforskning på min mammas sida.Stefan Lundgren skrev: ↑05 jan 2026 16:24Personligen så anser jag att församlingen har förbigått både Offrell och Celsius. Offrell är nog mera känd hos dem som har vapenhistoriskt intresse eller mer objektiva i sin lokalhistoria. Celsius borde få lite mer uppmärksamhet än ge namn åt en gymnasieskola och en gata bl a i Uppsala.
Stefan
När jag studerade i Uppsala på 90-talet var jag stamkund på Celsiusbokhandeln. Kommer du ihåg den? Den stängde eller gick i konkurs, men så sent som för några år sedan hittade jag böcker med prislappar märkta Celsiusbokhandeln i den lilla bokhandeln på Drottninggatan. Nu tror jag att de huserar i den insomnade Studentbokhandelns lokaler nära Ofvandahls.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Kul att du har Offrell i din släktträd och har man tur så kan man hitta nånting mer om individen, känner till att det var en artikel om Jonas Offrell i UNT:s julnummer.
Har skrivit om Offrell i en gammal tråd;
viewtopic.php?t=31816
Just nu minns jag inte i vilket julnummer det var;
https://bibliotekuppsala.se/search?p_p_ ... _type=solr
Om du vill kan du skumma av lite.
På tal om bokhandlare i Uppsala så har det varit litet turer. Studentbokhandelns lokaler huserar numera Uppsala Bokhandel och på Stora Torget så har Adlibris öppnat en butik.
Stefan
Har skrivit om Offrell i en gammal tråd;
viewtopic.php?t=31816
Just nu minns jag inte i vilket julnummer det var;
https://bibliotekuppsala.se/search?p_p_ ... _type=solr
Om du vill kan du skumma av lite.
På tal om bokhandlare i Uppsala så har det varit litet turer. Studentbokhandelns lokaler huserar numera Uppsala Bokhandel och på Stora Torget så har Adlibris öppnat en butik.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Klicka inte på länken till olika julnumren eftersom man måste ha inloggning, annars finns de på Biblioteket inne pp stan.
Stefan
Stefan