Veteranbilar?
Veteranbilar?
Jag var på motorutställning idag. "Classic motor". Det ar en massa märkesklubbar och privatpersoner (tror jag) som visade upp sina pärlor. Trevligt, trevligt!
Flygplan var där också!
Det som fattades var min barndoms veteranbilar: T-Fordar och andra åkdon utan heltät kupe. Sådana där med sufflett och ekerhjul.
Min fråga till forumet är: finns det kvar entusiaster som håller på med bilar från tjugo- och trettitalen? Hade jag fått se dessa bilar om jag gått till någon annan utställning. Finns de så få att de drunknar bland Alfor och luftkylda Porschar? Eller är intresset dött?
Flygplan var där också!
Det som fattades var min barndoms veteranbilar: T-Fordar och andra åkdon utan heltät kupe. Sådana där med sufflett och ekerhjul.
Min fråga till forumet är: finns det kvar entusiaster som håller på med bilar från tjugo- och trettitalen? Hade jag fått se dessa bilar om jag gått till någon annan utställning. Finns de så få att de drunknar bland Alfor och luftkylda Porschar? Eller är intresset dött?
Re: Veteranbilar?
Är det kanske så att de är mer värdefulla utomlands och att många exporterats till andra länder? Jag tror liksom inte att det skrotas 1920- eller 1930-talsbilar och att intresset är stendött.
Eller är det så att de här riktigt gamla bilarna i allt högre grad har hamnat på bilmuséer (i Sverige och utomlands)?
Eller är det så att de här riktigt gamla bilarna i allt högre grad har hamnat på bilmuséer (i Sverige och utomlands)?
Re: Veteranbilar?
http://stfk.se/Vid utgången av 2016 hade klubben 484 bilar och 350 privatpersoner som medlemmar.
Det finns idag 969 T-fordar registrerade i Sverige.
MVH
Hans
Re: Veteranbilar?
Det går lite i vågor.
Troligen är de som håller på med original förkrigsbilar oftast äldre, typ 80 plus. En släkting som pysslade med just T-Ford gick bort för några år sedan av hög ålder.
Det brukar innebära att det sker ett generationsskifte, och det börjar komma ut fler bilar av just den sorten igen.
Morris Minor var en rätt vanlig hobbybil på typ 80-talet. I många år så såg man aldrig några i princip. Men för några år sedan så började dom dyka upp oftare. Så där har troligen ett generationsskifte varit.
Många veteranbilar står ju mest pga olika saker, men ägarens ålder och/eller intresse är en vanlig orsak.
Troligen är de som håller på med original förkrigsbilar oftast äldre, typ 80 plus. En släkting som pysslade med just T-Ford gick bort för några år sedan av hög ålder.
Det brukar innebära att det sker ett generationsskifte, och det börjar komma ut fler bilar av just den sorten igen.
Morris Minor var en rätt vanlig hobbybil på typ 80-talet. I många år så såg man aldrig några i princip. Men för några år sedan så började dom dyka upp oftare. Så där har troligen ett generationsskifte varit.
Många veteranbilar står ju mest pga olika saker, men ägarens ålder och/eller intresse är en vanlig orsak.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13760
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Veteranbilar?
Det känns konstigt när något så nytt som Volvo 240 kan vara samlarbilar, men kanske är det så att 50 år gamla bilar betraktas som gammalt? På 70-talet var ju T-Forden 50 år. Typ.
-
- Medlem
- Inlägg: 1320
- Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
- Ort: Umeå
Re: Veteranbilar?
Trafikverkets definition av veteranbil är ju trettio år, så tekniskt sett är även alla Volvo 740 veteraner
Dock kanske inte samlarobjekt på samma sätt som ännu äldre bilar. Produktionen av bilar har ju ökat också, och på färre märken, så en bil av en viss modell tillverkad 1920 var nog ovanligare 1970 än vad en bilmodell tillverkad 1973 är idag. Tänker jag mig.
Dock kanske inte samlarobjekt på samma sätt som ännu äldre bilar. Produktionen av bilar har ju ökat också, och på färre märken, så en bil av en viss modell tillverkad 1920 var nog ovanligare 1970 än vad en bilmodell tillverkad 1973 är idag. Tänker jag mig.
Re: Veteranbilar?
1930 fanns det 23 miljoner bilar i USA. Har för mig att det dröjde tills 90-talet innan Sverige fick samma biltäthet som USA hade på 30-talet.adlercreutz skrev: ↑22 maj 2023, 20:00Trafikverkets definition av veteranbil är ju trettio år, så tekniskt sett är även alla Volvo 740 veteraner
Dock kanske inte samlarobjekt på samma sätt som ännu äldre bilar. Produktionen av bilar har ju ökat också, och på färre märken, så en bil av en viss modell tillverkad 1920 var nog ovanligare 1970 än vad en bilmodell tillverkad 1973 är idag. Tänker jag mig.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7174
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Veteranbilar?
Intressant tråd, jag har nog gjort samma reflektion som Blixten men tänkt att efter en viss ålder kanske de hamnar på museum eller i privata samlingar. Och tas sällan ut.
(På väg mellan Boxholm och Sommen så finns det en lada jag brukar spana på, när jag kör förbi, för en gång stod dörren öppen och en hel samling veteran bilar modell äldre äldre syntes.)
Sonderling
(På väg mellan Boxholm och Sommen så finns det en lada jag brukar spana på, när jag kör förbi, för en gång stod dörren öppen och en hel samling veteran bilar modell äldre äldre syntes.)
Sonderling
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13760
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Veteranbilar?
Den som är intresserad av veteranbilar välkomnas till Svenljunga där Bynanders motormuseum finns.
Re: Veteranbilar?
Latmask: https://www.bynandersmotormuseum.se/
Finns även i Arvika: https://arvikafordon.se/
Det viktigaste av de hundratals som måste finnas i Sverige är dock: https://arsenalen.se/?v=f003c44deab6
MVH
Hans
Finns även i Arvika: https://arvikafordon.se/
Det viktigaste av de hundratals som måste finnas i Sverige är dock: https://arsenalen.se/?v=f003c44deab6
MVH
Hans
Re: Veteranbilar?
Sverige: https://www.scb.se/hitta-statistik/reda ... rhundrade/
USA: https://www.fhwa.dot.gov/ohim/summary95/mv200.pdf
Para med dåvarande befolkning får du göra själv.
Lite enklare för EU 15 1958-2001: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... 5007085000 Sidan 115.
MVH
Hans
Re: Veteranbilar?
Är det inte också så att tiden för ambitiösa hobbies har minskat rent allmänt? Var inte utrymmet större under sent 1900-tal?
Jag tänker att många som var födda på 1920-, 1930- och 1940-talet fick sista barnet tidigt (många hann få alla barn före 30), levde mer traditionellt (frun skötte mer av hushållsarbetet), barnen blev helt utflyttade tidigt, den faktiska pensionsålder var bara strax över 60, etc.
Jag tror inte att män i övre medelåldern idag har samma tid att meka med veteranbilar som för några decennier sedan. De jobbar, sköter hemmet, stöttar halvvuxna (eventuellt fortfarande hemmaboende) barn, etc. Dessutom är nog kunskaperna i "praktisk mekanik" lägre idag.
En 60-åring på 1980-talet (20-talist) levde ett helt annat liv än en 60-åring på 2020-talet (60-talist). 60-åringen idag är liksom tio år "yngre".
Jag tänker att många som var födda på 1920-, 1930- och 1940-talet fick sista barnet tidigt (många hann få alla barn före 30), levde mer traditionellt (frun skötte mer av hushållsarbetet), barnen blev helt utflyttade tidigt, den faktiska pensionsålder var bara strax över 60, etc.
Jag tror inte att män i övre medelåldern idag har samma tid att meka med veteranbilar som för några decennier sedan. De jobbar, sköter hemmet, stöttar halvvuxna (eventuellt fortfarande hemmaboende) barn, etc. Dessutom är nog kunskaperna i "praktisk mekanik" lägre idag.
En 60-åring på 1980-talet (20-talist) levde ett helt annat liv än en 60-åring på 2020-talet (60-talist). 60-åringen idag är liksom tio år "yngre".
Re: Veteranbilar?
Gammelbilarna har oftast klubbar med hemsidor, här till exempel A-Ford. http://svenskaafordarna.hemsida24.se/en-GB
__________________________________
MVH
MVH
-
- Medlem
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
- Ort: Canada
Re: Veteranbilar?
Vad jag erfarit så finns det i UK och det är en del träffar, ofta en träff för alla som har en specifik modell. Vespor och MC likaså. De har ett djupare förhållande till sin historia där än i Sverige. De spar på alla möjliga prylar och renoverar och har sig. Svart nummerplåt med tecken i silver får man ha om bilden är tillräckligt gammal.Blixten skrev: ↑21 maj 2023, 18:45Jag var på motorutställning idag. "Classic motor". Det ar en massa märkesklubbar och privatpersoner (tror jag) som visade upp sina pärlor. Trevligt, trevligt!
Flygplan var där också!
Det som fattades var min barndoms veteranbilar: T-Fordar och andra åkdon utan heltät kupe. Sådana där med sufflett och ekerhjul.
Min fråga till forumet är: finns det kvar entusiaster som håller på med bilar från tjugo- och trettitalen? Hade jag fått se dessa bilar om jag gått till någon annan utställning. Finns de så få att de drunknar bland Alfor och luftkylda Porschar? Eller är intresset dött?
Senast jag var på ett möte i Sverige, runt 2005, så var det 80% musclecars från sent 60 till 70 talet och en massa andra halvgamla inte så intressanta skrotbilar. En och annan 50-tals bil som var fin. I Frankrike såg jag några fantastiskt välbevarade äldre Volvobilar med gröna skärmar, extraljus och alla tillbehör, körandes omkring på landsbyggden.