Nationalitet hos en förfäder

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av HomeGuardSoldier » 13 augusti 2020, 20:33

Jag, som är halvskåning, upptäckte...föga förvånande...att en förfäder till mig var född under 1850-talet i Danmark, men hade en svensk mor. Fadern hade ett dansktklingande namn, men bodde i Malmö, men denna man har jag pga. den rådande pandemin inte hunnit forska vidare om.

Men en sak jag undrar om är den här nationaliteten hos den här förfädern. Född i Danmark med en svensk mor och en (får jag väl anta) dansk far, men uppväxt i Malmö och under resten av sitt liv folkbokförd i Sverige.

Räknas min förfäder då som dansk eller som svensk enligt dåtidens sätt att se på saken?

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2020, 21:30

Det beror nog på vem man frågar, då som nu.

Min far föddes som svensk medborgare i Tyskland med svensk far och tysk mor. Han pratade både svenska och tyska. Inför andra världskriget flyttade han av förklarliga skäl till Sverige.

I Tyskland kallades han svensk. Här kallades han tysk.

Vad kände han sig som? Det glömde jag fråga honom.

Nationalitet är besvärligt.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av HomeGuardSoldier » 15 augusti 2020, 21:18

Traditionellt så har det väl varit så att faderns nationalitet har bestämt nationaliteten hos barnet?

Så om fallet är så att fadern till min släkting faktiskt var dansk, och eftersom hon faktiskt var född i Danmark, så är det troligtvis så att hon räknades som dansk.

Malmö var ju en storstad redan på den tiden, så danskar som bodde och arbetade där var säkerligen ingen ovanlighet. Så ingen hade nog tittat snett på henne om hon hade setts på som dansk medborgare.

HGS

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av a81 » 21 augusti 2020, 23:35

Min mormors mormor var finlandssvensk och föddes i början av 1860-talet i storfurstendömet Finland, Ryssland. Hon kom till Sverige omkring 1880 och levde sedan i Sverige till sin död drygt 70 år senare på 1950-talet. Jag vet inte om hon någonsin blev svensk medborgare. Maken (min momors morfar) var svensk. Dottern (min mormors mor) var född i Sverige och jag vet att hon var svensk medborgare.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av Markus Holst » 21 augusti 2020, 23:38

a81 skrev:
21 augusti 2020, 23:35
Min mormors mormor var finlandssvensk och föddes i mitten av 1800-talet i storfurstendömet Finland, Ryssland. Hon kom till Sverige omkring 1880 och levde sedan drygt 70 år i Sverige. Jag vet inte om hon någonsin blev svensk medborgare. Maken (min momors morfar) var svensk. Dottern (min mormors mor) var född i Sverige och jag vet att hon var svensk medborgare.
Blev hon månne finsk medborgare 1917?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av a81 » 21 augusti 2020, 23:42

Jag tror inte att mormors mormor någonsin åkte tillbaka till Finland, möjligen någon gång fram och tillbaka på 1880-talet. Var finländare medborgare i Finland eller Ryssland före 1917?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 augusti 2020, 09:32

Nationen Finland fanns väl egentligen inte förrän segern efter frihetskriget mot Ryssland 1918? Så då borde väl rimligtvis finländare räknas som infödda ryssar om de var födda innan detta årtal?

HGS

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1297
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av adlercreutz » 22 augusti 2020, 10:07

Det var ju inte riktigt så enkelt eftersom storfurstendömet Finland var självstyrande. Osäker på hur man hanterade medborgarskap dock.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av a81 » 23 augusti 2020, 23:01

Googlat lite och fått intrycket att man blev finländsk (inte rysk) medborgare i storfurstendömet.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av Schwemppa » 24 augusti 2020, 15:28

Svar ja, det fanns ett särskilt finskt medborgerskap under autonomins tid, och även ryska medborgare från övriga Ryssland behövde ansöka om inresetillstånd till Finland, och medborgerskap för att bosätta sig här mer permanent. Storfurstendömet höll sig med en passbyrå i St Petersburg för att handlägga de här ärendena.

Däremot så hade medborgare från Storfurstendömet Finland full rätt att resa och idka näringsverksamhet i hela Ryssland, som varande kejsarens undersåtar. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av a81 » 28 augusti 2020, 12:51

Men hur såg de svenska reglerna ut? Min mormors mor föddes i Sverige med en svensk far och en finländsk (finlandssvensk) mor. Blev min mormors mor automatiskt svensk medborgare?

Jag vet inte om min mormors mormor någonsin ansökte om svenskt medborgarskap. Jag har aldrig hört att hon skulle ha gjort det.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Nationalitet hos en förfäder

Inlägg av GL » 7 juni 2021, 07:18

Lite senkommet svar, men om hon kom till Sverige runt 1880 så borde 1858 års lag om upptagande av svenskt medborgarskap gälla: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... f_1858.pdf

Lagen gäller "utländsk man", men jag vet inte om lagtexter då (eller nu) säger "man" när både män och kvinnor åsyftas. Eftersom att kvinnor inte hade rösträtt och eftersom att det inte fanns några sociala skyddsnät att tala om så antar jag att myndigheterna inte brydde sig om en utlänning bodde i landet så länge de inte sysslar med spionage eller andra olagligheter.

Skriv svar